Polacy wcale nie są smart! Wyniki Smart Shopper Index 2021

Najnowsze badanie przeprowadzone przez BravoKupony ujawniło, że Polacy są… jednym z najmniej oszczędnych narodów na świecie. Badanie BravoKupony ujawniło, że Polacy są jednymi z najmniej oszczędnych krajów OECD i zostaliśmy sklasyfikowani na ostatnim miejscu w rankingu. Francja, Irlandia i Niemcy prowadzą w rankingu rozsądnych nawyków konsumenckich.
W ramach rankingu Smart Shopper Index 2021, BravoKupony przeanalizowało dane z 25 krajów OECD. Polacy znajdują się na szarym końcu jeśli chodzi o oszczędzanie, rozważne zakupy oraz nawyki konsumenckie:
- Według wyników badania, Polacy nie oszczędzają oraz nie polują na zniżki czy też rabaty konsumenckie. Zamiast tego wydają na prawo i lewo. Badanie ujawniło również, że jedynie 61% Polaków kieruje się zdrowym rozsądkiem przy podejmowaniu decyzji konsumenckich.
- Polska zajmuje przedostatnią pozycję pod względem wyszukiwań online związanych z oszczędnościami – polscy konsumenci wykazują niskie zainteresowanie oszczędzaniem na zakupach (poniżej 7 milionów wyszukiwań miesięcznie) w porównaniu z konsumentami francuskimi i brytyjskimi, których liczba wyszukiwań była czterokrotnie wyższa.
- Polacy w ogóle nie oszczędzają i nie szukają zniżek zakupowych w sektorze Erotyka. Średnie miesięczne wyszukiwania zniżek w Google związanych z seksem oraz seks gadżetami są na poziomie zerowym. Wyniki te są zaskakujące w porównaniu z innymi krajami, takimi jak Niemcy, Francja, Wielka Brytania czy USA, które prowadzą w rankingu. Ewidentnie nie szukamy zniżek i nie polujemy na okazje cenowe, jeśli chodzi o nasze życie erotyczne oraz zakup gadżetów związanych z erotyką!
- Polska zajmuje ostatnie miejsce w ogólnym rankingu Smart Shopper Indeks 2021, ale może pochwalić się niskim wskaźnikiem zadłużenia – tylko 61% Polaków deklaruje, że uważnie rozważa swoje zakupy. Polacy mają jednak niski poziom zadłużenia - tylko 62% rocznych dochodów, w porównaniu z Brytyjczykami, którzy zadłużają 144% swoich dochodów w kredytach, kredytach hipotecznych i kartach kredytowych.
- Spośród 25 krajów OECD, które przebadaliśmy, Francja, Irlandia i Niemcy znajdują się w czołówce świadomych zakupów – zajmują trzy pierwsze pozycje w Indeksie Smart Shopper 2021. Francuzi okazali się najbardziej oszczędni w zakupach, pozostawiając Polskę na samym dole rankingu. Z kolei oszczędności gospodarstw domowych są najwyższe w Niemczech, podczas gdy Holendrów cechuje największe zadłużenie. Południowi Koreańczycy są najbardziej oszczędni, jeśli chodzi o wydatki na żywność, z kolei Norwegowie wiedzą, jak najlepiej wydawać pieniądze!
- Największą popularnością wśród polskich kupujących cieszą się rabaty modowe, lifestylowe oraz kulinarne. Gigant mody online Zalando zajmuje pierwsze miejsce w rankingu najczęściej wyszukiwanych marek pod względem oszczędności oraz zniżek. Z kolei e-commerce AliExpress oraz KFC zajmują odpowiednio 2 i 3 miejsce w pierwszej piątce najczęściej wyszukiwanych marek przez Polaków, oferując atrakcyjne zniżki oraz rabaty.
Polska ostatnia w rankingu, ale z niskim wskaźnikiem zadłużenia gospodarstw domowych
Polska została sklasyfikowana na ostatnim miejscu rankingu Smart Shopper Index 2021. Spośród 25-ciu krajów OECD, które zostały przeanalizowane w badaniu, Polska wypada na bladym końcu. Nie bez znaczenia są wyniki sondażu, w których jedynie 61% Polaków przyznaje się, do tego że rozsądnie rozważa każdy zakup i kalkuluje za i przeciw, tak aby oczywiście zaoszczędzić jak najwięcej. Klasyfikuje to Polskę na samym końcu rankingu Smart Shopping Index, podczas gdy reszta krajów OECD kombinuje ile się da i sprawdza ceny oraz oferty rabatowe przed dokonaniem zakupu.
Pomimo braku rozsądku w kontrolowaniu zachowań konsumenckich, Polacy ciągle wypadają najlepiej biorąc pod uwagę wskaźnik zadłużenia gospodarstw domowych. Oszczędzając zaledwie 1% swoich dochodów, wskaźnik zadłużenia polskich gospodarstw domowych to jedynie 62% ich rocznego dochodu. Jest to pozytywny wynik w porównaniu z Brytyjczykami, którzy są skłonni “zatopić” ponad 144% ich rocznego dochodu w pożyczkach, kredytach i życiu na ostrzu karty kredytowej.
Polskie skłonności do wydawania na prawo i lewo znajdują również odzwierciedlenie w internecie. Polacy są na przedostatnim miejscu w rankingu pod względem “buszowania” w internecie i używania wyszukiwarki Google w celu znalezienia porad online na temat tego jak oszczędzać. Według sondażu, miesięcznie jedynie 7 milionów Polaków przegląda internet wpisując w wyszukiwarkach internetowych, hasła, które pozwalają im zaoszczędzić. Wyniki te odzwierciedlają niskie zainteresowanie zniżkami, kodami promocyjnymi czy też ofertami rabatowymi. To ponad 4 razy mniej wyszukiwań w Google niż Francuzi czy Brytyjczycy w ciągu całego miesiąca.
Najbardziej popularne kategorie i marki w rankingu
Badanie przeanalizowało również wyszukiwania konsumentów w wyszukiwarce Google dla siedmiu największych rynków analizowanych w badaniu - Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Stanów Zjednoczonych, Włoch, Hiszpanii oraz oczywiście Polski. Wyniki badania potwierdziły pozytywną korelacją pomiędzy wyszukiwaniami w Google a rosnącą świadomością kupujących i skłonnością do oszczędzania. Im więcej googlujemy szukając zniżek czy rabatów, tym jeszcze bardziej oszczędzamy!
Marka Zalando została sklasyfikowana jako najpopularniejsza marka smart shoppers w Polsce, oferująca przyjazne ceny i zniżki dla konsumentów. Z kolei e-commerce AliExpress oraz KFC zajmują odpowiednio 2 i 3 miejsce w pierwszej piątce najczęściej wyszukiwanych marek w Polsce, oferujących oferty specjalne, atrakcyjne zniżki czy też rabaty. Na przeciwnym końcu półkuli, czyli w Stanach Zjednoczonych na drugim miejscu uplasował się amerykański dom towarowy Kohl’s, wyprzedzając markę Asos oraz sportowego retailera dobrze znanego wszystkim Amerykanom, czyli marka JD.
Najlepsze TOP 5 marki konsumenckie i kategorie zakupów związane z oszczędzaniem i zniżkami według wyszukiwań w Google:

*Najlepsze TOP 5 marki oferujące zniżki/kody rabatowe na podstawie średnich miesięcznych wyszukiwań w Google.

Źródło: BravoKupony
19.09.2021
Tagi: Smart Shopper Index 2021, zakupy, ceny, oszczędzanie, rabaty, E-commerce