QBusiness.plReNews.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Polityka prywatności Newsletter Reklama O nas
QBusiness.pl
konferencja
Szukaj 

Spadki sprzedaży detalicznej wyprzedzają harmonogram

wykres


Sprzedaż detaliczna spadła w styczniu 2023 r. po raz pierwszy od zimy 2020/21, choć marginalnie (-0,3% r/r w cenach stałych). Ten wynik jest nieco słabszy i od konsensusu rynkowego (0,3% r/r), i od naszej prognozy (+2,1% r/r). Pierwszy minus na dynamice sprzedaży miał pojawić się w lutym, stało się to jednak w styczniu


wykres


Co zatem poszło w handlu nie tak na początku roku? Struktura styczniowego odczytu jest z naszego punktu widzenia nieco paradoksalna. Wiele kategorii dyskrecjonalnych zachowało się bowiem lepiej od naszych oczekiwań – w szczególności, sprzedaż mebli i sprzętu RTV i AGD wzrosła w ujęciu rocznym po raz pierwszy od kwietnia zeszłego roku (kiedy i tak podbijała ją niska pandemiczna baza) a sprzedaż odzieży i obuwia wzrosła o solidne 15,8% r/r. Z drugiej strony, zanotowaliśmy rzadki jak na polskie warunki ostatnich lat spadek sprzedaży żywności i napojów (1,8% r/r) oraz ponowny głęboki spadek sprzedaży paliw. W przypadku tych ostatnich musiał dominować efekt tankowania przed podwyżką VAT (co podbijało grudniowy odczyt). Wreszcie, sprzedaż samochodów wciąż nie ma szczęścia i zachęcające dane branży dotyczące rejestracji nie znalazły przełożenia na dane GUS – ta kategoria skurczyła się o 1,7% r/r. To najlepszy odczyt od sierpnia 2021 r., ale jednocześnie siedemnasty z rzędu spadek sprzedaży w ujęciu rocznym. W ujęciu sekwencyjnym sprzedaż odrobiła (+2,7% m/m) mniej więcej połowę grudniowych spadków (-4,8% m/m, obydwie wielkości podano w ujęciu odsezonowanym).


wykres


O ile w strukturze sprzedaży są pozycje, które mogą dostarczać pewnych powodów do optymizmu, o tyle perspektywy całości są na najbliższe miesiące minorowe. W szczególności, baza statystyczna wygenerowana przez wydatki uchodźców i na uchodźców oraz przez paniczne zakupy po wybuchu wojny (paliwa!) sprawia, że dynamika sprzedaży pozostanie ujemna przez kilka miesięcy. To, jak długo, zależeć będzie przede wszystkim od trajektorii dochodów realnych. Szczęśliwie, w II połowie roku powinny one już rosnąć w ujęciu rocznym i tego samego się spodziewamy w przypadku samej sprzedaży. Przekładając na język rachunków narodowych, konsumpcja prywatna nie ma w I połowie b.r. najmniejszych szans na wzrost w ujęciu rocznym.


Źródło: Bank Pekao SA

21.02.2023


Tagi: gospodarka, sprzedaż detaliczna, GUS


BIURA DO WYNAJĘCIA WE WROCŁAWIU

giełda

Firma Polmer Sp. z o.o. oferuje pomieszczenia biurowe wraz z salą konferencyjną...

KINNARPS - MEBLE

giełda

Mondi Polska to dynamiczna firma rekrutacyjna, która stawia na budowanie...

BIURA DO WYNAJĘCIA W CENTRUM WROCŁAWIA

giełda

West Forum przy ul. Strzegomskiej to kompleks dwóch budynków o łącznej powierzchni biurowej...

NIERUCHOMOŚCI KOMERCYJNE - AGENCJA DORADCZA

giełda

Corees Polska o agencja specjalizująca się w obsłudze rynku nieruchomości komercyjnych. W spektrum...

WROCŁAWSKIE PARKI BIZNESU

foto

Wrocławski Park Biznesu przy ul. Bierutowskiej uzyskał unikalny kompleks technologiczny...

MAGAZYNY, BIURA, GRUNTY - FIRMA DORADCZA

foto

Zakończyło się głosowanie internautów czternastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. Publiczność wybrała...

WROCŁAWSKIE CENTRUM LOGISTYCZNE

Wrocławskie Centrum Logistyczne oferuje do wynajęcia powierzchnie magazynowe...


Wrocławskie Centrum Logistyczne wynajmie powierzchnię w biurowcu...

BIK PARK WROCŁAW I

foto

BIK rozpoczęło II etap budowy parku logistycznego BIK Park Wrocław. Inwestycja...

WROCŁAW - BIURA ELASTYCZNE

foto

Biura all inclusive CitySpace, które możesz wynająć od ręki...