QBusiness.plReNews.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Partnerzy Newsletter Reklama O nas
QBusiness.pl
FORD
Szukaj 

Łódź rozwija przestrzeń miejską

wykres


Do międzynarodowego Horticultural Expo w Łodzi zostało jeszcze 5 lat, ale już teraz widać zmiany w przestrzeni miejskiej związane z planowaną wystawą.


Woonerfy, parki i zieleńce

Choć nieczęsto się o tym mówi, Łódź może poszczycić się największym obszarem leśnym na terenie miasta w całej Europie. Jest nim Las Łagiewnicki, w którym znajduje się najstarsza łódzka budowla, a mianowicie drewniana kapliczka św. Antoniego. Co więcej, w Łodzi znajduje się łącznie 37 parków, a na popularności zyskują także parki kieszonkowe. Do ich popularyzacji w Łodzi przyczynił się program rewitalizacyjny Zielone Polesie, w wyniku którego niewielkie, wcześniej zaniedbane przestrzenie między ulicami, zostały przekształcone w miejsce dla mieszkańców. Pojawiły się na nich drzewa, krzewy oraz miniaturowe place zabaw. Słynny holenderski architekt krajobrazu Niek Roozen, odpowiedzialny m.in. za projekt “Ogrody Amsterdamu”, szanghajski Central Park, czy ogród holenderski w Łazienkach Królewskich w Warszawie, podczas wizyty w Łodzi stwierdził, że można uznać, że to zielone miasto.


Wśród działań włodarzy Łodzi na rzecz popularyzacji zieleni miejskiej należy zauważyć m.in. stworzenie pierwszego miejskiego “zielonego parkingu”. Zlokalizowany na Księżym Młynie plac zapewni 55 miejsc postojowych, ale co nie mniej ważne na jego terenie posadzono 40 drzew, usytuowano treliaże pod pnącza, a kraty trawnikowe będą cieszyły swoim wyglądem dzięki zastosowaniu elementów ekohydrologii. Zmiany w przestrzeni miejskiej widać także w powstających w Łodzi woonerfach. Ograniczenia ruchu, ławki, drzewa i zieleńce zmieniły niegdyś niezbyt popularne ulice, w miejsce spotkań łodzian i dumę miasta.


Wspólne działania miasta i inwestorów

Na uwagę zasługuje współpraca władz miasta z prywatnymi inwestorami. W 2017 roku nagrodzona przez Komisję Europejską tytułem “Najlepszej praktyki miejskiej” za modelową kooperację w ramach rewitalizacji. Wspomniany wcześniej Niek Roozen także zwrócił uwagę na pofabryczne dziedzictwo Łodzi. Jego zdaniem miasta, które mają tak duże nagromadzenie postindustrialnych elementów w centrum, są bardzo rzadko spotykane.


Zmianę myślenia widać nie tylko w działaniach miasta i mieszkańców, ale także wśród prywatnych inwestorów. Ideę zielonej przestrzeni dostępnej dla mieszkańców podchwyciła m.in. firma St. Paul’s Developments Polska odpowiedzialna za Textorial Park II. Drugi etap łódzkiego zespołu biurowego klasy A obejmie rewitalizację zabytkowych magazynów bawełny oraz stworzenie nowoczesnej i ekologicznej przestrzeni biurowej w sercu Księżego Młyna. Na terenie dwóch hektarów znajdzie się miejsce nie tylko dla biur, ale także dla nastrojowych kawiarenek i punktów usługowych, a w planach jest nawet oddział miejskiej biblioteki. Dopełnieniem projektu będzie blisko 9 tys. mkw. przestrzeni publicznej wypełnionej zielonymi wyspami i przyjazną mieszkańcom małą architekturą. Inwestor wyraźnie stawia także na rozwiązania proekologiczne wspierając carsharing, czy przygotowując infrastrukturę dla wielbicieli rowerów. Takie podejście może tłumaczyć, dlaczego projekt znalazł się wśród 10 najlepszych na świecie według certyfikacji ekologicznej BREEAM 2018.


Przygotowania do Expo

Jednym z pierwszych zadań realizowanych w ramach prac projektowych związany z wystawą, jest inwentaryzacja dendrologiczna zieleni znajdującej się na terenach objętych wystawą (tj. na terenie Parku 3-go Maja, Parku Baden-Powella i Zieleńca przy ul. Konstytucyjnej). Umożliwi ona stworzenie szczegółowej bazy informacji na temat drzewostanu i określenie zakresu prac pielęgnacyjno- rewaloryzacyjnych. Ponadto w ramach prac nad studium wykonalności dla wystawy, przeprowadzone zostaną badania geotechniczne parków pozwalające na prawidłowe i bezpieczne zaplanowane wystawy. Nie brakuje także paneli eksperckich dot. transformacji Łodzi. 16 kwietnia w Textorial Park miała miejsce konferencja PLGBC “Miasto w obliczu zmian”, której główną ideą było „Świadome i zrównoważone tworzenie przestrzeni miast”. Nie dziwi skrupulatność i nakład pracy zaangażowanych w organizację Expo 2024, ponieważ koszt organizacji wystawy zaplanowano na 100 milionów euro, a jej powodzenie i same przygotowania mogą dać Łodzi zupełnie nowe życie.


Źródło: St. Paul’s Developments Polska

19.04.2019


Tagi: Łódź, przestrzeń miejska, Textorial Park


SPOTKANIA BIZNESOWE

WROCŁAWSKIE PARKI BIZNESU

foto

W naszym kraju zdecydowanie dominują mikrofirmy. Ich udział w strukturze wszystkich przedsiębiorstw wynosi aż 96%...

NIERUCHOMOŚCI - FIRMA DORADCZA

giełda

Na stronie Industrial.pl ­udostępniono pierwszy w Polsce Kalkulator Specjalnych Stref...


giełda

Cushman & Wakefield (NYSE: CWK) jest wiodącą na świecie firmą doradczą świadczącą usługi na rynku nieruchomości...

PLATFORMA ZAKUPOWA - ZOBACZ I SKORZYSTAJ!

giełda

Komfort rodziców, zadowolenie maluchów, a przede wszystkim kształtowanie kultury spożywania rodzinnych...

KINNARPS - MEBLE

giełda

Firma Apsys postanowiła przenieść swoją warszawską siedzibę do jednego z najbardziej prestiżowych budynków...

WROCŁAWSKIE CENTRUM LOGISTYCZNE

Wrocławskie Centrum Logistyczne oferuje do wynajęcia powierzchnie magazynowe...


Wrocławskie Centrum Logistyczne wynajmie powierzchnię w biurowcu...

TARGI EXPO