QBusiness.plReNews.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Partnerzy Newsletter Reklama O nas
QBusiness.pl
SPOTKANIA BIZNESOWE
Szukaj 

Prognozy technologiczne intive dla motoryzacji, bankowości i finansów, IoT oraz rynku asystentów głosowych

wykres


Eksperci z firmy intive, międzynarodowego powerhouse’u w dziedzinie rozwiązań cyfrowych, przedstawili najważniejsze trendy, jakie według nich w tym roku zdominują sektor motoryzacyjny, bankowości i finansów, IoT oraz rynek asystentów głosowych.


Prognozy dla sektora motoryzacyjnego

Peter Schmidt, Dyrektor Zarządzający w firmie iNTENCE, należącej do grupy intive


1. W ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy usługi cyfrowe dla branży motoryzacyjnej jeszcze bardziej zyskają na znaczeniu. Już teraz cyfrowe wyposażenie luksusowych samochodów stanowi często o konkurencyjności marek i modeli, a rynkowe trendy wskazują także na konieczność przemyślenia całego modelu sprzedaży samochodów, który pozostaje w tyle za cyfrową rewolucją. Można się również spodziewać ogromnego wzrostu zapotrzebowania na programistów wyspecjalizowanych w rozwiązaniach automotive.


2. Technologia interfejsów pokładowych umożliwiających wygodne sterowanie funkcjami, w jakie wyposażony jest nowoczesny samochód (z ang. HMI) zostanie w tym roku zdominowana przez Android Automotive. Android, jako system operacyjny, ma obecnie ponad 75% rynku urządzeń mobilnych i, według ekspertów automotive z intive, to właśnie Android Automotive przejmie samochodowy OS dla większości najnowocześniejszych modeli. Google już obecnie udostępnia kierowcom szereg udogodnień poprzez Android Auto (integracja samochodowych HMI z Google Assistant czy Google Maps), natomiast Android Automotive oznacza system operacyjny wbudowany w samochód, umożliwiający korzystanie z całego wachlarza funkcjonalności i aplikacji kompatybilnych z Androidem.


3. Najważniejszym trendem technologicznym w obszarze motoryzacji będzie Machine Learning, a najczęściej powtarzaną frazą „edge AI”. Współczesne auto przetwarza ogromną ilość danych (mówiąc ściślej: jego poszczególne, inteligentne komponenty zbierają dane lokalizacyjne, biometryczne, a także informacje o prędkości, spalaniu czy stylu jazdy). Przy lawinowo rosnącej ilości danych oraz w obliczu niedalekiej przyszłości, w której samochody autonomiczne przetwarzać będą w czasie rzeczywistym jeszcze więcej informacji, „edge AI” jest naturalną koniecznością, pozwala bowiem na przetwarzanie części danych bezpośrednio w urządzeniu, redukując konieczność komunikowania się z chmurą obliczeniową.


4. Wobec potężnych wyzwań, jakie stawia przed motoryzacją konieczność zapewnienia naszpikowanym elektroniką samochodom cyberbezpieczeństwa, to właśnie temat uszczelnienia pokładowych systemów będzie w najbliższym czasie rósł na znaczeniu. Konsumenci narzekają na kradzieże aut z systemem bezkluczykowym, a to zaledwie wierzchołek góry lodowej problemów, jakie wiążą się z zaawansowaną elektroniką w nowoczesnych autach i szerokim zastosowaniem technologii WiFi oraz Bluetooth. Eksperci do spraw cyberbezpieczeństwa w obszarze oprogramowania dla motoryzacji staną się wysoce poszukiwanymi specjalistami.


Prognozy dla sektora bankowości i finansów

Sylwia Bieszczad, Manager ds. Rozwoju Biznesu w intive


1. Rozwiązania z zakresu FinTech oraz InsurTech pozostaną w obszarze najważniejszych inwestycji dla sektora finansowego. Fundusze venture capital oraz duże przedsiębiorstwa wciąż wykazują duże zainteresowanie cyfrową technologią, która dobrze sprawdziła się w bankowości detalicznej.


2. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że branżom FinTech oraz InsurTech rośnie konkurencja w postaci coraz chętniej finansowanych przedsięwzięć spod znaku TravelTech oraz PropTech. Oba te obszary – odpowiednio: cyfrowe rozwiązania i produkty dedykowane sektorowi usług turystycznych oraz deweloperskich – otworzyły się na technologiczne innowacje i nowe modele biznesowe.


3. W 2020 roku można oczekiwać rozwoju usług w sektorze FinTech B2B. Challenger banki oraz firmy z branży InsurTech do tej pory skupiały się na bankowości detalicznej i modelu B2C. W ostatnim czasie zaobserwować można wzrost zainteresowania usługami finansowymi dla dużego biznesu.


