Austria - nowe opłaty drogowe od 1 stycznia 2010
Departament Transportu ZMPD informuje, że od 1 stycznia 2010 roku nastąpią zmiany w zasadach pobierania opłat na terytorium Austrii.
Stawki opłat w Austrii kalkulowane są w zależności od liczby osi i ilości przejechanych kilometrów .Od 1 stycznia 2010 roku opłaty będą dodatkowo zależne od klasy emisji spalin (EURO).
Wprowadzone zostaną następujące grupy opłat dla pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 dmc:
A – EEV i EURO VI – pojazdy z tą klasą emisji spalin będą płacić o -10% mniejsze opłaty niż według dotychczasowej stosowanej taryfy bazowej
B – EURO IV i V - pojazdy uiszczą o -4% mniejsze opłaty
C – od EURO 0 do EURO III – zapłacą o +10% większe opłaty
Nowe stawki opłat podane w € (nie zawierają 20% VAT)

Nowe stawki opłat na odcinkach specjalnych - podane w € (nie zawierają 20% VAT)

Uwaga:
Na autostradzie A13 w godzinach od 22:00 do 05:00 pojazdy 4 osiowe lub więcej płacą stawkę podwójną wymienioną powyżej (zaznaczoną kolorem żółtym).
Przydatne informacje:
Jak należy się zgłosić do określonej klasy emisji EURO (grupy taryfowej)?
Do deklaracji niezbędna jest wizyta w punkcie dystrybucji GO (z wyjątkiem pojazdów klasy emisji EURO 0 - III, grupa taryfowa C), ponieważ informacja
o klasie emisji EURO musi być zapisana w GO-Box, aby mogła być uwzględniona przy obciążeniu konta opłatą. Deklaracja zazwyczaj zostaje przeprowadzona przez kierowcę i może (przy przedłożeniu GO-Box) być przeprowadzona w każdym (automatycznym lubz obsługą) punkcie dystrybucyjnym GO.
Jak należy się zgłosić przy pierwszej umowie?
Zawarcie umowy GO (zarówno przy zapłacie metodą Pre-Pay jak i Post-Pay) w dalszym ciągu jest możliwe w punktach dystrybucji GO w przeciągu kilku minut. Podczas sporządzenia umowy GO na życzenie klienta klasa emisji zostaje wprowadzona do systemu i zapisana w GO-Box. Klient po zgłoszeniu do systemu opłat GO otrzyma dokument, tzw. deklarację pojazdu (Fahrzeugdeklaration), zawierający numer GOBox, znak rejestracyjny i deklarowaną klasę emisji EURO.
Jak następuje deklaracja klasy emisji EURO przy istniejącej umowie?
Już istniejące umowy GO pozostają ważne w dalszym ciągu, a GO-Box nie musi być wymieniony.
WAŻNE: Standardowo na wszystkich GO-Box zapisana jest klasa emisji EURO I (grupa taryfowa C). Zmiana zapisanej klasy emisji jest możliwa w dowolnym czasie po przedstawieniu GO-Box w punkcie dystrybucji GO. Po zmianie klasy emisji klient otrzyma deklarację pojazdu, która zawiera numer GO-Box, znak rejestracyjny i deklarowaną klasę emisji EURO.
Od kiedy deklarowana klasa emisji EURO nabiera znaczenia dla taryfy?
Bezpośrednio po deklaracji klasy emisji w punkcie dystrybucji GO nowa klasa emisji zostaje zarejestrowana na GO-Box. Pobieranie opłat zależne od klasy emisji będzie przeprowadzane od 01.01.2010 roku.
Na co trzeba jeszcze zwrócić szczególną uwagę?
Z wprowadzeniem pobierania opłat zależnych od klasy emisji EURO poszerzony został obowiązek współdziałania. Kierowca przed rozpoczęciem jazdy musi się upewnić, że w jego pojeździe zamontowany jest prawidłowy GO-Box. Na podstawie ważnej deklaracji pojazdu można sprawdzić w szczególności znak rejestracyjny, numer GO-Box i zadeklarowaną klasę emisji EURO.
Ponadto kierowca jest zobowiązany do wożenia ze sobą w pojeździe odpowiednich dokumentów potwierdzających w oryginale, które umożliwiają przyporządkowanie pojazdu do grupy taryfowej: deklaracja pojazdu, dowód rejestracyjny, świadectwo producenta (COP) lub zezwolenie CEMT.
Na co należy zwrócić uwagę odnośnie do GO-Box?
GO-Box – konieczny do uiszczenia opłaty przyrząd w pojeździe – należy prawidłowo przymocować do wewnętrznej strony przedniej szyby. Dokładne wskazówki dotyczące montażu i funkcjonowania GO‑Box należy zaczerpnąć z GO-Box Guide, który można otrzymać w każdym punkcie dystrybucji GO. Ponadto prawidłowe przymocowanie zostało przedstawione wizualnie na naklejce GO-Box i na odwrotnej stronie każdego pokwitowania wystawionego przez punkt dystrybucyjny GO. Przed każdą jazdą należy GO-Box sprawdzić pod względem prawidłowego montażu i dokładnego nastawienia kategorii pojazdu (klasa emisji EURO i liczba osi). GO-Box jest związany ze znakiem rejestracyjnym i tym samym nie można go stosować w pojazdach z odmiennym znakiem rejestracyjnym. Pamiętać należy również, że GO-Box jest własnością firmy ASFINAG i że należy go obowiązkowo zwrócić, gdy nie jest już używany.
Transport i logistyka
Opracowanie: ZMPD/DT/KM
Źródło, IRU, GO-MAUT, ASFINAG
28.12.2009
Tagi: SPD "Dolny Śląsk", myto, transport, Austria, opłaty drogowe