Coraz więcej kontenerów z Hamburga
Znacząco wzrosły przewozy kontenerowe między Hamburgiem a Polską. Tylko w ub.r transport zwiększył się o 33%, do poziomu 238 tys. TEU (kontenerów o długości 20 stóp).
- Prognozy na ten rok są również optymistyczne. Sprzyjającą koniunkturę wykorzystały także polskie firmy. Jedną z nich jest notowana na rynku NewConnect spółka Uboat Line SA, która w 2011 roku założyła
w Hamburgu podmiot zależny – Oliwia Trans GmbH. Nowa spółka w okresie zaledwie kilku miesięcy wygenerowała przychód o kilkaset procent większy od pierwotnych założeń, dotyczących tego projektu.
Hamburg jest największym portem w Europie. Tylko w u.br przeładowano tam
9 mln TEU ( kontenerów o długości 20 stóp) – mówi Grzegorz Misiąg, prezes zarządu Uboat Line SA.
– Ogromny potencjał tego portu, gdzie krzyżują się morskie szlaki komunikacyjne prowadzące m.in.
z Europy do Azji, a także w kierunku Ameryki Północnej przyciąga firmy z całego świata. W tej grupie jest coraz więcej spółek z naszego kraju, które są zainteresowane pozyskaniem partnera biznesowego, mogącego zorganizować szybki transport towarów do Polski. Taką rolę z powodzeniem spełnia spółka Oliwia Trans GmbH.
W sumie w 2011roku z Hamburga do Europy Wschodniej przewieziono 1,07 mln TEU, co oznacza wzrost o 38,7%, w porównaniu do 2010 roku. Obecnie połączenie Hamburga z Polską zapewnia
11 serwisów dowozowych, oferujących po 20 odejść w tygodniu.
Rozwojowi wymiany towarowej sprzyja także rozbudowa sieci terminali przeładunkowych w naszym kraju. Taką rolę spełnia m.in. terminal w Dąbrowie Górniczej, zdolny docelowo do obsługi 100 tys. kontenerów rocznie.
Terminale intermodalne w Polsce znajdują się m.in. w: Gdańsku, Gdyni, Gliwicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Pruszkowie, Sosnowcu, Sławkowie, Szczecinie, Świnoujściu, Warszawie i Wrocławiu.
Wskaźnik gęstości terminali, wyrażony jako jeden terminal na 1000 km linii kolejowych, wynosi w Polsce 0,5 tymczasem w innych krajach kształtuje się na poziomie 1,4 – 2 (Włochy, Niemcy). Na tej podstawie widać m.in. jak duży jest potencjał tego sektora gospodarki. Jednak, aby umożliwić dalszy rozwój transportu intermodalnego w Polsce niezbędne są pokaźne inwestycje. Do podjęcia tego rodzaju działań skłania m.in.:
- konkurencyjna cena i czas przewozu szczególnie dla dalekich relacji przewozowych;
- uproszczone, w stosunku do transportu samochodowego, procedury przekraczania granic celnych;
- możliwość przewożenia towarów ciężkich, o wadze powyżej 26 ton;
- niskie koszty i proste procedury czasowego składowania towaru;
- składowany towar jest również szybko dostępny do dostawy.
Źródło: Uboat Line SA
29.03.2012
Tagi: transport morski, kontenery
Udostępnij