QBusiness.plReNews.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Partnerzy Newsletter Reklama O nas
QBusiness.pl
spotkania biznesowe
Szukaj 
Banner

O NAS

OFERTA

NEWSLETTER

SPOTKANIA

KONTAKT


Partnerzy:
Wrocław
BCC
WCL DFG
DIG
Dolnośląska
Izba
Gospodarcza
stowarzyszenie
Stowarzyszenie
Przewoźników
Drogowych
InWroc MRN
Ślęza

Koleje Dolnośląskie i PKP Cargo wyremontują zabytkowy parowóz

wykres


Dotychczas maszyna znajdowała się na terenie legnickiej lokomotywowni PKP Cargo i można było oglądać ją jedynie zza okna przejeżdżającego pociągu. W środę, 11 września, ważący niespełna 100 ton kolos został przetransportowany w pobliże gmachu dworca kolejowego w Legnicy, gdzie zostanie na stałe jako kolejowa atrakcja turystyczna.


Koleje Dolnośląskie wspólnie z dolnośląskim zakładem PKP Cargo odrestaurują i umożliwią zwiedzanie zabytkowego niemieckiego parowozu. Parowóz to pomnik techniki. W 1994 r. został wycofany z eksploatacji i trafił do legnickiej lokomotywowni w październiku 1995 r.


– Od niedawna jako spółka dzierżawimy parking przed naszą siedzibą, na którym zlokalizowane są nieużytkowane od lat tory – zwraca uwagę Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich – To świetna okazja, by wyeksponować ten zapomniany i dotychczas niedostępny dla mieszkańców parowóz. Teraz czekają go prace restauracyjne i już niebawem każdy będzie mógł podziwiać zabytek z bliska. Na mapę turystyczną Legnicy trafił właśnie kolejny ciekawy historycznie obiekt, który z pewnością zostanie tu z nami na długo.


W najbliższym czasie zabytkowy parowóz przejdzie renowację, by na Dzień Kolejarza 25 listopada mógł cieszyć się dawnym blaskiem. Prace odtworzeniowe to wspólna inicjatywa Kolei Dolnośląskich i PKP Cargo. Nie jest wykluczone, że na nieużytkowanych torach, w sąsiedztwo parowozu, niebawem trafią kolejne zabytkowe maszyny.


Zabytkowy parowóz to maszyna z serii Ty2-540 z oznaczeniem kolei niemieckich BR 52 5605, pochodzi z 1943 r. z zakładów F. Schichau GmbH, Maschinen- und Lokomotivfabrik Elbing (Elbląg). To parowóz tzw. wojenny, o ujednoliconej konstrukcji i minimalnym zużyciu materiałów strategicznych. Do PKP trafił w 1945 r. Stacjonował w parowozowniach w Pile, Iłowie, Warszawie-Pradze, a od 1963 do 1994 r. w Wałbrzychu. W 1994 r. został wycofany z eksploatacji, by ostatecznie w kwietniu 1995 r. trafić do Legnicy.


Źródło: Koleje Dolnośląskie

12.09.2019


Tagi: parowóz, renowacja