QBusiness.plReNews.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Partnerzy Newsletter Reklama O nas
QBusiness.pl
FORD
Szukaj 

Firmy z branży transportowej i logistycznej w dobie cyfryzacji

wykres


W ostatnich latach obserwujemy ciągły i szybki rozwój nowych startupów w branży transportowej, kreujących innowacyjne rozwiązania. Jak wynika z XI edycji globalnego badania KPMG dotyczącego trendów na światowym rynku transportowym, rynek amerykański, wciąż pozostaje siłą napędową globalnego ożywienia na rynku startupów w przemyśle logistycznym, skupiając się na inwestycjach w zrównoważony rozwój. W Europie mamy do czynienia z powolnym dostosowywaniem branży TSL do wyzwań technologicznych, a rozwój utrudniają obawy o prywatność danych, a także regulacje nałożone przez Unię Europejską.


Transformacja globalnej sieci dostaw

W gospodarce globalnej łańcuch dostaw charakteryzuje się licznymi współzależnościami gospodarczymi i wzajemnym powiązaniem procesów logistycznych w transporcie lotniczym, lądowym i morskim. Spośród tych trzech rodzajów transportu najbardziej istotna wydaje się być żegluga morska ze względu na zdolność do transportu dużych ilości towarów przy niskich kosztach w porównaniu z innymi środkami transportu. Jej znaczenie podkreśla dodatkowo fakt, że transport morski odpowiada za około 90% światowego handlu.


- Obecnie przemysł morski przechodzi proces szybkiej cyfryzacji. Wiele startupów powstało w różnych miejscach na całym świecie i zaczęło wzbudzać zainteresowanie branży morskiej, a także inwestorów, w tym funduszy venture capital. Modernizacja przemysłu morskiego stale przyspiesza, ponieważ wiele podmiotów skupia się na optymalizacji kosztów logistyki i szuka nowych rozwiązań w tym zakresie. Takim rozwiązaniem może być cyfrowa spedycja towarów, dzięki której wzrośnie transparentność i efektywność usług transportowych w nadchodzących latach – mówi Wojciech Drzymała, partner, szef zespołu doradczego dla sektora transportu, spedycji i logistyki w KPMG w Polsce.


Cyfrowa spedycja towarów

Cyfryzacja działalności w zakresie spedycji towarów może zakłócić dotychczasowe funkcjonowanie branży morskiej, która w dużej mierze ma charakter manualny i oparta jest na dokumentacji papierowej, i której do tej pory nie wspomagały różnego rodzaju nowoczesne technologie. Przykładem może być rozwój platformy FreightHub, która rozpoczęła swoją działalność jako zwykła platforma, a obecnie jest cyfrowym spedytorem stanowiącym poważną konkurencję dla uznanych międzynarodowych spedytorów.


W pełni cyfrowa platforma spedycyjna umożliwia klientom zapoznanie się z różnymi ofertami, zamawianie usług przewozu towarów i aktywne zarządzanie nimi w czasie rzeczywistym. Przykładami takich firm są FreightHub i Freightos, które korzystają z oprogramowania SaaS, czyli metody dostarczania oprogramowania, w ramach której oprogramowanie jest dostępne online poprzez subskrypcję. Dodatkowo, serwisy tego typu mogą być wspomagane o technologie czujników i system śledzenia przesyłek. Obszar ten staje się coraz bardziej popularny, ponieważ w przeszłości klienci nie mieli możliwości zlokalizowania swoich przesyłek – mówi Wojciech Drzymała, partner, szef zespołu doradczego dla sektora transportu, spedycji i logistyki w KPMG w Polsce.


Oprogramowanie do analizy kosztów logistyki

Zgodnie z regulacjami IMO 2020, od 1 stycznia 2020 r. limit emisji tlenków siarki dla statków zostanie zmniejszony do 0,5% podczas gdy aktualnie wynosi on 3,5%. Będzie to powodować konieczność wykorzystywania droższego paliwa, co z kolei wpłynie na zwiększenie kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwa żeglugowe i ich klientów.


- Wprowadzenie regulacji IMO 2020 zwiększyło zainteresowanie przedsiębiorstw żeglugowych możliwościami bardziej efektywnego wykorzystania paliwa, co doprowadziło do powstania wielu startupów skoncentrowanych na zapewnieniu dokładnej i szczegółowej analizy, pozwalającej na wybór trasy wraz z optymalnym zużyciem paliwa podczas całej podróży. Przykładem takiego startupu jest Searoutes.com, który twierdzi, że może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 10%. Temat efektywnego zużycia paliwa nabiera coraz większego znaczenia, ponieważ jego koszty rosną w szybkim tempie – mówi Wojciech Drzymała, partner, szef zespołu doradczego dla sektora transportu, spedycji i logistyki w KPMG w Polsce.


Źródło: KPMG

07.11.2019


Tagi: magazyny, transport, logistyka, cyfryzacja


SPOTKANIA BIZNESOWE

WROCŁAWSKIE PARKI BIZNESU

foto

W naszym kraju zdecydowanie dominują mikrofirmy. Ich udział w strukturze wszystkich przedsiębiorstw wynosi aż 96%...

NIERUCHOMOŚCI - FIRMA DORADCZA

giełda

Na stronie Industrial.pl ­udostępniono pierwszy w Polsce Kalkulator Specjalnych Stref...


giełda

Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) jest wiodącą na świecie firmą doradczą świadczącą usługi na rynku nieruchomości...

PLATFORMA ZAKUPOWA - ZOBACZ I SKORZYSTAJ!

giełda

Komfort rodziców, zadowolenie maluchów, a przede wszystkim kształtowanie kultury spożywania rodzinnych...

KINNARPS - MEBLE

giełda

Bidroom to holenderska firma, która rozpoczęła swoją działalność w 2014 rokujako bezprowizyjna hotelowa...

WROCŁAWSKIE CENTRUM LOGISTYCZNE

Wrocławskie Centrum Logistyczne oferuje do wynajęcia powierzchnie magazynowe...


Wrocławskie Centrum Logistyczne wynajmie powierzchnię w biurowcu...