QBusiness.plReNews.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Polityka prywatności Newsletter Reklama O nas
QBusiness.pl
konferencja
Szukaj 

Ceny żywności wciąż rosną, ale znacznie wolniej

wykres


Tempo wzrostu cen po raz kolejny słabnie, ale nie oznacza to, że Polacy mogą liczyć na tańsze zakupy. Choć najnowsze Badanie i Raport Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency wskazuje, że ceny na sklepowych półkach w ujęciu miesięcznym nieco spadły to w ujęciu rocznym nadal rosną. Najpopularniejsze artykuły codziennego użytku są o 12% droższe niż przed rokiem. Nowym liderem na liście najtańszych sklepów został Lidl. Największy wzrost cen w skali roku zanotowały dodatki spożywcze (29%), natomiast produkty tłuszczowe jako jedyne potaniały (10%).


Według danych Głównego Urzędu Statystycznego ceny towarów i usług konsumpcyjnych w sierpniu 2023 r. wzrosły rok do roku o 10,1%, a w stosunku do poprzedniego miesiąca utrzymały się na tym samym poziomie. Analitycy prognozują, że poziom inflacji we wrześniu będzie już jednocyfrowy i wyniesie 9%.


Średni koszyk zakupowy poniżej 300 zł


Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w sierpniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła o 15,56 zł, czyli 5,18% i wyniosła 285,02 zł. Wzrosty cen odnotowano jedynie w dwóch sieciach, a w pozostałych jedenastu ceny badanych produktów były niższe niż w lipcu br. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Biedronka (9,66%) a największy wzrost w sklepach E.Leclerc (6,74%). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 10 na 12 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Carrefour, w którym średnia cena koszyka w sierpniu 2023 r. była wyższa aż o 62,30 zł niż przed rokiem, tj. o 24,83%. Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach Biedronka (5,94%) i Lidl (3,17%). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o 12% z 254,44 zł w sierpniu 2022 r. do 285,02 zł w sierpniu 2023 r.


Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 212,01 zł (mniej o 13,60 zł niż w lipcu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 349,86 zł (mniej o 17,52 zł niż w lipcu br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w sierpniu 2023 r. wyniosła 137,85 zł i jest ona o 3,92 zł niższa niż w lipcu br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w sierpniu 2023 r. była wyższa o 6,73% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w sierpniu 2023 r. droższy o 17,33% niż w 2022 r.


- Choć oficjalny wskaźnik inflacji zbliżył się do poziomu 10 procent, a ekonomiści prognozują, że w kolejnym miesiącu będzie to już wynik jednocyfrowy, to średnie ceny w sklepach nadal są na wysokim poziomie. Z najnowszej analizy ekspertów ASM Sales Force Agency wynika, że najpopularniejsze artykuły codziennego użytku są o 12 procent droższe niż przed rokiem. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy pokazuje, że w ostatnim miesiącu, względem 2022 roku, podrożało aż 9 na 10 analizowanych kategorii. Naszym zdaniem w kolejnych miesiącach będziemy obserwować jeszcze większą aktywność sieci handlowych, jeśli chodzi o prowadzenie polityki cenowej. Dla klientów oznacza to wiele jesiennych akcji specjalnych i promocji produktów. Wpływ na poziom cen może mieć także fakt, że w ostatnim czasie doszło do dużej przeceny paliw na stacjach benzynowych – komentuje wnioski z raportu Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.


Zmiana lidera. Lidl najtańszą siecią handlową


Z sierpniowego badania wynika, że Auchan po wielu miesiącach liderowania został zdetronizowany. Tym razem najtańsze zakupy można było zrobić w sieci Lidl, choć różnica w średniej cenie koszyka między nowym liderem a drugim Auchan wyniosła zaledwie 0,22 zł. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w sklepach Lidl wyniósł 228,43 zł. To spadek o 19,83 zł, czyli o 7,99 % mniej niż najtańszy koszyk w lipcu br., należący przed miesiącem do Auchan. Najwyższą wartość koszyka zakupowego w sierpniu 2023 r. odnotowało w sieci E.Leclerc, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 315,82 zł.


wykres


Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w dyskontach - 267,44 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w e-grocery - 355,91 zł. W sierpniu 2023 r. za zakupy online płaciliśmy o 8,17 zł więcej niż przed miesiącem. Natomiast najtańsze zakupy (282,09 zł) można było zrobić w sklepach hybrydowych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną oraz internetową.


