MAR w spółkach giełdowych
Jak sprawnie przygotować się do nowych obowiązków informacyjnych po 3 lipca 2016 roku? Co stanowi informację poufną? Jakie informacje poufne spółka może opóźnić? Jak powinien wyglądać raport bieżący? Jakie wewnętrzne listy i wzory zawiadomień należy przygotować?
Już 3 lipca 2016 roku wejdą w życie nowe regulacje dotyczące publikowania i opóźniania publikacji informacji poufnych (tzw. MAR). To ostatni dzwonek dla emitentów, aby wdrożyć nowe wymogi. Funkcjonowanie w nowej rzeczywistości regulacyjnej będzie wymagać nie tylko odpowiedzialnych i przemyślanych decyzji Zarządu, ale także sprawnego poruszania się w gąszczu europejskich regulacji i ich interpretacji. MAR przyznaje emitentom więcej elastyczności w zakresie decydowania o tym, co dla danego emitenta stanowi informację poufną. Jednak ceną za tę elastyczność jest większa odpowiedzialność po stronie Zarządu, a to wymaga rozważnego podejścia i przygotowania się do nowych wymogów regulacyjnych.
Nowością wprowadzoną przez MAR jest wyraźne wskazanie sytuacji, w których w ramach zatrudnienia dozwolone jest, pod pewnymi warunkami, przekazanie informacji poufnych określonymi osobom, w tym w ramach sondowania rynku przed potencjalnymi transakcjami.
- Zmiana regulacji dotyczących ujawniania informacji poufnych i jednocześnie ich przeniesienie na poziom prawa wspólnotowego może wywołać spore zamieszanie u emitentów. Zgodnie z nowymi regulacjami znacznie ostrożniej należy podchodzić do oceny tego, co stanowi informację poufną. Także szczegółowe wytyczne odnośnie technicznych kwestii związanych z publikacją czy opóźnianiem informacji poufnych, przykładowy katalog informacji, jakie można opóźnić i w końcu wskazówki odnośne tego jak technicznie powinien wyglądać raport z informacją poufną, której ujawnienie emitent opóźnił, zawarte są w szeregu aktach prawnych różnych organów europejskich. Ta wielość regulacji powoduje, że do nowych wymogów najlepiej podejść syntetycznie – mówi Barbara Garlacz, radca prawny.
Indywidualny standard raportowania
Pierwszym krokiem powinno być stworzenie indywidualnego standardu raportowania, tj. katalogu informacji poufnych i generalnych zasad polityki informacyjnej w oparciu o:
- wskazówki wynikające z regulacji europejskich,
- standardy przyjęte na rynku polskim,
- dotychczasową politykę informacyjną emitenta.
Taki indywidualny standard raportowania powinien ponadto uwzględniać specyfikę branży, w której działa emitent. Stworzenie katalogu będzie tym bardziej istotne, gdy obecne rozporządzenie o informacjach bieżących i okresowych zostanie uchylone. Taki katalog powinien przykładowo uwzględniać:
- zdarzenia czy transakcje, których istotność jest mierzona przez pryzmat wyników finansowych emitenta,
- transakcje i zdarzenia istotne dla działalności emitenta bez względu na ich wartość,
- określone zdarzenia korporacyjne,
- zdarzenia wpływające na percepcję emitenta na ryku w kontekście jego uprzednich deklaracji.
Opóźnienie informacji poufnej
Emitent powinien zapoznać się z listą informacji, których publikację można opóźnić, a także interpretacjami ESMA w zakresie tej listy i standardami technicznymi dotyczącymi zmienionej procedury raportowania opóźnionych informacji poufnych. Ponadto emitent powinien przygotować wewnętrzne regulacje dotyczące procesowania i ochrony informacji, których ujawnienie opóźniono, zgodne z wymogami ESMA.
Listy osób i wzory zawiadomień
Ponadto emitent powinien przygotować zgodne z nowymi regulacjami odpowiednie listy osób mających dostęp do informacji poufnych, w tym informacji opóźnionych. Ważne będą też nowe wzory zawiadomień o transakcjach osób zarządzających i osób bliskich, zgodne z nowymi standardami.
Źródło: Harvest legal house
31.05.2016
Tagi: MAR, publikacja informacji poufnych