Kraje na wsch. brzegu M. Śródziemnego głównym szlakiem logistycznym
Ponad dwie trzecie handlu między Europą a innymi krajami, pod względem wartości transportowanych towarów, odbywa się przez porty europejskie.
Wartość ta będzie rosnąć wraz z przewidywanym rozwojem handlu oraz transportu kontenerowego, których tempo rozwoju ma przewyższyć ogólny wzrost gospodarczy. Zgodnie z najnowszym raportem Colliers International ten rozwój wpłynie na obecny rozkład na logistycznej mapie Europy czyniąc kraje na wschodnim brzegu Morza Śródziemnego kluczowym szlakiem logistycznym.
Karel Stransky, Dyrektor Corporate Solutions na region EMEA w Colliers International, skomentował:
- Nowe szlaki morskie prowadzące z Azji do Europy pociągają za sobą konieczność rozwoju infrastruktury. Nowe rozwiązania zastosowane w portach na Morzu Śródziemnym oraz Adriatyku pozwolą kontenerowcom dostarczyć więcej towarów do Europy Centralnej i Wschodniej poprzez Kanał Sueski. Transport towarów będzie znacznie sprawniejszy niż poprzez Rotterdam czy Hamburg, co pozwoli zaoszczędzić na przewozie 5-7 dni.
Jest to obszar największego wzrostu. Porty takie jak Koper czy Triest będą miały decydujące znaczenie dla Europy Wschodniej, która zaczyna odgrywać coraz większą rolę w globalnym łańcuchu dostaw.
Nie oznacza to jednak zmierzchu bardziej tradycyjnych portów obsługujących Europę Zachodnią. Colliers zaznacza, że prawie 60% całego załadunku na terenie Europy nadal transportowane jest przez 4 porty: Rotterdam, Antwerpia, Bremerhaven oraz Hamburg, a wiele z europejskich portów, jak np. Rotterdam planują rozbudowę.
Wraz z rosnącą liczbą coraz większych gabarytowo frachtowców na znaczeniu zyskają porty, które będą w stanie je obsłużyć, jako że transkontynentalne szlaki morskie koncentrują się wokół tych właśnie portów.
Inne wnioski z raportu Colliers:
- Transport morski jeszcze przez długi czas pozostanie głównym kanałem przepływu towarów między Europą i innymi kontynentami. Pozostałe środki transportu nie są w stanie konkurować ze skalą oraz wydajnością transportu morskiego.
- Transport lotniczy nadal odgrywa ważną rolę, ale większość zachodnich lotnisk boryka się z coraz większym natę żeniem ruchu. Jednak w obliczu sprzeciwu wobec rozrastania się głównych centrów komercyjnych (np. Heathrow) oraz związanych z tym zagrożeń dla środowiska naturalnego nie należy oczekiwać gwałtownego rozwoju transportu lotniczego. Z kolei niska aktywność na lotniskach Europy Wschodniej pozostawia miejsce do rozwoju, jako że popyt na towary wysokiej jakości wzrasta wraz z rozwojem krajów w tym regionie.
- Kolej to następny zasługujący na uwagę środek transportu z dużym potencjałem rozwojowym, preferowany przez Unię Europejską. Kolej jest najbardziej ekologicznym rodzajem transportu, a na długich dystansach może być niezwykle rentowna.
- Największym problemem w przypadku rozwoju transportu kolejowego pomiędzy Europą a pozostałymi krajami jest inny rozstaw szyn w kluczowych centrach takich jak Rosja. Mała ładowność oraz niska prędkość większości europejskich kolei mogą również stanowić problem. Według Colliers wzrost udziału kolei w rynku transportowym będzie rósł stopniowo, choć należy pamiętać, iż jest on uzależniony od rozwoju infrastruktury.
Szczegółowe informacje w raporcie European Industrial &
Logistics: Growing Global
Linkages
Źródło: Colliers International
16.07.2012
Tagi: europejski transport, logistyka, transport kontenerowy, raport
Udostępnij