QBusiness.plReNews.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Partnerzy Newsletter Reklama O nas
QBusiness.pl
FORD
Szukaj 

Disney+: plus dla Disneya, ale nie End Game dla konkurencji

wykres


Disney chce namieszać na rynku płatnych platform streamingowych i na listopad zapowiedział start Disney+ - swój własny projekt, gdzie zgromadzi, zabierając z innych platform, wszystkie materiały stworzone pod logiem Disneya, Pixara, Gwiezdnych Wojen i Uniwersum Marvela. O sile marki przypomniały ostatnie zapowiedzi Krainy Lodu 2, Toy Story 4, dziewiątej części Gwiezdnych Wojen, a obecnie w kinach rządzi Avengers: End Game. Inwestorzy na giełdzie w Nowym Jorku odebrali zapowiedź jako przełomowy skok do przodu dla firmy i jednocześnie cios w innych graczy, głównie w Netflixa. Jednak w końcowym rozrachunku możliwe, że każdy zyska, w tym widzowie.


Po konferencji przedstawiającej szczegóły Disney+ akcje spółki na giełdzie w Nowym Jorku skoczyły 12 proc. Wspomniany Netflix został przeceniony o 5 proc., gdyż powstanie nowej, silnej konkurencji zostało wstępnie uznane jako drenaż subskrybentów innych platform. Rynek zna mocne strony Disneya i ich nierozerwalność z popkulturą, na której generowane są miliony. Wymieniając największe i najbardziej kasowe hity ostatnich lat nie sposób nie wymienić dzieł ze stajni Disneya. Mało kto nie kojarzy Rycerzy Jedi, Iron Mana, Krainy Lodu czy serii Auta. Do tego dochodzą jeszcze materiały National Geographic. Disney planuje zebrać to wszystko w jednym miejscu, oferować w najwyższej jakości, ale też tworzyć nowe historie dziejące się w znanych widzom „światach”.


Na pierwszy rzut oka na tej decyzji traci cała konkurencja, która dotychczas oferowała filmy i seriale należące do Disneya lub tworzyła własne materiały w oparciu o wykupione licencje (np. netflixowy Daredevil). Jeśli wśród nas jest ktoś, kto lubi walki na miecze świetlne, komiksowych superbohaterów lub po prostu ma dzieci, nie będzie mógł odrzucić pomysłu wykupienia abonamentu w Disney+. I nie mówimy tutaj tylko o ponownym obejrzeniu starych tytułów. Disney już zapowiedział przedstawienie w pierwszym roku funkcjonowania co najmniej 25 nowych seriali i 10 nowych, ekskluzywnych dla swojego serwisu filmów. Dodatkową zachętą ma być informacja, że np. wydarzenia seriali umieszonych w Uniwersum Marvela będą miały wpływ na fabułę kinowych produkcji. Dla prawdziwych fanów subskrypcja w Disney+ będzie obowiązkowa.


Czy baśniowy sen Disneya jest koszmarem Netflixa, Amazon Prime Video, czy HBO:GO? Nie. Disney+ nie będzie oferował wszystkiego i nie może być substytutem dla innych serwisów. Zaleta Disneya jest jednocześnie jego wadą w kontekście szerokiego pozyskiwania widzów – nie każdy szuka treści przyjaznych do oglądania w rodzinnym gronie. Disney+ będzie serwisem dodatkowym, a jedocześnie niezbędnym dla każdego, kto chce być aktywnym konsumentem popkultury. Disney ma ambitne, ale realne plany pozyskania 60-90 milionów abonentów w ciągu pięciu lat. Nie oznacza to jednak takiego samego ubytku dla subskrypcji innych serwisów. Dla koneserów kina i fanów seriali staje się normą posiadanie dostępu do więcej niż jednego serwisu. Nowa platforma może zmusić klientów do przeanalizowania, czy rzeczywiście aktywnie korzystają ze wszystkich swoich subskrypcji i czy nie rozsądnym byłoby z którejś nie zrezygnować albo zastąpić inną. Jednak ten proces dzieje się niezależnie, czy na rynek wchodzi nowy gracz, czy nie. Refleksja ta dobitnie została zobrazowana na giełdzie w Nowym Jorku: w dwa tygodnie po prezentacji Disney+ cena akcji Netflixa spadki o 5 proc. zamieniła we wzrost o 4 proc.