4. W najbliższych miesiącach będzie można także zaobserwować wzrost rynku usług wiązanych, czyli tendencję do łączenia i poszerzania portfolio usług wśród firm, które do tej pory charakteryzowała wąska specjalizacja. Challenger banki i firmy FinTech do niedawna skupiały się na jednej, wiodącej usłudze. Przykładem jest Revolut, modelowy startup, który przekształcił się w duże przedsiębiorstwo finansowe, oferując bezpłatne przelewy krajowe i międzynarodowe oraz zagraniczne płatności bezgotówkowe bez prowizji i opłat. Wraz z ekspansją sektora, biznes FinTech skupi się na współpracy bądź budowie nowych produktów własnych, by zaoferować klientom pełniejszy wachlarz możliwości pod jedną marką. Ubezpieczenia, usługi księgowe, produkty inwestycyjne (zarówno wewnętrzne, jak i realizowane przez partnerów) – to tylko część pakietów, jakie zaproponują konsumentom rozwijające się firmy.


5. Wzrost znaczenia rynku usług wiązanych poskutkuje wzmożoną konkurencją w obrębie sektora FinTech oraz między nim a dużymi bankami tradycyjnymi, które wprowadziły usługi łączone wcześniej. Trend ten wpłynie także na wzrost rynku usług cyfrowych dla finansów – złożoność oferty pociągnie za sobą konieczność zaprojektowania, zaprogramowania i dostarczenia klientom wielu nowych produktów i usług, w tym płynnej integracji z zewnętrznymi platformami.


6. W 2020 roku utrzyma się wzmożone zainteresowanie zarówno banków, jak i branży FinTech, analizą danych konsumentów, które są wykorzystywane do budowania i zacieśniania z nimi relacji. Artificial Intelligence pomaga m.in. w ciągłym monitorowaniu potrzeb klienta i dopasowywaniu kształtu samego produktu, lub produktów uzupełniających, do jego aktualnych potrzeb. A wszystko po to, by oferta wyprzedzała świadomość klienta i by instytucje finansowe działały szybciej niż konkurencja, maksymalizując nie tylko zależność klienta od swoich usług, ale przede wszystkim zadowolenie z interakcji i zaufanie.


7. „Customer experience” pozostanie kluczowym czynnikiem w budowaniu relacji z klientami, dlatego szeroko pojęty „design” będzie rósł w siłę. Konsumenci są już na tyle kompetentni cyfrowo, że nie sposób przejść obojętnie obok tematu doświadczenia użytkownika. Instytucje finansowe w odpowiedzi na rosnącą konkurencję nie tylko w swojej lidze, ale także związaną z zupełnie nowymi graczami na rynku, inwestują w badania nad klientem i poprawę nawet niuansów w funkcjonowaniu samych aplikacji, tak aby doświadczenia związane z ich użytkowaniem nie odbiegały od wysokich (i wciąż rosnących) standardów.


Prognozy dla sektora IoT (Internet of Things)

Krzysztof Machelski, Dyrektor ds. Produkcji Oprogramowania w intive


1. W 2020 roku pojawi się kolejna fala urządzeń, które w czasie rzeczywistym wymieniają się danymi, oferując użytkownikom nowe, inteligentne funkcje. Oprócz samochodów, do chmury podłączone zostaną rowery, e-hulajnogi, e-skutery czy e-deskorolki. Branża po branży, od przemysłu, przez sektor gadżetów wearables, AGD, zabawki, po rozwiązania spod znaku eko-i smart-mobilności, firmy będą inwestować w IoT, napędzając rynek.


2. Komercyjne usługi transmisji danych dla sieci IoT staną się w najbliższym czasie nowym obszarem rywalizacji dla firm telekomunikacyjnych, które liczą na niezakłócony rozwój rynku inteligentnych, podłączonych do sieci urządzeń. Usługi takie oferują już firmy inwestujące w nanosatelity. Internet rzeczy trafił na orbitę m.in. za sprawą australijskiej Myrioty, która – przy współpracy ze SpaceX – umieściła niewielkich rozmiarów satelity na niskiej orbicie okołoziemskiej i udostępnia komunikację satelitarną dla urządzeń IoT w przystępnych cenach (na poziomie centa za komunikat).


3. Nowe funkcjonalności dostępne w Amazon Web Services, i u innych dostawców rozwiązań chmurowych, przekładają się na bezpieczniejsze, łatwiejsze do wyprodukowania i bardziej przystępne cenowo rozwiązania IoT. Grudniowa konferencja chmurowa AWS re:Invent zaprezentowała rozszerzone funkcje AWS IoT SiteWise, dzięki którym technologia spod znaku rewolucji Industry 4.0 staje się znacznie tańsza. AWS IoT SiteWise to gotowe rozwiązanie pozwalające na modelowanie istniejących struktur IoT np. fabryk, urządzeń czy pojazdów. Gotowa architektura umożliwia łatwą wizualizację sieci przy pomocy panelu drag&drop oraz analizę i integrację z innymi usługami AWS. Operatorzy w zakładach produkcyjnych mogą teraz realizować analitykę systemu w ekstremalnie krótkim czasie.


