QBusiness.plReNews.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Polityka prywatności Newsletter Reklama O nas
QBusiness.pl
konferencja
Szukaj 

Czym kierują się firmy wybierając siedzibę w Polsce? TOP5 kryteriów

wykres


Pandemia zmodyfikowała sposób w jaki pracujemy, co bezpośrednio przełożyło się na kryteria wyboru przestrzeni biurowej. Według ekspertów CBRE podstawowe wymogi, takie jak lokalizacja czy cena, pozostają bez zmian. Oczekiwań jest jednak więcej. Już teraz znaczenie mają m.in. efektywność powierzchni, bezpieczeństwo i technologia oraz możliwość wpisania przestrzeni biurowej w strategię przedsiębiorstwa z zakresu ESG.


- Biuro pełni funkcję symboliczną, co pandemia nam wszystkim uświadomiła. To nie tylko przestrzeń do pracy, ale miejsce wymiany myśli, kreatywnej pracy w zespole czy sposób na dostęp do nowoczesnych technologii, niedostępnych w warunkach domowych. Przeznaczenie biura ulega zmianie, a tym samym wymogi najemców wobec tego typu przestrzeni – mówi Łukasz Kałędkiewicz, szef sektora biurowego w CBRE.


Czynniki decydujące o wyborze biura


Lokalizacja to pierwszy i często najważniejszy argument dla firm przy wyborze biura. Każdy pracodawca chce zapewnić pracownikom komfort dojazdu do pracy. Stąd premiowane są te nieruchomości, które są świetnie skomunikowane i pozwalają na wygodne korzystanie z komunikacji miejskiej. Jeżeli do tego biuro znajduje się w przyjemnej okolicy, mamy kluczowy argument za wyborem danej nieruchomości. Firmy zwracają też uwagę na jakość infrastruktury wokół budynku oraz usługi oferowane w miejscu przyszłej siedziby.


Cena. Każdy metr kwadratowy przestrzeni biurowej kosztuje. W pierwszym półroczu 2021 roku w centrum Warszawy czynsz wynosił od 18,5 euro do 24,5 euro za mkw. na miesiąc. Natomiast w lokalizacjach poza centrum koszt to od 13,5 euro do 14 euro za mkw. za miesiąc. Poza stolicą ceny są nieco niższe. W najlepszych budynkach wynoszą od 12,5 euro za mkw. za miesiąc w Lublinie do 15,5 euro za mkw. za miesiąc w Poznaniu. Cena pozostaje jednym z kluczowych kryteriów wyboru powierzchni biurowej – firmy są w stanie zapłacić więcej, ale oczekują za to odpowiedniej jakości i możliwości dostosowania biura do aktualnych wymogów pracowników.


Efektywność i elastyczność powierzchni to kryterium, które nabrało znaczenia w ostatnim roku. Pandemia upowszechniła pracę zdalną i wiele firm planuje powrót do biur w trybie hybrydowym. Wymaga to dużej elastyczności w zakresie przestrzeni, która ma służyć przede wszystkim pracownikom. Biuro musi w łatwy sposób dopasować się do aktualnych potrzeb firmy, w tym m.in. być uzbrojone w odpowiednie technologie, zapewniać bezpieczeństwo czy pozwolić na zaaranżowanie strefy pracy wspólnej i strefy relaksu.

ESG. Coraz więcej firm, nie tylko światowych korporacji, szukając swojej nowej siedziby zwraca uwagę na to, czy budynek wpisuje się w strategię przedsiębiorstwa z zakresu ESG. Przedsiębiorcy skupiają się na kwestiach związanych z ochroną środowiska, m.in. czy dany budynek posiada odpowiednie certyfikaty, w jaki sposób zarządcy czy właściciel nieruchomości dbają o to, aby był on przyjazny środowisku. Jednak ESG to więcej niż tylko ekologia.


- ESG to modne ostatnio hasło, które stanowi rozszerzenie i pogłębienie społecznej odpowiedzialności biznesu, czyli CSR. Mówiąc skrótowo, ESG to szereg zobowiązań firmy z zakresu ekologii, społecznej odpowiedzialności i ładu korporacyjnego. Coraz więcej przedsiębiorstw buduje własną strategię działań właśnie w oparciu o te założenia. Obejmuje to oczywiście również siedzibę firmy. Chodzi o najwyższe standardy z zakresu ekologii, ale również dbanie o dobre samopoczucie pracowników czy zapewnienie optymalnej ergonomii pracy – tłumaczy Łukasz Kałędkiewicz, szef sektora biurowego w CBRE.


Bezpieczeństwo i technologia. Pracownicy chcą wracać do biur, które są dla nich bezpieczne. Dlatego najemcy właśnie takich przestrzeni poszukują. Zachętą do pracy w biurze jest również technologia. Z raportu CBRE „Global Cost Report” wynika, że na technologię w biurowcach przeznacza się od 6 do 12 proc. całościowego budżetu. Chodzi m.in. o instalacje IT, okablowanie, systemy bezpieczeństwa, komputery, laptopy czy monitory. Dodatkowo, widoczny jest wzrost liczby elementów, które składają się na tzw. „inteligentny budynek”. Chodzi o wszystkie systemy, które ułatwiają użytkownikom korzystanie z danego biura. Coraz większa liczba najemców zwraca uwagę na te elementy, dlatego też wydatki na technologię w biurowcach będą rosnąć.


Źródło: CBRE

15.02.2022


Tagi: firmy zagraniczne, siedziba w Polsce, kryteria wyboru


BIK PARK WROCŁAW I

foto

BIK rozpoczęło II etap budowy parku logistycznego BIK Park Wrocław. Inwestycja...

WROCŁAW - BIURA ELASTYCZNE

foto

Biura all inclusive CitySpace, które możesz wynająć od ręki...

GDAŃSK - APARTAMENTY

BIURA DO WYNAJĘCIA W CENTRUM WROCŁAWIA

giełda

West Forum przy ul. Strzegomskiej to kompleks dwóch budynków o łącznej powierzchni biurowej...

NIERUCHOMOŚCI KOMERCYJNE - AGENCJA DORADCZA

giełda

Corees Polska o agencja specjalizująca się w obsłudze rynku nieruchomości komercyjnych. W spektrum...

WROCŁAWSKIE PARKI BIZNESU

foto

Wrocławski Park Biznesu przy ul. Bierutowskiej uzyskał unikalny kompleks technologiczny...

MAGAZYNY, BIURA, GRUNTY - FIRMA DORADCZA

foto

Zakończyło się głosowanie internautów czternastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. Publiczność wybrała...

KINNARPS - MEBLE

WROCŁAWSKIE CENTRUM LOGISTYCZNE

Wrocławskie Centrum Logistyczne oferuje do wynajęcia powierzchnie magazynowe...


Wrocławskie Centrum Logistyczne wynajmie powierzchnię w biurowcu...