QBusiness.plReNews.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Polityka prywatności Newsletter Reklama O nas
QBusiness.pl
SPOTKANIA BIZNESOWE
Szukaj 

Rozwój infrastruktury kolejowej w Polsce – alternatywa dla transportu drogowego?

wykres


Pod pojęciem kolei dużych prędkości (KDP) należy rozumieć wykonywanie przewozów pasażerskich z prędkościami powyżej 200 km/h. Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią – który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów, zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność. Spółka CPK ma ambicję, aby oprócz części lotniczej zająć się także projektem kolejowym.


Można powiedzieć, że wyzwaniem XXI wieku jest budowa nowych linii kolejowych. Zwłaszcza linii szybkich. Przez ostatnie 30 lat wybudowaliśmy około 48 km nowych torów i łącznic kolejowych. Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych realizowane ze środków budżetowych przy wsparciu funduszy unijnych zwiększają atrakcyjność kolei na trasach międzynarodowych, krajowych, ale także regionalnych. Jednak zdecydowanie szybciej budujemy autostrady oraz drogi ekspresowe. Widzimy, że spada zainteresowanie koleją w zakresie nadawanie ładunków – co sprawia, że mamy zatłoczenie na drogach.


– Ostatnio została podjęta decyzja o tym, że powstanie trzeci pas na autostradzie Łódź-Warszawa – ale także na autostradzie A4 od granicy z Niemcami aż do Tarnowa. Kiedyś te trzecie pasy na pewno będą potrzebne – ale widać tutaj jak bardzo kuleje ruch kolejowy w naszym kraju. Problem kolei dużych prędkości – a więc takiej, która pozwoli być bardziej konkurencyjną pasażersko oraz towarowo, jest problemem całej Unii Europejskiej – powiedział serwisowi eNewsroom Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.


– W samej Unii Europejskiej mamy 9 tys. km szybkich linii. Według Europejskiego Trybunału Obrachunkowego połowa tych linii została zbudowana całkowicie bez sensu – za drogo lub z opóźnieniami i często nie ma możliwości rozwinięcia zakładanych prędkości. Tego trzeba uniknąć w przypadku CPK – jak na przykład idea połączenia z CPK do Giżycka – na takiej trasie nie będzie aż takich potoków pasażerskich, żeby ta inwestycja mogła na siebie zarobić. Przy czym trzeba zaznaczyć, że nie ma możliwości dopłacania do niej z budżetu. Z jednej strony jako kraj musimy iść w kierunku KDP – jednak skąd wziąć pieniądze na rozwój tej infrastruktury? Pewnym rozczarowaniem jest to, że nie dostaniemy więcej środków z Unii Europejskiej – biorąc pod uwagę nowy budżet europejski lub program odbudowy. W związku z tym będziemy dysponować środkami w wysokości około 10 mld euro – a potrzeby polskich linii kolejowych są wyceniane na 250/300 mld złotych. KDP jest bardzo potrzebna dla Polski, jednak mogą być problemy z osiągnięciem tego celu – analizuje Furgalski.


Źródło: enewsroom.pl

11.10.2021


Tagi: infrastruktura kolejowa, transport drogowy


MAGAZYNY, BIURA, GRUNTY - FIRMA DORADCZA

giełda

Polska firma AXI IMMO Group od 11 lat dostarcza zintegrowane rozwiązania na rynku nieruchomości komercyjnych...

BIURA DO WYNAJĘCIA W CENTRUM WROCŁAWIA

giełda

West Forum przy ul. Strzegomskiej to kompleks dwóch budynków o łącznej powierzchni biurowej...

NIERUCHOMOŚCI KOMERCYJNE - AGENCJA DORADCZA

giełda

Corees Polska o agencja specjalizująca się w obsłudze rynku nieruchomości komercyjnych. W spektrum...

BIK PARK WROCŁAW I

foto

BIK rozpoczęło II etap budowy parku logistycznego BIK Park Wrocław. Inwestycja...

WROCŁAWSKIE PARKI BIZNESU

foto

Wrocławski Park Biznesu przy ul. Bierutowskiej uzyskał unikalny kompleks technologiczny...

ZARZĄDZANIE ZADANIAMI - APLIKACJA

giełda

Digitalizacja sektora budowlanego jest nieuchronna...

KINNARPS - MEBLE

foto

Operator płatności Tpay to polska dynamiczna firma z branży fintechowej, która...

WROCŁAWSKIE CENTRUM LOGISTYCZNE

Wrocławskie Centrum Logistyczne oferuje do wynajęcia powierzchnie magazynowe...


Wrocławskie Centrum Logistyczne wynajmie powierzchnię w biurowcu...