Debata ekspercka branży Automotive
Branża motoryzacyjna w 2014 roku odnotowuje rekordowy wzrost sprzedaży, który kształtuje się na poziomie 4 % w skali miesiąca. Dynamika produkcji wzrosła aż o 10 % w stosunku do roku ubiegłego. Doskonała lokalizacja Polski w centrum Europy, ponad 600 zakładów produkujących części samochodowe, a co za tym idzie – niskie koszty transportu, czy też rozbudowana infrastruktura drogowa – to tylko kilka zalet dobrych warunków dla rozwoju branży automotive. Dlatego też w 2014 roku planowane jest otwarcie kolejnych zakładów produkcyjnych przez zagranicznych potentatów.

Firma Business Penetration & Consulting (BPC) zorganizowała Debatę Ekspercką w Wieliczce k. Krakowa. Do dyskusji zaproszono przedstawicieli branży automotive, którzy odpowiadają za wybór zaawansowanych rozwiązań IT w przedsiębiorstwach oraz dostawców systemów informatycznych. Eksperci omówili prognozy ekonomiczne dla branży motoryzacyjnej. Dyskutowali o inwestycjach w systemy informatyczne, które będą podejmowane w przedsiębiorstwach w latach 2014-2015.
Dane analityczne BPC wskazują, że w 2014 roku przedsiębiorstwa dostarczające komponentów dla producentów samochodów, będą inwestować w systemy nadzorujące pracę maszyn. Dobór odpowiednich narzędzi informatycznych w obszarze produkcji traktowany jest jako kolejny krok w stronę podniesienia jakości świadczonych usług. Przedsiębiorcy spodziewają się większej ilości zamówień i wzrostu sprzedaży. 1/3 przedsiębiorstw branży motoryzacyjnej w Polsce planuje rozbudowę zakładów produkcyjnych bądź budowę nowych. Inwestują w maszyny i systemy informatyczne, by podołać wymogom stawianym przez klientów.
Główne tematy podejmowane przez ekspertów podczas dyskusji:
Dywersyfikacja oferty produktów w branży automotive
Eksperci wskazują, że jedną z możliwych taktyk radzenia sobie z kryzysem było poszerzenie portfolio oferowanych produktów. Zaczęto produkować również i komponenty dla przedsiębiorstw około branżowych, mniej zależnych od kryzysu (m.in. dla kolejnictwa). Innym sposobem okazało się wdrożenie koncepcji Lean Manufacturing. Sporo udało się zaoszczędzić poprzez poukładanie i systematyzację procesów produkcyjnych. Z kolei przedsiębiorstwa dostarczające produkty na rynek części zamiennych (tzw. Aftermarket) nie odczuły kryzysu. Gdy spadła w Polsce produkcja samochodów osobowych, zaczęto ich więcej sprowadzać zza granicy, czego naturalną konsekwencją był popyt na części wymienne.
Wysokie kary nakładane na poddostawców komponentów motoryzacyjnych
Branża motoryzacyjna jest obarczona ryzykiem poniesienia strat finansowych w wyniku opóźnień lub wad poszczególnych komponentów. Jeżeli przedsiębiorstwo przekaże wadliwy komponent, producent musi wycofać swój produkt z rynku. Gdy producent zidentyfikuje poddostawcę, nakłada na niego wysokie kary pieniężne. Z tego powodu, w przedsiębiorstwach branży motoryzacyjnej kładziony jest nacisk na kontrolę jakości wytwarzanych komponentów.
Zapotrzebowanie na systemy informatyczne wspierające monitoring pracy maszyn
W branży automotive często decyduje pół sekundy, czy jakiś komponent zostanie wyprodukowany prawidłowo. W 2013 blisko 15 % wyprodukowanych w Polsce części okazało się wadliwych i nie nadających się do montażu w pojazdach. Przeciętny samochód składa się mniej więcej z około 12 tys. części. Awaria jakiejkolwiek z nich może przyczynić się do poważnych strat finansowych dla poddostawcy oraz stanowić zagrożenie dla użytkownika pojazdu. Przedsiębiorcy wiedzeni doświadczeniami z czasów kryzysu chcą zabezpieczać swoją produkcję. Od systemów oczekują zabezpieczenia realizacji zamówień, co do precyzyjności i terminowości dostaw. Dostawcy systemów informatycznych potwierdzają te tendencje - zaobserwowali wzmożone zapotrzebowanie przedsiębiorstw na systemy klasy ERP, MES oraz APS.
Potentaci zagranicznych marek samochodów upatrują szansy w rozwoju krajów grupy BRICS (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny – tzw. kraje rozwijające się). Z raportu KPMG wynika, że do roku 2020 światowa sprzedaż na tym rynku wzrośnie do 118 mln pojazdów. Są to nowe możliwości poszukiwania rynku zbytu dla polskich producentów w tych krajach. Eksperci wskazują, że są jednak i minusy rozwoju tych krajów – konieczność rozbudowy kanału sprzedaży za granicą, presja cenowa oraz konkurencja ze strony zagranicznych producentów.
Źródło: Business Penetration & Consulting
16.07.2014
Tagi: debata ekspercka, branża motoryzacyjna