Ale czy w takim razie przegranymi musimy być my, widzowie, bo za oglądanie tego samego przyjdzie nam płacić o jeden abonament więcej? Niekoniecznie. Walka serwisów o klienta oznacza pójście w ekskluzywność i treści powiązane z własnymi tytułami. To więcej filmów i seriali oraz zaangażowanie większych pieniędzy w produkcję oryginalną, zamiast wykup obcych licencji. Przy ryczałtowym źródle dochodu właściciele serwisów mogą podjąć się większego ryzyka w wyborze projektów do zrealizowania. Jako widzowie nie będziemy skazani tylko na bezpieczne decyzje wytwórni - pochłaniające setki milionów produkcje z jednego uniwersum. Może powstać więcej ciekawych, kontrowersyjnych filmów i seriali, które w starym porządku nie miały szans na zaistnienie. Z punktu widzenia widza za koszt jednej dodatkowej subskrypcji zyskujemy wielokrotnie więcej.


Przyszły sukces Disney+ nie może być mierzony tylko tym, że zamykając swoje treści na dedykowanej platformie streamingowej uzależnia chętnych widzów do płacenia kolejnego abonamentu. Współczesny widz wiążąc się z serwisem zawiera układ, w którym oczekuje równie dobrego, jeśli nie lepszego materiału w przyszłości, w trybie ciągłym. Serwisy musza się z tego układu wywiązywać. Tworzenie świeżych, oryginalnych treści medialnych przestało być poboczną funkcją serwisu, a jest jego nieoderwalną częścią, często stanowiącą o sile platformy. Wystarczy wspomnieć o sukcesie Romy Netflixa na ostatnich Oscarach, czy szał związany z Grą o Tron od HBO. Platformy streamingowe są gałęzią przemysłu medialnego, który kusi największe spółki giełdowe szukające kierunków dla nowych inwestycji. W USA Amazon ma swój serwis Prime Video, a Apple szykuje Apple TV+. Ten kierunek rozwoju ma ogromny potencjał, o czym wiedzą największe spółki na Wall Street, a na czym coraz częściej mogą korzystać inwestorzy kupujący akcje tych spółek.


Autor: Konrad Białas, Główny Ekonomista w Domu Maklerskim TMS Brokers


Źródło: TMS Brokers

25.04.2019


Tagi: platforma streamingowa, Disney+


SPOTKANIA BIZNESOWE

BIK PARK WROCŁAW I

giełda

Najnowsza inwestycja Biura Inwestycji Kapitałowych wchodzi w ostatni etap realizacji...

WROCŁAWSKIE PARKI BIZNESU

giełda

Coraz intensywniejsza rozbudowa miast, potrzeba bezproblemowego...

NIERUCHOMOŚCI - FIRMA DORADCZA

giełda

Na stronie Industrial.pl ­udostępniono pierwszy w Polsce Kalkulator Specjalnych Stref...


giełda

Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) jest wiodącą na świecie firmą doradczą świadczącą usługi na rynku nieruchomości...

PLATFORMA ZAKUPOWA - ZOBACZ I SKORZYSTAJ!

giełda

Komfort rodziców, zadowolenie maluchów, a przede wszystkim kształtowanie kultury spożywania rodzinnych...

KINNARPS - MEBLE

giełda

Bidroom to holenderska firma, która rozpoczęła swoją działalność w 2014 rokujako bezprowizyjna hotelowa...

WROCŁAWSKIE CENTRUM LOGISTYCZNE

Wrocławskie Centrum Logistyczne oferuje do wynajęcia powierzchnie magazynowe...


Wrocławskie Centrum Logistyczne wynajmie powierzchnię w biurowcu...