QBusiness.plReNews.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Partnerzy Newsletter Reklama O nas
QBusiness.pl
SPOTKANIA BIZNESOWE
Szukaj 

Wyzwania dla sektora TCLF – ograniczenie importu i ekologia

wykres


Polski sektor tekstylny, odzieżowy, skórzany i obuwniczy (TCLF) zajmuje istotną pozycję w Unii Europejskiej zarówno pod względem wielkości produkcji, eksportu, jak i zatrudnienia. Mierzy się jednak z szeregiem wyzwań – zwłaszcza w obszarze zatrudnienia, pozyskiwania wykwalifikowanych kadr, gigantycznego importu towarów z krajów trzecich. Szansą dla sektora będzie w kolejnych latach automatyzacja i robotyzacja, nowe technologie i rozwój produktów ekologicznych. Polskie przedsiębiorstwa zyskują przewagę konkurencyjną głównie dzięki jakości towarów i atrakcyjnemu wzornictwu.


Polska jest krajem wymienianym wśród kluczowych dla sektora TCLF – obok takich państw, jak: Włochy, Hiszpania, Rumunia, Portugalia czy Niemcy. Dane wskazują, że przemysł tekstylny, odzieżowy, skórzany i obuwniczy jest istotny w codziennym życiu Polaków, którzy przeznaczają 10% miesięcznych zarobków na zakupy odzieży i obuwia. Co piąty Polak śledzi blogi modowe lub pokazy mody czy influencerów, a najważniejszym elementem ubioru zdaniem Polaków jest obuwie, do którego uwagę przykłada blisko 40% osób.


– Polski sektor TCLF jest kluczowy nie tylko dla kraju, ale i całej gospodarki Unii Europejskiej. Jest to wspaniały rynek dla młodych osób – z których wiele interesuje się modą, planując rozpoczęcie swojej kariery i zbieranie doświadczeń zawodowych w tym obszarze. Chcemy aktywizować i zachęcać Polaków do podjęcia pracy właśnie w tych sektorach – naszą kampanię kierujemy także do osób, które dopiero będą wchodzić na rynek pracy. Mamy świadomość potencjału sektora TCLF – wierzymy, że wejście na sektorowy rynek pracy młodego, ambitnego i kreatywnego pokolenia pozwoli na jego dynamiczny rozwój, zwiększenie konkurencyjności na arenie europejskiej oraz ekspansję eksportową na rynki pozaeuropejskie – mówi Tadeusz Wawrzyniak, prezes “PIOT” Związku Pracodawców Przemysłu Odzieżowego i Tekstylnego.


– Przemysł obuwniczy w Polsce gromadzi głównie małe i średnie przedsiębiorstwa, które w ostatnich latach dokonały znacznego postępu technologicznego i innowacyjnego. Nasze produkty są nowoczesne, modne i solidnie wykonane – z sukcesem sprzedawane są na rynku polskim, UE i na rynkach wschodnich. Misją przemysłu skórzanego i obuwniczego jest racjonalne wykorzystanie dóbr pochodzenia naturalnego, zgodnie z zasadami zrównoważonej gospodarki i szeroko rozumianego recyklingu. Prowadzimy działania mające na celu wprowadzenie obowiązkowego oznakowania kraju pochodzenia wszystkich towarów wprowadzanych na rynek UE, a także ograniczenie importu niskiej jakości obuwia i wyrobów skórzanych z krajów trzecich – obarczonych ryzykiem występowania substancji zabronionych w UE i mogących stanowić zagrożenie dla zdrowia konsumenta – dodaje Marek Górecki, prezes zarządu Polskiej Izby Przemysłu Skórzanego.


wykres


Sektor tekstylny, odzieżowy, skórzany i obuwniczy (TCLF) to europejski potentat, źródło nowych trendów i innowacji. Szacuje się, że roczny obrót w Europie wynosi ponad 200 mld euro, a około 225 000 firm zatrudnia 2,2 miliona pracowników – z czego 66% to kobiety. Polski sektor TCLF ma wciąż duży potencjał rozwoju – Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Rynku Wewnętrznego, Przemysłu, Przedsiębiorczości i MŚP (DG GROW) oraz Agencja Wykonawcza ds. Małych i Średnich Przedsiębiorstw (EASME) prowadzą projekt mający na celu zwiększyć zatrudnienie w tym przemyśle. Celem kampanii finansowanej przez Komisję Europejską „Plan współpracy sektorowej w zakresie umiejętności. Rozwój kariery w sektorze tekstylnym/odzieżowym/skórzanym/obuwniczym” jest promowanie wśród osób poszukujących pracy – koncentrując się w szczególności na osobach do 30 roku życia – zatrudnienia w przemyśle TCLF, który wyróżnia się jako jeden z najbardziej strategicznych sektorów gospodarki UE. Ma on kluczowe znaczenie dla rozwoju innych dziedzin gospodarki, takich jak: budownictwo, rolnictwo, transport i drogownictwo oraz medycyna – jest też istotny dla zapewnienia bezpieczeństwa służb specjalnych i obronności kraju.


Kampania to seria wizyt, spotkań i dni otwartych w szkołach ogólnokształcących, zawodowych, firmach i stowarzyszeniach TCLF w krajach UE. Celem jest rozwój świadomości o spectrum działania sektora wśród potencjalnych nowych pracowników, studentów czy uczniów szkół. Grupa ekspertów pochodzących z każdego państwa członkowskiego odwiedzi szkoły i instytucje szkoleniowe, by zaprezentować sektor i odpowiedzieć na wszystkie pytania studentów oraz uczniów. Kampania ma na celu podniesienie świadomości na temat możliwości podjęcia pracy i rozwoju kariery w sektorach TCLF, a także poinformowanie o wysokim poziomie zatrudnienia, atrakcyjnym środowisku pracy i zrównoważonym rozwoju w tych sektorach przemysłu.


Źródło: Komisja Europejska

25.02.2020


Tagi: branża TCLF, przemysł odzieżowy, tekstylia


ATAL BUSINESS CENTERS - WROCŁAW

foto

Wrocławski biurowiec Krakowska 35 jest już w ostatniej fazie...

BIK PARK WROCŁAW I

giełda

Najnowsza inwestycja Biura Inwestycji Kapitałowych wchodzi w ostatni etap realizacji...

WROCŁAWSKIE PARKI BIZNESU

giełda

Coraz intensywniejsza rozbudowa miast, potrzeba bezproblemowego...

NIERUCHOMOŚCI - FIRMA DORADCZA

giełda

Na stronie Industrial.pl ­udostępniono pierwszy w Polsce Kalkulator Specjalnych Stref...


giełda

Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) jest wiodącą na świecie firmą doradczą świadczącą usługi na rynku nieruchomości...

PLATFORMA ZAKUPOWA - ZOBACZ I SKORZYSTAJ!

giełda

Komfort rodziców, zadowolenie maluchów, a przede wszystkim kształtowanie kultury spożywania rodzinnych...

KINNARPS - MEBLE

giełda

Kinnarps - europejski lider branży meblowej i Collectomate - polski startup technologiczny...

WROCŁAWSKIE CENTRUM LOGISTYCZNE

Wrocławskie Centrum Logistyczne oferuje do wynajęcia powierzchnie magazynowe...


Wrocławskie Centrum Logistyczne wynajmie powierzchnię w biurowcu...

SPOTKANIA BIZNESOWE