Niepewność w globalnej branży transportowej
Geopolityczne zawirowania oraz spowolnienie w światowej gospodarce mogą w najbliższej przyszłości negatywnie oddziaływać na rozwój branży transportowej. Najlepiej radzi sobie sektor lotniczy, natomiast najtrudniejsza sytuacja panuje w żegludze. To główne wnioski płynące z międzynarodowej publikacji KPMG zawierającej analizę sytuacji w branży transportowej na świecie.
Jak podkreślają autorzy raportu, pod koniec III kwartału 2014 r. globalna branża transportowa znalazła się w niepewnej sytuacji. Spadek cen ropy naftowej (pozwalający firmom transportowym na zmniejszenie kosztów działalności) oraz wzrost światowego handlu były pozytywnymi sygnałami dla większości graczy, natomiast niepokój wywołały informacje o zmniejszonej aktywności produkcyjnej europejskiego przemysłu, słabszych wynikach chińskiej gospodarki oraz obniżeniu prognoz dla gospodarki światowej przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Niepewna sytuacja gospodarcza w różnym stopniu wpłynęła na poszczególne sektory światowej branży transportowej.
Armatorzy zmagają się ze słabym popytem i presją na stawki
Słabe wyniki odnotowano w transporcie morskim. Według ekspertów KPMG branża zmaga się z poważnymi problemami, mimo wcześniejszych sygnałów dających nadzieje na odbicie. Wynika to przede wszystkim ze słabego popytu na usługi armatorów, a także z presji na stawki frachtowe. W rezultacie pod koniec III kwartału 2014 r. globalna wartość akcji firm transportowych związanych z żeglugą była o 8% niższa niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Największy spadek odnotował segment masowców (-37%), stabilniejsza sytuacja panuje na rynku przewozów kontenerów (-8%). Jak wynika z analizy KPMG, jedynie w segmencie tankowców widoczny był wzrost globalnej wartości akcji – o 11% r/r. Stosunkowo dobre perspektywy rozwoju segment ten zawdzięcza przede wszystkim rewolucji łupkowej w Stanach Zjednoczonych oraz wzrostowi mocy przerobowych rafinerii w krajach azjatyckich.

Pomimo pojawiających się wcześniej sygnałów, oczekiwane z dużą niecierpliwością ożywienie w transporcie morskim niestety nie nastąpiło. Popyt wzrósł, ale w tym samym czasie o podobne wartości wzrosła podaż w związku z dostawami nowych statków na światowy rynek przewozów morskich – mówi Wojciech Drzymała, dyrektor w dziale audytu ogólnego, szef zespołu doradczego dla sektora transportu, spedycji i logistyki w KPMG w Polsce.
Dobre wyniki linii lotniczych
Na globalnym rynku lotniczym widoczny był stosunkowo szybki rozwój. Pod koniec III kwartału 2014 r. globalna wartość akcji linii lotniczych była o 12% wyższa niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. W pierwszych trzech kwartałach 2014 r. suma pasażerokilometrów wzrosła o 5,9% r/r, co stanowiło najlepszy wynik ostatnich 3 lat. Zdecydowanie największy wzrost wypracowały linie lotnicze z Bliskiego Wschodu (13% r/r), pozostawiając daleko w tyle konkurentów z innych regionów świata.

Ceny ropy naftowej oraz paliw spadają od czerwca 2014 r., co pozytywnie wpływa na poziom kosztów zarówno armatorów morskich, jak i przewoźników lotniczych. Zdecydowanym liderem wzrostów na rynku przewozów lotniczych są linie lotnicze z Bliskiego Wschodu, których wzrost jest dwa razy większy niż wzrost światowego rynku przewozów lotniczych. Głównym powodem tak dobrej sytuacji są niskie koszty, głównie paliwa i wynagrodzeń, a także wielkość rynku i potencjał jego rozwoju w rejonie Bliskiego Wschodu – mówi Wojciech Drzymała, dyrektor w dziale audytu ogólnego, szef zespołu doradczego dla sektora transportu, spedycji i logistyki w KPMG w Polsce.
Wzrósł także wolumen przewozów towarowych – o 4,4% r/r w skali globalnej. Podobnie jak przypadku lotów pasażerskich, najlepszy wynik osiągnęły linie lotnicze z Bliskiego Wschodu. Natomiast niepokojącym sygnałem był chwilowy spadek wolumenu przewozów towarowych w Europie, do którego doszło we wrześniu 2014 r.

Kurierzy walczą o coraz bardziej wymagającego klienta
Przewóz przesyłek i usługi kurierskie pozostają najszybciej rosnącym sektorem światowej branży transportowej, głównie dzięki dynamicznemu rozwojowi e-commerce. Trzeci kwartał 2014 r. ujawnił jednak kilka niepokojących sygnałów, m.in. informacje o zmniejszonych przychodach opublikowane przez niektórych z największych graczy na rynku. Ponadto, jak wynika z analizy KPMG, pod koniec III kwartału widoczny był spadek globalnej wartości akcji firm z sektora przesyłek i usług kurierskich.
W przyszłości sukces firmy z tej branży będzie zależał od umiejętności szybkiego dopasowania modelu operacyjnego do bardzo wymagającego i dynamicznie rozwijającego się rynku. Dla konsumentów liczy się już nie tylko niska cena przesyłki. Branżę czeka rewolucja związania z rozwojem usług doręczenia w dniu nadania przesyłki, coraz częściej konsumenci chcą też sami wybrać dogodny termin dostawy. Inny trend, który będzie miał ogromny wpływ na branżę, to rosnąca popularność zakupów dokonywanych w zagranicznych sklepach internetowych. Zakupy te wiążą się z licznymi formalnościami, np. odprawą celną, pobieraniem dodatkowych opłat (VAT, cło), czy też kwestiami związanymi ze zwrotem zakupionego towaru. Wdrożenie rozwiązań, które oferują klientom możliwie największy komfort w tym zakresie, jest dużą szansą, ale także ogromnym wyzwaniem dla firm zajmujących się przewozem przesyłek i usługami kurierskimi – podsumowuje Wojciech Drzymała, dyrektor w dziale audytu ogólnego, szef zespołu doradczego dla sektora transportu, spedycji i logistyki w KPMG w Polsce.
Źródło: KPMG
12.02.2015
Tagi: transport