QBusiness.plReNews.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Partnerzy Newsletter Reklama O nas
QBusiness.pl
SPOTKANIA BIZNESOWE
Szukaj 

O NAS

OFERTA

NEWSLETTER

SPOTKANIA

KONTAKT

Partnerzy:
Wrocław
BCC
WCL DFG
DIG
Dolnośląska
Izba
Gospodarcza
stowarzyszenie
Stowarzyszenie
Przewoźników
Drogowych
Ślęza MRN

Wpływ wojny na nastroje konsumentów słabszy niż I fali pandemii

wykres


Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w marcu obniżył się do najniższego poziomu przynajmniej od 2004 (-39,0 pkt.). Wskaźnik wyprzedzający (WWUK) także się obniżył, do poziomu -31,5 pkt., ale pozostał wyżej niż w kwietniu i maju 2020. Szokowy wpływ wojny na nastroje konsumentów był istotnie mniejszy niż szokowy wpływ pandemii w badaniu z kwietnia 2020. W marcu 2022 BWUK i WWUK obniżyły się o ok. 10pkt., a w kwietniu 2020 o ok. 40pkt.


Oczekiwania dotyczące zmiany cen w najbliższych 12 miesiącach wzrosły skokowo, o prawie 20pkt. względem lutego, do 54,4 pkt. – to poziom zbliżony do ostatniego szczytu z kwietnia 2020. Utrzymania na obecnym poziomie lub wręcz wzrostu dynamiki cen spodziewa się aż 80% ankietowanych. Wzrost oczekiwań inflacyjnych odzwierciedla m.in. obawy o dalsze podwyżki cen energii w wyniku rosyjskiej agresji na Ukrainę, zachodnich sankcji i ograniczenia roli Rosji jako dostawcy ropy i gazu.


Wojna w Ukrainie znacząco zwiększyła obawy konsumentów odnośnie do przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego i całej gospodarki. Obydwa wskaźniki spadły do najniższych poziomów od kwietnia 2020. Jednocześnie tylko nieznacznie pogorszyły się ich odpowiedniki oceniające bieżącą sytuację. W składowych wyróżnia się tylko wskaźnik dokonywania ważnych zakupów, który zdecydowanie spadł jeżeli chodzi o bieżące zakupy. Plany odnośnie do istotnych wydatków w przyszłości nie zmieniły się znacząco, ale i tak 40% ankietowanych zadeklarowało, że w najbliższych 12 miesiącach wyda dużo mniej niż rok wcześniej. Dane wskazują więc na pogorszenie perspektyw dla sprzedaży detalicznej – teoretycznie sytuacja finansowa konsumentów poprawia się, ale narastają obawy przed dokonywaniem dużych wydatków, rośnie też niepewność dotycząca przyszłości.


Wybuch wojny w relatywnie niskim stopniu wpłynął na oceny sytuacji na rynku pracy. Bez większych zmian konsumenci oceniają możliwości oszczędzania pieniędzy – wg 40% badanych jest prawdopodobne, że w najbliższym czasie zgromadzą oszczędności.


Oczekujemy, że pogarszające się nastroje konsumentów mogą być widoczne w słabszych wynikach części kategorii sprzedaży detalicznej (meble, rtv, agd, samochody). Złagodzenie ryzyka geopolitycznego może ograniczyć ten wpływ.


Źródło: PKO Bank Polski

23.03.2022


Tagi: podaż pieniądza M3