QBusiness.plReNews.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Partnerzy Newsletter Reklama O nas
QBusiness.pl
SPOTKANIA BIZNESOWE
Szukaj 

O NAS

OFERTA

NEWSLETTER

SPOTKANIA

KONTAKT

Partnerzy:
Wrocław
BCC
WCL DFG
DIG
Dolnośląska
Izba
Gospodarcza
stowarzyszenie
Stowarzyszenie
Przewoźników
Drogowych
Ślęza MRN

Łódź solarna z PWr po pierwszych testach na Odrze

wykres


Zbudowana przez studentów PWr łódź napędzana energią słoneczną jest już po pierwszych testach. W trakcie rejsu po Odrze nasi młodzi konstruktorzy sprawdzali m.in. jej zwrotność i maksymalną prędkość.


Nad konstrukcją i budową łodzi studenci z PWr Solar Boat Team pracowali miesiącami. Pierwsze wodowanie zorganizowano przy Bulwarze Politechniki Wrocławskiej. Studenci zadbali o przestrzeganie obostrzeń i utrzymywanie dystansu, a wcześniej uzyskali odpowiednie zgody.


Jednoosobowa łódź wyścigowa ma prawie 6 m długości i 1,6 szerokości. Jest wyposażona w dziewięć paneli fotowoltaicznych o łącznej powierzchni 6 m kw. i pakiet akumulatorów litowo-fosfatowo- żelazowych (LiFePO4), które zasilają silnik napędowy o mocy 4.5kW – co odpowiada dwóm czajnikom elektrycznym. Będzie w stanie osiągnąć prędkość 30 km/h. A docelowo, dzięki tzw. hydroskrzydłom, czyli specjalnym płatom nośnym montowanym pod kadłubem, będzie gwarantowała efekt lotu i redukcję oporów hydrodynamicznych.


Konstrukcja powstaje na międzynarodowe zawody łodzi solarnych – organizowane co roku m.in. w USA (Solar Splash) i Holandii (Solar Sport One). Te pierwsze są zwykle rozgrywane w czerwcu, a jeśli studentom z PWr udałoby się na nie pojechać, będą pierwszą ekipą spoza amerykańskiego kontynentu, która weźmie w nich udział. W czasie konkursu oceniane są szybkość, zwrotność i efektywność energetyczna łodzi.


Właśnie te parametry studenci sprawdzali podczas pierwszego rejsu po Odrze. Testowali także szczelność łodzi, jej przyspieszenie i to, jak silnik współgra z łodzią oraz czy konieczne są jakieś udogodnienia dla pilota łodzi, by sterowanie było wygodniejsze.


– Wiemy już, że konieczne są m.in. poprawki w systemie komunikacji, bo okazał się zawodny. Potrzebujemy też specjalnego wózka do wodowania łodzi. Ze względu na dostępną infrastrukturę i duże gabaryty łodzi jej zwodowanie oraz wyciągnięcie z wody okazały się niezwykle problematyczne – mówi Dominika Dewor, prezes koła PWr Solar Boat Team. – Ale z samych testów jesteśmy zadowoleni. Teraz czeka nas znowu trochę pracy przy wprowadzaniu poprawek – dodaje.


Źródło: Politechnika Wrocławska

28.04.2021


Tagi: lódź solarna, Solar Boat Team