QBusiness.plReNews.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Partnerzy Newsletter Reklama O nas
QBusiness.pl
SPOTKANIA BIZNESOWE
Szukaj 

O NAS

OFERTA

NEWSLETTER

SPOTKANIA

KONTAKT

Partnerzy:
Wrocław
BCC
WCL DFG
DIG
Dolnośląska
Izba
Gospodarcza
stowarzyszenie
Stowarzyszenie
Przewoźników
Drogowych
Ślęza MRN

Rynek parków handlowych alternatywą dla dużych śródmiejskich galerii

wykres


Rynek centrów handlowych w Polsce osiągnął dojrzałość. Staje się on coraz bardziej nasycony, zwłaszcza w największych miastach. Jednocześnie parki handlowe wzmacniają swoją pozycję, zaspokajając potrzeby klientów i najemców, szczególnie w mniejszych miastach, gdzie oferta handlowa jest wciąż niedoszacowana. Na koniec I kw. 2019 r. zasoby parków handlowych w Polsce wyniosły blisko 1,52 mln mkw. Przewiduje się, że do końca roku przybędzie ok. 170 000 mkw. nowej podaży.


W strukturze podaży parków handlowych w Polsce dominują obiekty z kategorii „big box”, które cechują się największą powierzchnią (powyżej 10 000 mkw.) i stanowią 45% aktualnych zasobów. Dużą popularnością cieszą się również parki handlowe o powierzchni 3 000 - 10 000 mkw., a ich udział w rynku wynosi 41%. Ze względu na stosunkowo niewielką powierzchnię pojedynczego obiektu w kategorii „convenience” (poniżej 3 000 mkw.), formaty te stanowią tylko 14% rynku.


- Projekty o powierzchni od 3 000 do 10 000 mkw. są najbardziej typowymi parkami handlowymi. Podaż tej grupy na koniec I kw. 2019 r. oszacowano na ponad 620 000 mkw. Natomiast w 2018 r. rynek wzbogacił się o ok. 110 000 mkw., co pokazuje pozytywny trend rosnącego zainteresowania parkami handlowymi wśród deweloperów. Wynika to zarówno z relatywnie wysokiego nasycenia tradycyjnymi formatami, które stopniowo przekształcają się w połączenie funkcji handlowych i rozrywkowych oraz z potrzeby wygodnych zakupów - mówi Agata Czarnecka, Dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku CBRE.


Jak szacują eksperci CBRE w tym roku nowa podaż osiągnie poziom 170 000 mkw., natomiast w 2020 r. może przynieść co najmniej kolejne 120 000 mkw. powierzchni parków handlowych. Uwaga inwestorów jest skupiona w szczególności na mniejszych miejscowościach, gdzie tego typu formaty często pełnią rolę jedynego centrum handlu w mieście. Obecnie większość projektów w budowie znajduje się w miastach poniżej 100 000 mieszkańców.


Największymi projektami oddanymi w 2018 r. były N-Park Piaseczno wybudowany przez Napollo, parki handlowe w Oławie i Brzegu (rozbudowa) zrealizowane przez Saller, Vendo Park Dąbrowa Górnicza wybudowany przez Trei Real Estate i Premium Park Łowicz, za który odpowiedzialny jest Developer Pro.


- Ze względu na rosnący poziom nasycenia powierzchni w centrach handlowych w dużych miastach oraz zakaz handlu w niedziele, który najbardziej dotyka galerie handlowe, coraz większa grupa najemców poszukuje alternatywnych możliwości rozwoju. W 2018 otworzyliśmy trzy Vendo Parki i zakupiliśmy 11 działek, między innymi pod kolejne projekty handlowe. W tym roku podwoimy liczbę wybudowanych parków i chcielibyśmy utrzymać ją na poziomie sześciu obiektów oddawanych rocznie w kolejnych latach. Otwarty ostatnio projekt w Bytowie, który był w pełni wynajęty już na wczesnym etapie budowy, a także niemal 100-procentowy poziom najmu we wszystkich naszych polskich parkach, potwierdzają tylko wysoki popyt na tego typu format handlowy - mówi Jacek Wesołowski, Dyrektor Zarządzający w Trei Real Estate Poland.


Parki handlowe zachęcają najemców, oferując im atrakcyjne warunki najmu: stosunkowo niski poziom czynszu i opłat eksploatacyjnych. Biorąc pod uwagę potencjał lokalizacji, standardowe czynsze w mniejszych miastach wahają się od 8 do 12 EUR/ mkw./ mies., natomiast czynsze w większych miastach, zwłaszcza w Warszawie, mogą sięgać nawet 16 EUR/ mkw./ mies.


Źródło: CBRE i Trei Real Estate Poland

09.04.2019


Tagi: centra handlowe, parki handlowe, obiekty handlowe