4. Implementacja 5G przez wielu europejskich operatorów sieci komórkowych dodatkowo obniży koszty wprowadzania nowych rozwiązań, umożliwiając konkurencję nawet startupom. Sieć 5G oznacza szczególne wsparcie dla urządzeń IoT, które dzięki niej mogą lepiej realizować model peer-to-peer (m.in. komunikacja w systemie mesh) i łatwiej łączyć się z kolejnymi urządzeniami.


5. Słowem-kluczem w obszarze IoT będzie „edge”. Od Edge Computing po Edge AI – szybko rozwijająca się technologia przetwarzania coraz większej ilości danych bezpośrednio na urządzeniu, bez konieczności wysyłania ich do chmury, umożliwia zastosowanie sztucznej inteligencji na większą skalę. IoT to nie tylko małe, tanie i podłączone do sieci akcesoria (jak np. czujniki), ale coraz częściej złożone, wysoko wydajne urządzenia, takie jak mobilne telefony ze wsparciem dla AI (np. CoreML w iPhone), a także zestawy programistyczne typu Jetson NVIDIA z akceleracją AI oraz AI USB sticks jak Intel Movidius czy coral.ai., które można podłączyć do minikomputerów.


Prognozy dotyczące rynku asystentów głosowych

Marcin Niczyporuk, Dyrektor ds. Technologii w intive


1. W tym roku można się spodziewać znaczącego wzrostu trafności odpowiedzi, jakich udzielają asystenci głosowi, dzięki doprecyzowaniu algorytmów NLP (Natural Language Processing – przetwarzanie języka naturalnego). Nowe podejście do NLP bazuje na metodzie pretreningu sieci neuronowych na potężnym wolumenie tekstowym, który usprawnia procesy uczenia i poprawia rezultaty końcowe. Do tej pory metodę pretreningu z powodzeniem wykorzystywano w technologii rozpoznawania obrazu.


2. Z dużym prawdopodobieństwem nastąpi wzrost rynku asystentów głosowych działających w trybie offline. W związku z doniesieniami dot. przypadków podsłuchiwania użytkowników przez urządzenia typu Amazon Alexa, i informacjami o podatnościach tego rodzaju systemów na cyberataki, konsumenci rozglądają się za asystentami głosowymi, którzy chronią prywatność użytkowników. W odpowiedzi na takie zapotrzebowanie, producenci zwracają się w stronę zabezpieczenia usług głosowych. SONOS, popularny producent inteligentnych systemów audio dla domu, nabył firmę Snips, która specjalizuje się we wspomaganej sztuczną inteligencją platformie głosowej, przetwarzającej zapytania na urządzeniu, bez konieczności wysyłania danych do chmury. Kooperacja na linii SONOS - IKEA, może poskutkować szeroką promocją tego rozwiązania, a także rozwojem podobnych systemów u innych producentów.


3. Usługi głosowe rozwijają się w kierunku niezawodnej identyfikacji głosu. Dopracowana funkcja rozpoznawania użytkownika poskutkuje rozwojem personalizacji usług oraz możliwością uwierzytelnienia osoby korzystającej z urządzenia na podstawie głosu. Skuteczne uwierzytelnienie użytkownika oznacza z kolei podniesienie poziomu bezpieczeństwa usług płatniczych oferowanych przez asystentów takich jak Amazon Alexa oraz rozwój aplikacji głosowych, umożliwiających integrację z systemami płatności. Uwierzytelnienie głosowe może być też użyte jako drugi stopień w ustalaniu tożsamości przy wykorzystaniu innych biometrycznych metod identyfikacji osób, np. rozpoznawaniu użytkownika na podstawie twarzy (tzw. multifactor biometric authenthication).


Źródło: intive

24.01.2020


Tagi: rozwiązania technologiczne


ATAL BUSINESS CENTERS - WROCŁAW

foto

Wrocławski biurowiec Krakowska 35 jest już w ostatniej fazie...

BIK PARK WROCŁAW I

giełda

Najnowsza inwestycja Biura Inwestycji Kapitałowych wchodzi w ostatni etap realizacji...

WROCŁAWSKIE PARKI BIZNESU

giełda

Coraz intensywniejsza rozbudowa miast, potrzeba bezproblemowego...

NIERUCHOMOŚCI - FIRMA DORADCZA

giełda

Na stronie Industrial.pl ­udostępniono pierwszy w Polsce Kalkulator Specjalnych Stref...


giełda

Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) jest wiodącą na świecie firmą doradczą świadczącą usługi na rynku nieruchomości...

PLATFORMA ZAKUPOWA - ZOBACZ I SKORZYSTAJ!

giełda

Komfort rodziców, zadowolenie maluchów, a przede wszystkim kształtowanie kultury spożywania rodzinnych...

KINNARPS - MEBLE

giełda

Kinnarps - europejski lider branży meblowej i Collectomate - polski startup technologiczny...

WROCŁAWSKIE CENTRUM LOGISTYCZNE

Wrocławskie Centrum Logistyczne oferuje do wynajęcia powierzchnie magazynowe...


Wrocławskie Centrum Logistyczne wynajmie powierzchnię w biurowcu...

SPOTKANIA BIZNESOWE