QBusiness.plReNews.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Polityka prywatności Newsletter Reklama O nas
QBusiness.pl
SPOTKANIA BIZNESOWE
Szukaj 

Powrót wirusa pogorszył nastroje polskich konsumentów

wykres


Opublikowane wczoraj dane o nastrojach konsumentów malują niewesoły obraz. Indeksy koniunktury konsumenckiej GUS spadły do najniższych poziomów od maja br. Przyjmując perspektywę historyczną – w jeden miesiąc nastroje konsumentów zaliczyły zjazd z poziomów typowych dla połowy 2015 r. do poziomów znanych z lat 2012-2013 (por. wykres poniżej). Zasadniczo wszystkie subindeksy spadły w podobnej skali i dotyczy to zarówno percepcji sytuacji gospodarczej, jak i oceny własnej sytuacji i planów na przyszłość.


wykres


Prawdopodobna przyczyna pogorszenia nastrojów konsumentów nie zaskoczy żadnego z naszych Czytelników – jest nią naszym zdaniem druga fala epidemii COVID-19, która w okresie pomiędzy poprzednim a ostatnim badaniem nastrojów konsumenckich uległa znaczącej intensyfikacji. W tym czasie wprowadzono również znacznie ostrzejsze restrykcje działalności ekonomicznej i społecznej. Potwierdzenie znaleźć można w odpowiedziach na pytania dodatkowe, dotyczące wpływu pandemii na różne aspekty życia gospodarczego, społecznego i osobistego respondentów. W szczególności, takich obaw dotyczących negatywnych skutków zdrowotnych wirusa Polacy nie wyrażali od kwietnia br.


wykres


Tym niemniej, skala obaw jest obecnie nieco mniejsza (lub zbliżona do, uwzględniając błąd statystyczny) niż w kwietniu, pomimo znacznie poważniejszej i trudniejszej sytuacji epidemicznej. Naszym zdaniem ma to szersze implikacje. Relatywnie mniejszy strach po stronie konsumentów przełożył się jak dotąd na mniejszą zmianę ich zachowań i mniejszy spadek mobilności (por. wykres poniżej). To z kolei potwierdza nasze intuicje, że wpływ drugiej fali COVID-19 na konsumpcję prywatną będzie mniejszy niż tej wiosennej, przy czym mobilność sama w sobie nie uwzględnia ewentualnych przesunięć popytu w kierunku sprzedaży wysyłkowej i internetowej. Nasze własne dane kartowe dostarczają podobnych wniosków – skala spadku wydatków konsumpcyjnych jest mniejsza niż w marcu i kwietniu. Tempo, w jakim do tego doszło, było również wolniejsze niż wiosną.


wykres


Źródło: Bank Pekao S.A.

20.11.2020


Tagi: gospodarka, konsumpcja, koniunktura


MAGAZYNY, BIURA, GRUNTY - FIRMA DORADCZA

giełda

Polska firma AXI IMMO Group od 11 lat dostarcza zintegrowane rozwiązania na rynku nieruchomości komercyjnych...

BIURA DO WYNAJĘCIA W CENTRUM WROCŁAWIA

giełda

West Forum przy ul. Strzegomskiej to kompleks dwóch budynków o łącznej powierzchni biurowej...

NIERUCHOMOŚCI KOMERCYJNE - AGENCJA DORADCZA

giełda

Corees Polska o agencja specjalizująca się w obsłudze rynku nieruchomości komercyjnych. W spektrum...

ZARZĄDZANIE ZADANIAMI - APLIKACJA

giełda

PlanRadar wchodzi na polski rynek. Aplikacja pozwala na zdalne, a jednocześnie...

PLATFORMA AUKCYJNA SAMOCHODÓW

giełda

Rozmowa z Przemysławem Krzeszowskim oraz Piotrem Wawrzynów o tym...

BIK PARK WROCŁAW I

giełda

Najnowsza inwestycja Biura Inwestycji Kapitałowych wchodzi w ostatni etap realizacji...

WROCŁAWSKIE PARKI BIZNESU

giełda

Coraz intensywniejsza rozbudowa miast, potrzeba bezproblemowego...

KINNARPS - MEBLE

foto

Zadanie, które Galderma Polska powierzyła firmie Kinnarps dotyczyło zaprojektowania...

WROCŁAWSKIE CENTRUM LOGISTYCZNE

Wrocławskie Centrum Logistyczne oferuje do wynajęcia powierzchnie magazynowe...


Wrocławskie Centrum Logistyczne wynajmie powierzchnię w biurowcu...