QBusiness.plReNews.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Polityka prywatności Newsletter Reklama O nas
QBusiness.pl
konferencja
Szukaj 

Toyota UNO. Wodorowa ciężarówka, która zdekarbonizuje logistykę portową

wykres



Toyota UNO to pierwszy ciągnik portowy typu UTR (utility tractor rig) z elektrycznym napędem na wodorowe ogniwa paliwowe, który ograniczy emisję dwutlenku węgla w logistyce portowej. To idealne rozwiązanie dla pojazdów, których zadaniem jest przewożenie kontenerów na krótkich dystansach, przy nieustannym manewrowaniu, zatrzymywaniu się i ruszaniu. Lekki napęd wodorowy Toyoty UNO zapewnia dużą ładowność i krótki czas tankowania.


Wodorowa Toyota do przewozu kontenerów


Toyota opracowała model UNO we współpracy z firmą logistyczną Fenix Marine Services. Pojazd otrzymał napęd oparty na mocnym silniku elektrycznym oraz pochodzących z Toyoty Mirai ogniwach paliwowych, które generują prąd w reakcji wodoru i tlenu. Układ nie emituje żadnych spalin ani CO2, a jedynym produktem ubocznym jego pracy jest woda. Tankowanie zbiorników wodoru trwa do 20 minut, dlatego Toyota UNO jest zdolna do pracy przez całą dobę.


Ciągniki portowe UTR wykonują jedne z najcięższych prac w portach, przemieszczając kontenery z jednego miejsca na drugie. Przygotowują je do załadunku na statki, pociągi lub ciężarówki i do dalszego transportu. Jest to praca energochłonna, wymagająca nieustannego ruszania i zatrzymywania się, często z ładunkami ważącymi 5,5 tony lub więcej. Model Toyota UNO bardzo dobrze sprawdził się w tych warunkach podczas trwających od 2019 roku testów w Porcie Los Angeles, potwierdzając swoją wytrzymałość i łatwość w manewrowaniu oraz praktyczność i bezpieczeństwo napędu na ogniwa paliwowe.


Krok w stronę komercjalizacji wodorowych ciągników


Prototyp początkowo trafił do floty samochodów ciężarowych pracujących w terminalu firmy Fenix Marine Services, który obsługuje ponad milion kontenerów rocznie. Po zakończeniu pierwszej fazy testów został przeniesiony do Centrum Dystrybucji Części Toyoty w Los Angeles. Te doświadczenia pozwolą opracować nowy, jeszcze bardziej wydajny model wodorowego ciągnika UTR, nad którym prace rozwojowe już się rozpoczęły. W przyszłości wymiana większej liczby spalinowych pojazdów ciężarowych na wodorowe nie tylko obniży emisję CO2, ale także poprawi jakość powietrza i warunki pracy w na terenach portów oraz innych centrów logistycznych.


Obecnie niemal wszystkie UTR, podobnie jak inne pojazdy pracujące w portach, korzystają z silników Diesla. W porcie Los Angeles wykorzystywanych jest 12 000 ciężarówek, które generują ogromne ilości spalin. W 2021 roku pojazdy do obsługi towarów w tym porcie wyemitowały 185 000 ton dwutlenku węgla.


Wodorowa współpraca Toyoty z kalifornijskimi portami


Toyota współpracuje z kalifornijskimi portami we wprowadzaniu do użytku pojazdów wodorowych od 2017 roku, kiedy prototypowa ciężarówka Toyota Project Portal rozpoczęła pracę w centrum logistycznym Toyoty w Porcie Long Beach. Rok później firma zbudowała prototyp drugiej generacji, który dołączył do floty ciężarówek w tym samym porcie. W 2019 roku Toyota razem z Kenworth Truck Company zbudowała 10 egzemplarzy ciężarówki T680 FCEV. Pojazdy zostały oparte na modelu Kenworth T680s z silnikiem Diesla, który na jednym tankowaniu może pokonać około 200 mil. Wodorowa wersja z pełnym załadunkiem 37 ton ma zasięg ponad 300 mil (480 km), a jej tankowanie trwa do 20 minut.


Auta trafiły m.in. do Toyota Logistics Services, Total Transportation Services oraz Southern Counties Express, pokonując nawet 500 mil dziennie. Każdy z pojazdów pozwolił uniknąć emisji 74,66 ton CO2 rocznie w porównaniu z ich odpowiednikami z silnikiem Diesla. Po zakończeniu programu wodorowe ciężarówki są nadal wykorzystywane przez Toyotę w rejonie Los Angeles.


Źródło: Toyota

19.05.2023


Tagi: Toyota UNO. wodorowa ciężarówka, kontenery, ciągnik, port


BIURA DO WYNAJĘCIA WE WROCŁAWIU

giełda

Firma Polmer Sp. z o.o. oferuje pomieszczenia biurowe wraz z salą konferencyjną...

KINNARPS - MEBLE

giełda

Mondi Polska to dynamiczna firma rekrutacyjna, która stawia na budowanie...

BIURA DO WYNAJĘCIA W CENTRUM WROCŁAWIA

giełda

West Forum przy ul. Strzegomskiej to kompleks dwóch budynków o łącznej powierzchni biurowej...

NIERUCHOMOŚCI KOMERCYJNE - AGENCJA DORADCZA

giełda

Corees Polska o agencja specjalizująca się w obsłudze rynku nieruchomości komercyjnych. W spektrum...

WROCŁAWSKIE PARKI BIZNESU

foto

Wrocławski Park Biznesu przy ul. Bierutowskiej uzyskał unikalny kompleks technologiczny...

MAGAZYNY, BIURA, GRUNTY - FIRMA DORADCZA

foto

Zakończyło się głosowanie internautów czternastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. Publiczność wybrała...

WROCŁAWSKIE CENTRUM LOGISTYCZNE

Wrocławskie Centrum Logistyczne oferuje do wynajęcia powierzchnie magazynowe...


Wrocławskie Centrum Logistyczne wynajmie powierzchnię w biurowcu...

BIK PARK WROCŁAW I

foto

BIK rozpoczęło II etap budowy parku logistycznego BIK Park Wrocław. Inwestycja...

WROCŁAW - BIURA ELASTYCZNE

foto

Biura all inclusive CitySpace, które możesz wynająć od ręki...