QBusiness.plReNews.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Polityka prywatności Newsletter Reklama O nas
QBusiness.pl
konferencja
Szukaj 

Ryba psuje się od głowy, czyli sukces firmy tkwi w prezesie. Tak uważa 84% przedsiębiorców

wykres


Przedsiębiorcy zapytani przez EFL, co najbardziej determinuje rozwój firmy i przechodzenie na wyższe etapy rozwoju, w zdecydowanej większości wskazali na wiedzę i kompetencje właściciela (84%). Na drugim miejscu znalazło się bycie blisko klienta (54%), a podium domyka skalowalny model biznesowy (50%). Jednak raport „Od startupu do MŚP. Etapy rozwoju firm w Polsce. Pod lupą” jasno wskazuje, że czynniki sukcesu są różne w zależności od etapu rozwoju organizacji. Niemowlaki, czyli przedsiębiorcy dopiero raczkujący w biznesie, zaczynają̨ działalność, zdecydowanie częściej niż inni wskazywali bycie blisko klienta (72%). W miarę jak dojrzewa firma, rośnie znaczenie wartościowych kandydatów do pracy. Na ten element wskazało tylko 8% niemowlaków, 24% dorosłych i 39% dojrzałych.


– Ludzie, pomysły, procedury, liczby. A może odwrotnie – liczby, ludzie, procedury? Czynniki i praktyki zarządzania, które doprowadzają firmy do ich sukcesu – branżowego, globalnego czy też osobistego – są różne. I kolejność, co jest najważniejsze, a co nieco mniej, także zależy od wielu zmiennych. Jednak warto wziąć pod lupę wnioski z naszego raportu, bo mogą dać wartościowy punkt wyjścia i pokazać kierunki, w jakich warto pójść, aby rozwijać swój biznes. Nie ma złotego środka, od którego zależy sukces, ale jak wskazują sami zainteresowani jest kilka elementów, które bez wątpienia stanowią cegiełkę w całym murze. Co trzeci przedsiębiorca wskazał na innowacyjny produkt jako element, który wpływa najbardziej na zwiększenie sprzedaży. Co piąty uzależnia wyniki firmy od ekspansji zagranicznej, a co dziesiąty nie wyobraża sobie prowadzenia biznesu bez digitalizacji. Jak widać, tych elementów jest wiele, warto dowiedzieć się o nich jak najwięcej i sięgnąć po te, które najbardziej odpowiadają na nasze potrzeby i pozwolą osiągnąć pożądane cele – mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.


Ryba psuje się od głowy


Przedsiębiorcy zapytani w ostatnim raporcie EFL z serii pod lupą „Od startupu do MŚP. Etapy rozwoju firm w Polsce” o czynniki sukcesu są w większości zgodni, że najważniejszymi są wiedza i kompetencje właściciela (84%). Taka odpowiedź zdobyła największe uznanie niezależnie od etapu, na jakim obecnie znajduje się organizacja (od niemowlaka, przez studenta, po dojrzałego przedsiębiorcę), jak i branży, w jakiej działa. Na kolejnym miejscu najczęściej wskazywano bycie blisko klienta (54%) i skalowalny model biznesowy (50%). Co ciekawe, przedsiębiorcy, którzy dopiero zaczynają działalność, zdecydowanie częściej niż inni jako czynnik sukcesu wskazywali bycie blisko klienta. Odpowiedziało tak 72% niemowlaków, czyli firm działających na rynku do roku i zatrudniających nie więcej niż 4 pracowników. Wśród dorosłych i dojrzałych firm (funkcjonujących średnio więcej niż 5 lat i zatrudniających powyżej 10 pracowników) na ten czynnik wskazało odpowiednio 52% i 53%.


W miarę jak dojrzewa firma, rośnie znaczenie skuteczności pozyskiwania wartościowych kandydatów do pracy. Na ten element wskazało tylko 8% niemowlaków, 24% dorosłych i 39% dojrzałych. Biorąc pod uwagę branże, przedstawiciele produkcji częściej jako czynniki sukcesu wskazywali innowacyjność i własne R&D (31%) oraz skuteczność w rekrutacji najlepszych ludzi (34%).


W czym tkwi siła szefa?


Komunikatywny menadżer, który ma głowę pełną pomysłów i biznesową wiedzę – to osoba, która może odnieść sukces w zarządzaniu firmą. Na takie cechy jak komunikatywność (31%, kreatywność (18%) oraz kompetencje i wiedza (17%) w pierwszej kolejności wskazali przedstawiciele firm zapytani o cechy szefa firmy, które mogą okazać się kluczowe w zarządzaniu biznesem.


