QBusiness.plReNews.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Partnerzy Newsletter Reklama O nas
QBusiness.pl
FORD
Szukaj 

Marketbeat: Rynek powierzchni handlowych w Polsce w I połowie 2019 roku

wykres


Z najnowszego raportu „Marketbeat: Rynek powierzchni handlowych w Polsce w I połowie 2019 roku”, opublikowanego przez międzynarodową firmę doradczą Cushman & Wakefield wynika, że w pierwszej połowie bieżącego roku oddano do użytku ponad 230 000 mkw. nowej powierzchni handlowej, z czego połowę tej liczby stanowiły otwarcia nowych i rozbudowy istniejących już centrów handlowych. Nowa podaż powiększyła całkowite zasoby rynku do blisko 15 mln mkw. Analitycy Cushman & Wakefield wskazują, że 40% nowej podaży w 2019 roku zostanie dostarczona na rynki, których populacja nie przekracza 200 000 mieszkańców.


Marketbeat. Rynek powierzchni handlowych w Polsce w I połowie 2019 roku


- Odpowiednie połączenie klasycznej formy sprzedaży z kanałami on-line może stanowić istotne źródło przewagi konkurencyjnej dla najlepszych centrów handlowych. Zmiana charakteru centrów handlowych poprzez wzmocnienie oferty rozrywkowej i gastronomicznej oraz dodatkowych usług ma na celu przyciągnięcie i zatrzymanie klientów. Te aspekty dają wyraźną przewagę konkurencyjną nowoczesnym projektom handlowym – takiej oferty nie uzyskamy w żadnym sklepie on-line – mówi Anna Hofman, Associate w dziale powierzchni handlowych, Cushman & Wakefield.


- Sieci spożywcze i sklepy pierwszej potrzeby, czyli tzw. „convenience stores” prześcigają się, aby ułatwić i uprzyjemnić konsumentom proces zakupowy. Pojawia się coraz więcej usług dodatkowych: pocztowych, kurierskich czy małej gastronomii. Największym wyzwaniem są jednak szybko i radykalnie zmieniające się preferencje spożywcze klientów, szczególnie tych z pokolenia Millenialsów. Młodsi konsumenci, deklarujący się jako weganie, wegetarianie, czy semiwegetarianie, są już znaczącym segmentem. Odejście od tradycyjnej diety mięsnej na rzecz ograniczania jego spożycia jest postrzegane jako zdrowe i nowoczesne. Wzrasta też wrażliwość i świadomość ekologiczna, dlatego poszczególne koncepty sieci handlowych będą miały coraz większe znaczenie. Sieci, które zbudują odpowiednią ofertę, trwale zaangażują się w obowiązujące trendy i wypromują się jako proekologiczne, będą mogły liczyć na nowych klientów – dodaje Magdalena Gniazdowska, Associate w dziale powierzchni handlowych, Cushman & Wakefield.


- Po roku 2018, który był rekordowy pod względem aktywności inwestycyjnej w sektorze nieruchomości handlowych, wolumen obrotów w tym segmencie rynku w pierwszej połowie 2019 roku wyniósł zaledwie 450 mln euro. Odnotowano transakcje z udziałem obiektów handlowych wszystkich formatów. Blisko połowę obrotów w sektorze handlowym stanowiła sprzedaż spółce EPP drugiej transzy portfela M1 przez grupę Chariot Top Group za kwotę 222,4 mln euro pozyskaną na giełdach w Johannesburgu i Luksemburgu. Wśród innych dużych transakcji warto wymienić sprzedaż Galerii Leszno przez fundusz Blackstone za ok. 70 mln euro, nabycie centrum handlowego King Cross Praga przez AERE za ponad 43 mln euro oraz zakup kina Cinema City w centrum handlowym Manufaktura przez jej właściciela, tj. Union Investment, za 21 mln euro. Ponadto spółka Nuveen RE nabyła w imieniu funduszu Neptune nowo otwarte centrum Silesia Outlet od 6B47 Real Estate Investors.


Na rynku parków handlowych także odnotowano aktywność inwestycyjną. Niemiecka grupa Saller, prowadząca działalność deweloperską i inwestycyjną, powiększyła swój portfel parków handlowych o trzy obiekty za łączną kwotę ponad 16 mln euro, natomiast fundusz zarządzany przez Mitiska REIM nabył 50% udziałów w czterech lokalnych obiektach: parkach handlowych w Lublińcu i Turku oraz centrach handlowych typu convenience we Wrześni i Wodzisławiu.


Jednym z efektów globalnego spowolnienia aktywności inwestycyjnej na rynku handlowym, które wpływa również na Europę, może być przecena aktywów i selektywny popyt wśród inwestorów. W Polsce odnotowujemy jednak dynamiczny wzrost sprzedaży detalicznej dzięki rosnącym płacom, co może przełożyć się na dalszy wzrost zainteresowania inwestorów najlepszymi obiektami handlowymi o dominującej pozycji na rynku, centrami handlowymi typu convenience oraz parkami handlowymi – podsumowuje Aleksandra Sierocińska, Konsultant w dziale rynków kapitałowych, Cushman & Wakefield.


Więcej informacji w raporcie: Marketbeat. Rynek powierzchni handlowych w Polsce w I połowie 2019 roku


Autorem raportu „Marketbeat: Rynek powierzchni handlowych w Polsce w I połowie 2019 roku” jest Małgorzata Dziubińska, Associate Director w dziale Doradztwa i Badań, Cushman & Wakefield.


Źródło: Cushman & Wakefield

28.08.2019


Tagi: nieruchomości komercyjne, obiekty handlowe, raport


SPOTKANIA BIZNESOWE

WROCŁAWSKIE PARKI BIZNESU

foto

W naszym kraju zdecydowanie dominują mikrofirmy. Ich udział w strukturze wszystkich przedsiębiorstw wynosi aż 96%...

NIERUCHOMOŚCI - FIRMA DORADCZA

giełda

Na stronie Industrial.pl ­udostępniono pierwszy w Polsce Kalkulator Specjalnych Stref...


giełda

Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) jest wiodącą na świecie firmą doradczą świadczącą usługi na rynku nieruchomości...

PLATFORMA ZAKUPOWA - ZOBACZ I SKORZYSTAJ!

giełda

Komfort rodziców, zadowolenie maluchów, a przede wszystkim kształtowanie kultury spożywania rodzinnych...

KINNARPS - MEBLE

giełda

Bidroom to holenderska firma, która rozpoczęła swoją działalność w 2014 rokujako bezprowizyjna hotelowa...

WROCŁAWSKIE CENTRUM LOGISTYCZNE

Wrocławskie Centrum Logistyczne oferuje do wynajęcia powierzchnie magazynowe...


Wrocławskie Centrum Logistyczne wynajmie powierzchnię w biurowcu...