QBusiness.plReNews.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Polityka prywatności Newsletter Reklama O nas
QBusiness.pl
konferencja
Szukaj 

Sprzedaż detaliczna nie tak dobra, jak się z pozoru wydaje

wykres


Sprzedaż detaliczna po raz kolejny zaskoczyła na plus, tym razem rosnąc w październiku o 2,8% r/r – powyżej konsensusu (1,6% r/r), ale blisko naszej prognozy (2,7%). Jest to pierwszy wzrost sprzedaży detalicznej w ujęciu rocznym od stycznia. Co więcej, jeśli popatrzymy na indeks odsezonowanej sprzedaży, to w październiku tej zmiennej udało się o włos ustanowić nowe maksimum wszechczasów. Tym samym, wszystkie straty sprzedaży z okresu kryzysu energetycznego i z kiepskiego początku b.r. zostały odrobione w ostatnich trzech miesiącach.


wykres


Na tym dobre wieści się kończą, w szczegółach widzimy bowiem kulminację specyficznych trendów z poprzednich miesięcy:

  • Kombinacja niskiej bazy z poprzedniego roku i dużych zakupów w ostatnim miesiącu (związanych z obawami o dostępność paliwa i relatywnie niskimi cenami) przyniosła przyspieszenie sprzedaży paliw z 7,5 do 16,7% r/r. Ta kategoria sama w sobie dokłada ok. 4 pkt. proc. do sprzedaży ogółem. To oznacza, że za sobą mamy trzy miesiące podwyższonych zakupów paliw i w końcówce roku sprzedaż tej kategorii wyraźnie wyhamuje.
  • Jak należało się spodziewać, początek sezonowej sprzedaży odzieży i obuwia przesunął się na październik. Wysokie temperatury utrzymujące się przez większą część miesiąca mogły to częściowo utemperować, ale w mniejszej skali niż się spodziewaliśmy. Na listopad przypadną już ostatki.
  • Październik był kolejnym miesiącem słabości sprzedaży dóbr trwałych – nie pomogły ani dni robocze, ani poprawiający się sentyment polskich konsumentów, ani poprawa realnego dochodu. Z wyjątkiem mających swój cykl samochodów (które też rozczarowały w ostatnim miesiącu), sprzedaż wszystkich kategorii dóbr trwałych spadała w dwucyfrowym lub niemal dwucyfrowym tempie.

wykres


O ile zatem odbicie konsumpcji jest (nomen omen) realne i ma solidne podstawy, jest nierówne i w końcówce roku zapewne zderzy się z wahliwymi bazami statystycznymi (listopad – wysoka, grudzień – niska) oraz odwróceniem wspomnianych wcześniej efektów w sprzedaży paliw. Póki co zatem warto być ostrożnym w prognozowaniu tempa konsumpcyjnego odbicia na przełomie 2023 i 2024 r. Jednocześnie, końcówka roku jest ważnym testem dla relatywnie dobrych nastrojów polskich konsumentów i probierzem ich faktycznej skłonności do zakupów. Ta deklarowana jest wszakże coraz lepsza (por. wykres poniżej).


wykres


Źródło: Bank Pekao SA

22.11.2023


Tagi: gospodarka, sprzedaż detaliczna, handel, GUS


BIURA DO WYNAJĘCIA WE WROCŁAWIU

giełda

Firma Polmer Sp. z o.o. oferuje pomieszczenia biurowe wraz z salą konferencyjną...

KINNARPS - MEBLE

giełda

Mondi Polska to dynamiczna firma rekrutacyjna, która stawia na budowanie...

BIURA DO WYNAJĘCIA W CENTRUM WROCŁAWIA

giełda

West Forum przy ul. Strzegomskiej to kompleks dwóch budynków o łącznej powierzchni biurowej...

NIERUCHOMOŚCI KOMERCYJNE - AGENCJA DORADCZA

giełda

Corees Polska o agencja specjalizująca się w obsłudze rynku nieruchomości komercyjnych. W spektrum...

WROCŁAWSKIE PARKI BIZNESU

foto

Wrocławski Park Biznesu przy ul. Bierutowskiej uzyskał unikalny kompleks technologiczny...

MAGAZYNY, BIURA, GRUNTY - FIRMA DORADCZA

foto

Zakończyło się głosowanie internautów czternastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. Publiczność wybrała...

WROCŁAWSKIE CENTRUM LOGISTYCZNE

Wrocławskie Centrum Logistyczne oferuje do wynajęcia powierzchnie magazynowe...


Wrocławskie Centrum Logistyczne wynajmie powierzchnię w biurowcu...

BIK PARK WROCŁAW I

foto

BIK rozpoczęło II etap budowy parku logistycznego BIK Park Wrocław. Inwestycja...

WROCŁAW - BIURA ELASTYCZNE

foto

Biura all inclusive CitySpace, które możesz wynająć od ręki...