QBusiness.plReNews.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Partnerzy Newsletter Reklama O nas
QBusiness.pl
spotkania biznesowe
Szukaj 
Banner

O NAS

OFERTA

NEWSLETTER

SPOTKANIA

KONTAKT


Partnerzy:
Wrocław
BCC
WCL DFG
DIG
Dolnośląska
Izba
Gospodarcza
stowarzyszenie
Stowarzyszenie
Przewoźników
Drogowych
InWroc MRN
Ślęza

Handel światowy w obliczu transformacji

wykres


Technologie cyfrowe, takie jak drukowanie przestrzenne (3D printing), internet rzeczy (IoT), sztuczna inteligencja (AI), a także technologia blockchain zmieniają kształt handlu światowego. Gromadzenie dokładnych danych do pomiaru transakcji gospodarczych związanych z handlem cyfrowym wciąż stanowi wyzwanie dla firm transportowych i logistycznych. Jednakże szacunki organizacji międzynarodowych pokazują niezwykły wpływ, jaki nowe technologie mają na wielkość handlu krajowego i międzynarodowego. Z globalnego badania KPMG wynika, iż pomimo słabszych perspektyw wzrostu w 2018 i 2019 r., przyszłość handlu międzynarodowego można nadal oceniać pozytywnie.


Prognozy Światowej Organizacji Handlu dotyczące wzrostu handlu w 2019 r. zostały obniżone do 2,6% w kwietniu br. Eskalacja napięć handlowych w warunkach wymagającej polityki handlowej przyczynia się do słabszych prognoz na 2019 r. Jak wynika z badania KPMG ryzyko napięć geopolitycznych i klęsk żywiołowych będzie nadal wpływać na prognozy w najbliższym czasie.


Wyzwania w przemyśle morskim

Przemysł morski zaczyna odchodzić od swojego tradycyjnego modelu biznesowego. Podjęto pierwsze kroki w celu zintegrowania nowego podejścia do klienta i stopniowego porzucenia dotychczasowej strategii koncentrowania się wyłącznie na portach. Wykorzystanie innowacyjnych technologii w przemyśle morskim pozwoli na jego modernizację i dostosowanie go do bardziej wydajnych gałęzi przemysłu światowego, z którymi łączy go współzależność gospodarcza.


Innowacje cyfrowe w przemyśle morskim nadal są niewystarczające w porównaniu z innymi gałęziami przemysłu światowego. Wiele systemów wciąż opiera się na dokumentach papierowych, a brak innowacji w dziedzinie technologii cyfrowej został wyraźnie uwidoczniony w związku z powszechnie zgłaszanymi przypadkami braku możliwości zlokalizowania przesyłek. Dodatkowo, statki średnio żeglują tylko 40 procent swojego czasu na morzu z ładunkiem, co skutkuje tym, że wykorzystują tylko 36 procent czasu tworząc wartość dla swoich firm. Możliwym rozwiązaniem jest analiza danych w celu zidentyfikowania najbardziej opłacalnych szlaków żeglugowych, co jest pomysłem podejmowanym obecnie przez startupy – mówi Wojciech Drzymała, partner w dziale audytu ogólnego, szef zespołu doradczego dla sektora transportu, spedycji i logistyki w KPMG w Polsce.


Wzrost kosztów w lotnictwie

Zgodnie z ostatnimi szacunkami IATA, wyższe ceny paliw zmniejszą dochody światowego przemysłu lotniczego o około 50 mld USD. W związku z tym paliwo było kluczowym czynnikiem wpływającymi na wyniki wielu firm lotniczych w ciągu ostatnich 12 miesięcy i jest ono kluczowym czynnikiem w prognozach dotyczących zysków linii lotniczych. Nie jest zatem zaskoczeniem, że obserwujemy zwiększoną zmienność zarówno pod względem realizowanych zysków, jak i cen akcji wielu największych przewoźników notowanych na światowych giełdach.


Nowa rzeczywistość handlu światowego

Po dziesięcioleciach względnej stabilności, stałych ceł i relatywnie jasnych zasad handlu światowego wydaje się oczywiste, że obecnie wszedł on w nową fazę napięć handlowych i niepewności. Nowe realia mają negatywny wpływ na przedsiębiorstwa, które będą musiały zmierzyć się z potencjalnymi wyzwaniami w zmieniającym się i nieprzewidywalnym globalnym środowisku handlowym.


- Przedsiębiorstwa handlujące z podmiotami z Wielkiej Brytanii, będą musiały stawić czoła nowym wyzwaniom w miarę wyłaniania się nowego ekosystemu handlowego po Brexicie. Należą do nich m.in. potrzeba zajęcia się kwestią zgłoszeń celnych, zwiększonej biurokracji, dłuższych terminów realizacji zamówień i wyższych kosztów administracyjnych. Ponadto przedsiębiorstwa brytyjskie nie będą już uważane za przedsiębiorstwa z siedzibą w Unii Europejskiej, a do celów podatkowych UE będą one potrzebowały reprezentacji podatkowej. Wszystkie umowy o wolnym handlu, z których korzysta Wielka Brytania będąc częścią UE, nie będą już miały zastosowania, co wymaga od Wielkiej Brytanii wynegocjowania szeregu odrębnych nowych umów o wolnym handlu z zupełnie nowymi warunkami – mówi Wojciech Drzymała, partner w dziale audytu ogólnego, szef zespołu doradczego dla sektora transportu, spedycji i logistyki w KPMG w Polsce.


Źródło: KPMG

13.06.2019


Tagi: handel światowy, technologie, innowacje