Na różnych etapach rozwoju firmy, ważne są różne kompetencje, które sumarycznie tworzą prawdziwych przywódców. Na etapie powstawania firmy dużo ważniejsza (niż w kolejnych latach prowadzenia biznesu) zdaniem ankietowanych jest dokładność i skrupulatność (19% wskazań niemowlaków i 2% dojrzałych). Na etapie nastolatka liczy się przede wszystkim pomysłowość (28%, 13% wśród dojrzałych), a student najbardziej wierzy w komunikatywność (39%, 26% wśród niemowlaków). Dorośli, tak jak w życiu prywatnym tak i biznesowym, liczą się mocno z finansami (24%, 10% wśród nastolatków), a najbardziej doświadczone firmy wyróżnia znajomość branży (22%, 2% wśród niemowlaków).


Od czego zależy odporność biznesu?


Strategia i kierunki rozwoju firmy to najczęściej wskazywane obszary w zarządzaniu firmą MŚP budujące odporność długoterminową (85%). Na kolejnych miejscach w raporcie EFL wskazywano zasoby i aktywa (68%), partnerów i dostawców (65%) oraz model biznesowy (58%).


Krzysztof Trębski z agencji pracy natychmiastowej pozyskującej pracowników z dnia na dzień Tikrow wskazuje, że, długoterminowa odporność zależy przede wszystkim od elastyczności. – Ważna jest przede wszystkim elastyczność procesów, która pozwala w łatwy i szybki sposób wspierać swoich specjalistów dodatkowymi rękami do pracy. Szczególnie w trudnych czasach, jakie mamy obecnie, trzeba z jednej strony oszczędzać, m.in. na wielkości stałego zatrudnienia. Ale z drugiej strony należy zapewnić takie warunki pracy, aby w kluczowych momentach biznesu móc wspierać się dodatkowymi osobami w pracy – mówi Krzysztof Trębski, członek zarządu Tikrow.


Na wczesnym etapie rozwoju firmy znacznie częściej jako najważniejszy czynnik wskazywały szybkość działania – 25% wskazań, podczas gdy w dojrzałych organizacjach wyniósł 10%. Wraz z wiekiem organizacji rośnie znaczenie partnerów i dostawców. 47% początkujących wskazało na ten element, 68% nastolatków, 71% dorosłych oraz 68% dojrzałych. Dwa razy więcej dojrzałych firm podkreśla także znaczenie struktury organizacyjnej w budowaniu odporności w porównaniu do niemowlaków (18% vs. 9%). Branże również w istotny sposób wpływają na metody budowania odporności kryzysowej. O ile strategia to numer jeden w każdym sektorze, o tyle potem widzimy roszady. W budownictwie znacznie ważniejsi niż w pozostałych branżach są partnerzy i dostawcy (75% wskazań), w transporcie i produkcji ważne są aktywa (odpowiednio 73% i 71%).


Źródło: EFL

16.01.2024


Tagi: firma, zarządzanie, prezes


BIURA DO WYNAJĘCIA WE WROCŁAWIU

giełda

Firma Polmer Sp. z o.o. oferuje pomieszczenia biurowe wraz z salą konferencyjną...

KINNARPS - MEBLE

giełda

Mondi Polska to dynamiczna firma rekrutacyjna, która stawia na budowanie...

BIURA DO WYNAJĘCIA W CENTRUM WROCŁAWIA

giełda

West Forum przy ul. Strzegomskiej to kompleks dwóch budynków o łącznej powierzchni biurowej...

NIERUCHOMOŚCI KOMERCYJNE - AGENCJA DORADCZA

giełda

Corees Polska o agencja specjalizująca się w obsłudze rynku nieruchomości komercyjnych. W spektrum...

WROCŁAWSKIE PARKI BIZNESU

foto

Wrocławski Park Biznesu przy ul. Bierutowskiej uzyskał unikalny kompleks technologiczny...

MAGAZYNY, BIURA, GRUNTY - FIRMA DORADCZA

foto

Zakończyło się głosowanie internautów czternastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. Publiczność wybrała...

WROCŁAWSKIE CENTRUM LOGISTYCZNE

Wrocławskie Centrum Logistyczne oferuje do wynajęcia powierzchnie magazynowe...


Wrocławskie Centrum Logistyczne wynajmie powierzchnię w biurowcu...

BIK PARK WROCŁAW I

foto

BIK rozpoczęło II etap budowy parku logistycznego BIK Park Wrocław. Inwestycja...

WROCŁAW - BIURA ELASTYCZNE

foto

Biura all inclusive CitySpace, które możesz wynająć od ręki...