Drożeją wszystkie kategorie z wyjątkiem produktów tłuszczowych


Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów pokazuje, że w sierpniu 2023 r. względem 2022 r. podrożało 9 na 10 analizowanych kategorii badanych produktów: używki i piwo, nabiał, dodatki, produkty sypkie, mrożonki, mięso, wędliny i ryby, chemia domowa i kosmetyki, napoje oraz słodycze. Jako jedyne w ujęciu rok do roku potaniały produkty tłuszczowe (10,02%). Natomiast w największym stopniu zdrożały dodatki. W sierpniu br. wzrost ten wyniósł 28,97% wobec 2022 r. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że produkty sypkie podrożały o 18,57%, chemia domowa i kosmetyki o 17,30%, a słodycze o 13,57%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mięso, wędliny i ryby (w sierpniu 2023 r. drożej o 1,68%).


Sierpień potwierdził, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderem ponownie jest Auchan, który oferował 24 artykuły w cenach minimalnych. Kolejno uplasowała się sieć Biedronka z 15 produktami z najniższymi cenami. Na wykresie widzimy, że w sklepach Lidl znalazły się 3 produkty w cenach minimalnych na 40 analizowanych. W sieciach ALDI znalazły się dwa najtańsze produkty, a w Dino i Selgros Cash & Carry po jednym najtańszym produkcie.


Najwięcej najdroższych badanych produktów (12) można było w sierpniu br. znaleźć w sieci Netto. Tuż za nią znalazł się E.Leclerc (9 produktów), a następnie Carrefour i POLOmarket (po 7 produktów), Intermarché (6 produktów), sklepy Dino i Kaufland (po 4 produkty), Selgros Cash & Carry, Makro Cash & Carry i ALDI (po 3 produkty) oraz Lidl i Biedronka z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.


Źródło: ASM Sales Force Agency

22.09.2023


Tagi: sprzedaż detaliczna, ceny produktów, koszyk zakupowy


BIURA DO WYNAJĘCIA WE WROCŁAWIU

giełda

Firma Polmer Sp. z o.o. oferuje pomieszczenia biurowe wraz z salą konferencyjną...

KINNARPS - MEBLE

giełda

Mondi Polska to dynamiczna firma rekrutacyjna, która stawia na budowanie...

BIURA DO WYNAJĘCIA W CENTRUM WROCŁAWIA

giełda

West Forum przy ul. Strzegomskiej to kompleks dwóch budynków o łącznej powierzchni biurowej...

NIERUCHOMOŚCI KOMERCYJNE - AGENCJA DORADCZA

giełda

Corees Polska o agencja specjalizująca się w obsłudze rynku nieruchomości komercyjnych. W spektrum...

WROCŁAWSKIE PARKI BIZNESU

foto

Wrocławski Park Biznesu przy ul. Bierutowskiej uzyskał unikalny kompleks technologiczny...

MAGAZYNY, BIURA, GRUNTY - FIRMA DORADCZA

foto

Zakończyło się głosowanie internautów czternastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. Publiczność wybrała...

WROCŁAWSKIE CENTRUM LOGISTYCZNE

Wrocławskie Centrum Logistyczne oferuje do wynajęcia powierzchnie magazynowe...


Wrocławskie Centrum Logistyczne wynajmie powierzchnię w biurowcu...

BIK PARK WROCŁAW I

foto

BIK rozpoczęło II etap budowy parku logistycznego BIK Park Wrocław. Inwestycja...

WROCŁAW - BIURA ELASTYCZNE

foto

Biura all inclusive CitySpace, które możesz wynająć od ręki...