QBusiness.plReNews.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Polityka prywatności Newsletter Reklama O nas
QBusiness.pl
konferencja
Szukaj 

Koszyk zakupowy w styczniu droższy o 15% niż przed rokiem

wykres


Nowy rok przywitał nas kolejnymi wzrostami cen na sklepowych półkach. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, w styczniu bieżącego roku podstawowe zakupy spożywcze były o 15% droższe niż przed rokiem. Ponownie zdrożały wszystkie z dziesięciu analizowanych kategorii produktów. Największą dynamikę wzrostu cen w skali roku zanotowały produkty tłuszczowe (56%), dodatki (27%), produkty sypkie (23%) czy nabiał (19%). W styczniu najtańsze zakupy oferowały hipermarkety, a najdroższe kanał e-grocery.


Początek 2023 roku nie przyniósł spadku cen. W ocenie ekspertów w najbliższym czasie nic się nie zmieni i ceny żywności nadal będą rosnąć, chociaż tempo ich wzrostu może być niższe. Według wstępnego szacunku Głównego Urzędu Statystycznego styczniowy odczyt wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych wyniósł 17,2%.


Ceny żywności nadal idą w górę


Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 11 na 14 sieci objętych badaniem, ceny w styczniu br. były wyższe niż w grudniu ub. r. Spadki cen odnotowano jedynie w sklepach Dino (0,28%), oraz w kanale e-grocery (0,09%). Średnia cena koszyka zakupowego w styczniu 2023 r. wyniosła 273,72 zł. To wzrost o 5,22 zł, czyli 1,95% w porównaniu do grudnia ub.r. Największe podwyżki odnotowano w sieci Biedronka (6,59%). W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 13 analizowanych sieciach. Były to min.: Netto (17,87%), Biedronka (17,27%), Intermarche (17,19%) czy POLOmarket (17,02%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano kanale e-grocery, w którym średnia cena koszyka w styczniu 2023 r. była wyższa aż o 50,17 zł niż przed rokiem, tj. o 18,90%.


Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 211,36 zł (mniej o 2,34 zł niż w grudniu ub. r.), natomiast koszyk produktów najdroższych – 336,32 zł (więcej o 29,78 zł niż w grudniu ub. r.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w styczniu 2023 r. wyniosła 124,96 zł i jest ona o 32,12 zł wyższa niż w grudniu ub. r. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w styczniu 2023 r. była wyższa o 11,72% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w styczniu 2023 r. droższy o 10,23% niż w 2022 r. Wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 14,70% z 238,64 zł w styczniu 2022 r. do 273,72 zł w styczniu 2023 r.


wykres


- Za nami pierwszy miesiąc 2023 roku, w którym – jak pokazują najnowsze dane – inflacja nadal będzie jednym z kluczowych czynników wpływających na decyzje zakupowe. Zarówno konsumenci, jak i szefowie w sieciach handlowych wielokrotnie staną przed trudnymi, cenowymi wyborami. Wskaźniki makroekonomiczne również nie napawają optymizmem. Według szybkiego szacunku Głównego Urzędu Statystycznego produkt krajowy brutto (PKB) w IV kwartale 2022 zmniejszył się o 2,4% wobec III kwartału. Wiele wskazuje na to, że czeka nas silne spowolnienie gospodarcze, a inflacja nadal utrzyma się na wysokim poziomie. To nagromadzenie negatywnych informacji makroekonomicznych z pewnością wpłynie na nastroje konsumenckie. Klienci sieci handlowych mogą ograniczać lub odkładać w czasie część zakupów, na przykład urządzeń do wyposażenia kuchni lub salonu. W przypadku dóbr szybko zbywalnych spodziewamy się nasilenia trendu, w ramach którego konsumenci wybierają tańsze wersje znanych produktów, sięgają po marki własne lub ograniczają liczbę produktów w koszyku. Nic nie wskazuje na to, by w najbliższych miesiącach sytuacja miała się zmienić – komentuje wnioski z raportu Zbigniew Sierocki, Dyrektor Zarządzający ASM Sales Force Agency.


Auchan bez konkurencji, zakupy online wciąż najdroższe


Na pierwszym miejscu w rankingu najtańszych sieci wciąż utrzymuje się Auchan. W sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 233,15 zł. To o 0,87 zł, czyli o 0,37% więcej niż najtańszy koszyk w grudniu ub. r., należący przed miesiącem również do Auchan. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 21,00 zł (Lidl) i 28,43 zł (Kaufland).


wykres


W styczniu 2023 roku ponownie najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 315,60 zł, czyli o ponad 35% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan. Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że w styczniu 2023 r. najtańsze zakupy można było tym razem zrobić w hipermarketach - 262,75 zł.


W czołówce drożyzny wciąż produkty tłuszczowe


Zestawienie cen kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że w styczniu 2023 r. względem 2022 r. podrożały wszystkie z 10 analizowanych kategorii produktów: chemia domowa i kosmetyki, produkty tłuszczowe, mięso, wędliny i ryby, produkty sypkie, napoje, dodatki, nabiał, używki i piwo, mrożonki oraz słodycze. W ośmiu analizowanych grupach skok był dwucyfrowy. Najwyższy wzrost cen w skali roku (56,17%) odnotowano w kategorii produktów tłuszczowych. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency ponadto wynika, że dodatki podrożały o 26,75%, produkty sypkie o 22,80%, nabiał o 19,10%, a mięso, wędliny i ryby o 15,22%. W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii słodycze (w styczniu 2023 r. drożej o 2,95 %).


Źródło: ASM Sales Force Agency

16.02.2023


Tagi: Koszyk Zakupowy, ceny, sklepy, sieci


BIURA DO WYNAJĘCIA WE WROCŁAWIU

giełda

Firma Polmer Sp. z o.o. oferuje pomieszczenia biurowe wraz z salą konferencyjną...

KINNARPS - MEBLE

giełda

Mondi Polska to dynamiczna firma rekrutacyjna, która stawia na budowanie...

BIURA DO WYNAJĘCIA W CENTRUM WROCŁAWIA

giełda

West Forum przy ul. Strzegomskiej to kompleks dwóch budynków o łącznej powierzchni biurowej...

NIERUCHOMOŚCI KOMERCYJNE - AGENCJA DORADCZA

giełda

Corees Polska o agencja specjalizująca się w obsłudze rynku nieruchomości komercyjnych. W spektrum...

WROCŁAWSKIE PARKI BIZNESU

foto

Wrocławski Park Biznesu przy ul. Bierutowskiej uzyskał unikalny kompleks technologiczny...

MAGAZYNY, BIURA, GRUNTY - FIRMA DORADCZA

foto

Zakończyło się głosowanie internautów czternastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. Publiczność wybrała...

WROCŁAWSKIE CENTRUM LOGISTYCZNE

Wrocławskie Centrum Logistyczne oferuje do wynajęcia powierzchnie magazynowe...


Wrocławskie Centrum Logistyczne wynajmie powierzchnię w biurowcu...

BIK PARK WROCŁAW I

foto

BIK rozpoczęło II etap budowy parku logistycznego BIK Park Wrocław. Inwestycja...

WROCŁAW - BIURA ELASTYCZNE

foto

Biura all inclusive CitySpace, które możesz wynająć od ręki...