Targi Usług Outsourcingowych B2B w Łodzi
Kolejne wydarzenie z cyklu Targi Usług Outsourcingowych B2B odbyło się w miniony czwartek 5 czerwca 2014r. w Łodzi. Spotkanie miało miejsce w Instytucie Europejskim , gości powitał Wiceprezydent Miasta Łodzi Marek Cieślak.

Ideą spotkania było nawiązanie dialogu pomiędzy firmami z regionu łódzkiego i mazowieckiego, które poszukują rozwiązań outsourcingowych a przedsiębiorstwami, które są w stanie dostarczyć określone usługi w tym regionie, bądź na terenie całej Polski.
Podczas spotkania swoją ofertę w częściach wystawienniczej i konferencyjnej zaprezentowało ponad 20 firm z różnych branż, świadczących swoje usługi na terenie całej Polski. Wśród partnerów/wystawców znalazły się min. firmy: BSS ; Rodl & Partners; Call Center Inter Galactica; Contract Administration ; Grupa Nowy Styl; PKF Consult, Chałas i Wspólnicy, 3S IT , Toolip, Paperhant Poland i inne.
W trakcie łódzkiego spotkania , największy nacisk położono na merytorykę wydarzenia, umożliwiając uczestnikom, poznanie zagadnień outsourcingu na różnych płaszczyznach.
Ogromnym zainteresowaniem podczas spotkania cieszyła się debata, poruszająca tematykę outsourcingu w skali ogólnopolskiej. W debacie udział wzięli: Monika Kaczorek - partner w firmie Mazars- moderator wydarzenia, Marcin Włodarczyk- dyrektor Biura Urzędu Miasta Łodzi, dr Jerzy Czarnecki z Katedry Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, Katarzyna Mokwińska - project manager dedykowana wspieraniu inwestycji z sektora nowoczesnych usług dla biznesu z Polskiej Agencji Informacji I Inwestycji Zagranicznych; Krzysztof Twardowski - dyrektor operacyjny z Target BPO Polska, Lisa Stolarczyk- HR konsultant z HR Solo Doradztwo Personalne.
Uczestnicy debaty poruszyli między innymi kwestie:
Jak administracja samorządowa patrzy na inwestorów z sektora branży outsourcingowej?
Pan Marcin Włodarczyk z UM Łódź odpowiedział że UM Łódź bardzo wspiera firmy nie tylko duże zagraniczne wchodzące jako centra usług wspólnych, ale również lokalne średnie i małe i w tym celu Biuro Obsługi Inwestora powołało oddział wspierania inwestorów lokalnych.
W jaki sposób outsourcing wpływa na procesy zarządzania w przedsiębiorstwie?
Odpowiedzi na to pytanie udzielił dr Jerzy Czarnecki, który zaczął od tego, że jest pewna granica w outsourcingu – granica nieprzekraczalna „nie mogę przekroczyć tego miejsca w którym coś umiem najlepiej robić”. Co oznacza że firmy powinni się zajmować tym na czym się najlepiej znają, a resztę można outsourcingować. Zdaniem dr Jerzego Czarneckiego nie ma kryzysu jest przebudowa modelu gospodarczego, skończył się czas firm o stałym profilu czego przykładem może być firma Nike, która dawniej zajmowała się produkcją obuwia a dziś zajęła się zarządzaniem łańcuchem wartości firmy, a produkcję wyoutsorsowała. Na koniec dodał, że żyjemy w świecie globalnego wzajemnego outsourcingu , w którym firmy outsourcingowe korzystają też z outsourcingu.
Z kolei Pani Lisa Stolarczyk odpowiedziała na pytanie - jakie są strategie konkurencyjne firm żeby mogły przetrwać i żeby ustalić co robimy najlepiej ? Kiedyś konkurencyjność to była cena. Teraz cena jest tylko jednym z parametrów. Dla firmy która zastanawia się nad outsourcingiem bardzo ważne jest uporządkowanie procesów wewnątrz czyli jakość i komplementarność rozwiązań. Firmy chcą dostać gotową usługę i najnowsze rozwiązania. Na przykład firmy produkcyjne nie muszą poznawać najnowszych przepisów finansowych i księgowych czy zmian na rynku pracy, ponieważ mogą kupić na rynku usługi z tej dziedziny.
Usługi outsourcingowe świadczone w Polsce nie są najtańsze w Europie są natomiast wysokojakościowe, ponadto Polacy cechują się wysoką etyką pracy, umiejętnością władania wieloma językami bez charakterystycznego akcentu i to wszystko wpływa na to że jesteśmy bardzo konkurencyjni na rynku -taką kwestię poruszyła Katarzyna Mokwińska - project manager dedykowana wspieraniu inwestycji z sektora nowoczesnych usług dla biznesu, Polska Agencja Informacji I Inwestycji Zagranicznych.
Ciekawe stanowisko zajęła Dorota Piwowarczyk z firmy Mazars Polska, która stwierdziła że outsourcing nie tylko obniża koszty firm, w tej chwili outsourcing wymaga bycia partnerem a nie tylko dostawcą usługi.
O nowych trendach w outsourcingu opowiedział Krzysztof Twardowski , dyrektor operacyjny Target BPO Polska (klienci: Żywiec, Polkomtel i inni..) stwierdzając że dwa lata temu zmieniło się podejście do firm świadczących usługi outsourcingowe dziś są to eksperci współtworzący strategię przedsiębiorstwa. Choć polskie firmy nadal mają jeszcze do pokonania barierę korzystania z outsourcingu , między innymi z powodu obawy że obca firma może przejąć know-how. Dziś klienci nie pytają o usługi wręcz przeciwnie mówią o swoich wszystkich potrzebach, nawet jeśli nie mają doświadczenia w tym zakresie , a firma outsourcingowa jest ekspertem nie tylko w okresie zawartego kontraktu, ale doradza co się może wydarzyć za dwa, trzy lata.
Na koniec wydarzenia wystąpił gość specjalny , prof. Witold Orłowski , który podczas swojego wystąpienia mówił o procesie podejmowania decyzji nie tylko biznesowych. Jego zdaniem najważniejszą kwestią jest zaufanie co do przyszłości rynku oraz inwestowania na konkretnych rynkach.
Od kilku lat proces podejmowania decyzji jest bardzo ciężki z uwagi na kryzys, ale paradoksalnie możemy zyskiwać na kryzysie. Czy nadal mamy kryzys? Polska po wejściu do Unii i NATO stała się krajem atrakcyjnym, ale przede wszystkim bezpiecznym do inwestowania. Na koniec dodał że sukces outsourcingu i sukces Polski w tym 25-leciu to było stworzenie konkurencyjnej gospodarki rynkowej działające podobnie jak inne gospodarki krajów w Unii.
Organizatorem drugiego spotkania z cyklu Targi Usług Outsourcingowych B2B była firma Prospects Publisher Sp. z o.o. pod Honorowym Patronatem Prezydent Miasta Łodzi i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego oraz Ministerstwa Gospodarki.
Więcej informacji na stronie www.b2btargi.com.pl
Źródło: Prospects Publisher
11.06.2014
Tagi: Gdańsk, outsourcing, targi