QBusiness.plReNews.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Partnerzy Newsletter Reklama O nas
QBusiness.pl
SPOTKANIA BIZNESOWE
Szukaj 

O NAS

OFERTA

NEWSLETTER

SPOTKANIA

KONTAKT


Partnerzy:
Wrocław
BCC
WCL DFG
DIG
Dolnośląska
Izba
Gospodarcza
stowarzyszenie
Stowarzyszenie
Przewoźników
Drogowych
Ślęza MRN

Rzeszów-Warszawa prawie dwa razy szybciej. Dzięki CPK na Podkarpaciu powstanie nowa linia kolejowa

wykres


Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała dziś umowę na prace przygotowawcze dla nowej linii kolejowej na odcinku: Łętownia-Rzeszów. Dzięki niej mieszkańcy Podkarpacia dotrą z Rzeszowa do Warszawy prawie dwa razy szybciej niż obecnie. Poprawi się również dojazd m.in. do Stalowej Woli, Tarnobrzegu, Ostrowca, Świętokrzyskiego, Radomia i Grójca, a także z centrum Rzeszowa do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka.


Łętownia-Rzeszów to pierwsza inwestycja spółki CPK w województwie podkarpackim. Umowa o wartości 9,7 mln zł netto została podpisana podczas dzisiejszej konferencji prasowej na stacji PKP Rzeszów Główny.


Ponad 40-kilometrowy odcinek nowej linii Łętownia – Rzeszów to kolejowy łącznik prowadzący od strony Stalowej Woli w kierunku stolicy Podkarpacia. Składają się na niego planowane linie kolejowe: nr 58 od stacji Łętownia do Rzeszowa i nr 632 do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. Trasa powstanie w ramach tzw. szprychy nr 6, która połączy Warszawę i CPK z Radomiem, Ostrowcem Świętokrzyskim, Stalową Wolą i Rzeszowem, a docelowo z Sanokiem.


– CPK to nie tylko lotnisko, to przede wszystkim rozwój kolei w całej Polsce. W tym kontekście pamiętamy o każdej części naszego kraju, bo chcemy zapewnić dobrą dostępność transportową dla każdego obywatela. Jesteśmy przekonani, że m.in. od tego, jak będzie się dojeżdżać z Rzeszowa do Warszawy, CPK czy Trójmiasta zależy rozwój gospodarczy Polski – powiedział wiceminister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.


– Dzisiaj na dojazd pociągu z Rzeszowa do Warszawy potrzeba minimum 4 godziny, ponieważ jadą one okrężną trasą przez Kraków. Dobra wiadomość dla pasażerów jest taka, że skrócimy ten czas prawie dwukrotnie, budując bezpośrednie połączenie z Warszawą. W dalszych planach mamy stworzenie tzw. magistrali wschodniej, która połączy Rzeszów z Lublinem i Białymstokiem – mówi Radosław Kantak, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.


   

Dzisiejszy kontrakt na prace przygotowawcze, a konkretnie na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), został zawarty z konsorcjum firm: BBF, Ingerop Polska i SAFEGE. To efekt kolejnego z rozstrzygniętych przetargów na STEŚ dla łącznie 743 km nowych linii kolejowych z prawie 1800 km wchodzących w skład Programu CPK.


– Zdajemy sobie sprawę, jak ważne przy trasowaniu tej linii kolejowej będzie wsłuchanie się w głos mieszkańców i uwzględnienie wszystkich lokalnych uwarunkowań. Dlatego w ramach umowy planujemy wyjątkowo szerokie konsultacje społeczne, które zapewnią stosowną wymianę informacji. Jest to już kolejne opracowanie tego typu, które będziemy realizować. Doświadczenie personelu naszego konsorcjum to gwarancja jakości – mówi Maciej Adamczak, prezes spółki BBF, przedstawiciel wykonawcy.


W ramach STEŚ wykonawca dostarczy spółce CPK m.in. prognozy ruchu, a także analizy – np. ruchowo-eksploatacyjne, techniczne, środowiskowe i wielokryterialne. Celem STEŚ jest opracowanie dla odcinka Łętownia-Rzeszów specjalistycznej dokumentacji na potrzeby projektowe wraz ze wskazaniem jej rekomendowanego przebiegu. Na przygotowanie STEŚ wykonawca będzie miał 13 miesięcy. Realizacja i rozliczenie całej umowy może potrwać łącznie 18 miesięcy, ponieważ w skład zamówienia wchodzi także dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych.


Na linii nr 58 Łętownia – Rzeszów pociągi będą rozpędzać się do prędkości do 250 km/h, a na linii nr 632 do Lotniska Rzeszów-Jasionka do 120 km/h. Inwestycje kolejowe CPK w Podkarpackiem zapewnią docelowe skrócenie przejazdu z Rzeszowa do Warszawy do 2 godz. 15 min, ze Stalowej Woli do 1 godz. 45 min i z Tarnobrzegu do 1 godz. 55 min. Z Jasła, Krosna i Sanoka dojedziemy do stolicy w 2 godz. 50 min, a z Przemyśla w 3 godz. 15 min.


Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane mają ruszyć w 2023 r. CPK zakłada, że odcinek linii łączący Łętownię z Rzeszowem zostanie oddany do użytku przed końcem 2027 r.


Docelowo w ramach Programu CPK na Podkarpaciu zostanie zbudowanych 155 km nowych linii kolejowych, a kolejne 173 km zostaną zmodernizowane.


Program Kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.



Źródło: Spółka Centralny Port Komunikacyjny

26.06.2021


Tagi: kolej, linia kolejowa Łętownia-Rzeszów