Wyniki centrów i sieci handlowych w II kw. 2019 - obroty poniżej oczekiwań

Nie milkną pytania o wpływ aktualnej sytuacji społecznej, politycznej i gospodarczej na wyniki centrów i sieci handlowych w Polsce. Bezrobocie spada, płace rosną, PKB rośnie i nadal prezentuje się nadzwyczaj dobrze na tle europejskich państw. Inflacja wykazuje stały trend wzrostu, co przekłada się na wzrost cen i głosy niezadowolenia klientów, którzy coraz częściej odczuwają realnie niższą siłę nabywczą złotówki. Jak zatem sytuacja gospodarcza wpłynęła na wyniki centrów i sieci handlowych?
Eksperci Retail Institute w najnowszym Raporcie „Experts Review - wyniki centrów i sieci handlowych w II kw. 2019”, opierając się o wyniki badań prowadzonych na ponad 120 reprezentatywnych centrach handlowych, omawiają drobiazgowo przyczyny spadków odwiedzalności i obrotów, kreśląc przy tym szeroki kontekst makroekonomiczny funkcjonowania firm w I połowie tego roku.
Odwiedzalność (wreszcie) powoli rośnie
Centra handlowe monitorowane przez Retail Institute odnotowały w II kwartale br. 1,2 proc. wzrost odwiedzin w porównaniu z wynikami osiągniętymi w 2018 r. Tym samym, pierwsze półrocze 2019 r. zamknięto 0,5 proc. wzrostem r/d/r.
– To dobry prognostyk i długo wyczekiwana przez Radę Ekspertów Instytutu zmiana. W drugim kwartale widać silny wpływ przygotowań do świąt Wielkanocnych – mieliśmy więc bardzo dobry kwiecień (+4,2 proc.), niezwykle słaby maj (-2,1 proc.), który odbił piętno na wynikach w II kwartale, oraz lekkie odbicie wyników w czerwcu (+1,3 proc.). W II kwartale nadal najwięcej klientów traciły centra bardzo małe (-1,5 proc.) i małe (-2,7 proc.). Centra średnie nie poprawiły¬ znacząco wyniku z 2018 roku, ale widać, że mozolnie odrabiają straty (+0,3 proc). Centra duże i bar¬dzo duże osiągnęły natomiast stabilny 3,3 proc. wzrost i tym samym miały największy wpływ na indeks - wyjaśnia Anna Szmeja, Prezes Retail Institute.
Obroty poniżej oczekiwań
Obroty firm prowadzących działalność w 120 centrach monitorowanych przez Retail Institute wzrosły w I półroczu o 1 proc. r/d/r. W II kwartale największy wpływ na indeks obrotów miały doskonałe wyniki sieci handlowych w kwietniu (+3,7 proc.) oraz w czerwcu (+5,5 proc.), niestety maj był już na dużym minusie (-2,6 proc.) co istotnie pokrywało się ze słabymi wynikami odwiedzalności centrów handlowych w tym czasie.
Pozytywnie na Indeks obrotów wpłynęły wyniki sklepów modowych (+1,1 proc.) w tym: moda damska, moda męska, moda mieszana, bielizna, obuwie, galanteria skórzana, biżuteria i zegarki oraz pozostałe kategorie: zdrowie i uroda, dom, ogród i wnętrze, kawiarnie i restauracje. Spadki od 1 do 3,5 proc. odnotowały natomiast: moda i artykuły sportowe, moda i artykuły dla dzieci i kobiet w ciąży, elektronika, książki i multimedia, rozrywka oraz specjalistyczne sklepy spożywcze.
Analizując wyniki uwzględniając wielkości centrów handlowych widać jednak ogromne dysproporcje. I tak obroty firm prowadzących działalność w centrach mających średniej wielkości (od 20 000 do 39 999 mkw. pow. najmy) spadły w I półroczu o -1 proc. r/d/r, w centrach małych (od 5000 do 19999 mkw. pow. najmu) już o -4,2 proc r/d/r. powodując ogromne trudności zarówno wśród zarządców obiektów jak i samych najemców.
Eksperci Retail Institute uważają, że słabe wyniki w centrach handlowych mających mniej niż 40 000 mkw. powierzchni najmu są w dużej mierze skutkiem zakazu handlu w niedziele, który od 18 miesięcy dusi rynek. Przyczyn upatruje się również w ograniczonej ofercie handlowej i usługowej oraz w uboższym asortymencie samych sieci handlowych. Determinującym czynnikiem odwiedzin dla centrów małych i średnich jest w wielu przypadkach oferta operatora spożywczego. Dziś super i hipermarkety coraz częściej nie wytrzymują konkurencji z popularnymi sieciami dyskontów, które przyciągają klientów cotygodniowymi okazjami produktowymi i cenowymi i nie zwalniają ekspansji otwierając kolejne punkty handlowe na mapie Polski.
Źródło: Retail Institute
23.09.2019
Tagi: centra handlowe, sieci handlowe, wyniki