Inwestycje, które dadzą zysk
Przewozy intermodalne w Polsce to 2,4% transportu towarów koleją. Na Zachodzie – 20%. Ale nasz kraj nadrabia dystans wobec państw, które dysponują nowoczesną infrastrukturą transportową. Wartość inwestycji
w rozwój transportu intermodalnego wynosi 1,6 mld zł. Oznacza to, że ten rodzaj transportu w Polsce niebawem może odgrywać równie istotną rolę, jak na Zachodzie Europy. Wzrost znaczenia transportu intermodalnego stanowi szansę na zwiększenie zysków także dla polskich spółek.
Impulsem dla rozwoju tej gałęzi transportu są też wymagania stawiane przez Komisję Europejską w „Białej księdze – polityce transportu do roku 2050". Zgodnie z przyjętymi założeniami w 2050 r. transport drogowy z portów ma mieć maksymalnie 50% udziału w transporcie ogółem. Równie istotne znaczenie ma systematyczny wzrost ilości kontenerów przeładowywanych w polskich portach. W ub.r. przeładowano 1,36 mln kontenerów, to o ok. 30% więcej niż w roku 2010. Wg analityków także ten rok będzie kolejnym rokiem wzrostu liczby przeładowanych kontenerów.
- Do zagospodarowania jest duży i perspektywiczny rynek, którego atrakcyjność wynika z faktu, że transport intermodalny oferuje usługi konkurencyjne zarówno pod względem czasu dostarczenia towaru, jak i kosztów wykonania usługi – mówi Grzegorz Misiąg, prezes zarządu notowanej na rynku NewConnect spółki Uboat Line S.A. – Szczególnie te czynniki decydują o możliwościach rozwoju tej dziedziny transportu także w Polsce. Równie istotne znaczenie ma fakt, że coraz więcej polskich firm prowadzi działalność operacyjną poza granicami kraju. Szczególnie dla tych podmiotów istotne znaczenie ma szybki i tani transport towarów na długich dystansach. Wychodząc naprzeciw rynkowemu zapotrzebowaniu postanowiliśmy, w 2011 roku, rozszerzyć zakres naszych usług o nowe połączenia intermodalne organizowane na kluczowych szlakach komunikacyjnych Europy. Przyczyniło się to do dalszego zwiększenia przychodów naszej spółki.
Spółka Uboat Line S.A. wdrożyła serwis obsługi transportu intermodalnego na trasach: Freiburg - Novara, Bazylea-Lugano, Worgl-Brenner, Worgl-Trydent, Salzburg-Triest, Wels-Gratz, Wels-Maribor, Wels-Segedyn, Ratyzbona-Gratz i Ratyzbona-Trydent, jak również przejazd tunelami Mont Blanc i Fréjus.
Przewozy intermodalne to transfer towarów przy użyciu kilku różnych środków transportu, bez zmiany jednostki ładunkowej. Dzięki połączeniu, a następnie wykorzystaniu w planowaniu łańcucha dostaw różnorakiej infrastruktury transportowej – portów morskich, terminali logistycznych, linii kolejowych
i dróg firmy spedycyjne będące operatorami intermodalnymi są w stanie zapewnić klientom szybką dostawę towaru.
W Polsce jest ok. 20 terminali intermodalnych kolejowo-drogowych.
W Trójmieście działa pięć morsko-kolejowo-drogowych. Na rozwój transportu intermodalnego, m.in. na inwestycje w centra przeładunkowe w Polsce, Bruksela przyznała 451 mln zł. Inwestycje w sumie są warte 1,6 mld zł.
Źródło: Uboat Line S.A.
31.08.2012
Tagi: przewozy intermodalne