QBusiness.plReNews.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Partnerzy Newsletter Reklama O nas
QBusiness.pl
spotkania biznesowe
Szukaj 
Banner

O NAS

OFERTA

NEWSLETTER

SPOTKANIA

KONTAKT


Partnerzy:
Wrocław
BCC
WCL DFG
DIG
Dolnośląska
Izba
Gospodarcza
stowarzyszenie
Stowarzyszenie
Przewoźników
Drogowych
InWroc MRN
Ślęza

Konsorcjum funduszy PSA, PFR i IFM Investors kupiło DCT Gdańsk od Australijczyków

wykres


PSA International Ptd Ltd (PSA), Polski Fundusz Rozwoju (PFR) i IFM Global Infrastructure Fund (GIF) zarządzany przez IFM Investors podpisały umowę wspólnego nabycia 100% udziałów w Deepwater Container Terminal Gdańsk (DCT Gdańsk), największym terminalu kontenerowym w Polsce, od funduszu Global Infrastructure Fund II zarządzanego przez Macquarie Infrastructure and Real Assets (MIRA), a także MTAA Super, AustralianSuper i Statewide Super. Zamknięcie transakcji wymaga jeszcze formalnego zatwierdzenia przez właściwe organy ochrony konkurencji i konsumentów.


DCT Gdańsk znajduje się na przecięciu bałtyckich szlaków handlowych i ma strategiczną pozycję jako główna brama na rynki Polski i regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Budowa portu rozpoczęła się w 2005 roku. Przez minione 13 lat sprzedający akcjonariusze pomagali w rozwoju portu oraz wspierali jego wzrost. Dzięki znaczącemu programowi inwestycyjnemu oraz oddaniu do użytku drugiego nabrzeża, w 2016 roku zdolność portu do obsługi kontenerów podwoiła się. Liczba obsłużonych przez DCT Gdańsk kontenerów rosła przez lata, osiągając 1,9 mln TEU (twenty-foot equivalent unit) w 2018 roku.


DCT Gdańsk jest najszybciej rozwijającym się portem kontenerowym w Europie i należy do 15 największych europejskich portów tego typu. Dzięki nabrzeżu o długości 1306 metrów oraz maksymalnej głębokości 17 metrów, terminal jest dobrze przygotowany do obsługi największych kontenerowców, zawijających już dziś do portu.


Tan Chong Meng, Group CEO PSA International, powiedział: - DCT Gdańsk jest pierwszą inwestycją PSA w Europie Środkowo-Wschodniej. Cieszymy się na bliską współpracę z naszymi partnerami PFR i IFM w celu dalszego rozwoju i umocnienia pozycji DCT jako preferowanego portu przeładunkowego dla Polski i Morza Bałtyckiego. Wykorzystując naszą globalną sieć i wiedzę w tworzeniu wartości dla społeczności portowych i spedycyjnych, PSA będzie współpracować z liniami żeglugowymi, operatorami logistycznymi i właścicielami ładunków, aby dostarczyć bardziej wydajne, elastyczne i solidne rozwiązania dotyczące łańcucha dostaw dla regionu.


Paweł Borys, prezes PFR powiedział: - Cieszymy się, że udało nam się z sukcesem sfinalizować przejęcie tego wyjątkowego aktywa - jedynego głębokowodnego terminalu kontenerowego w Polsce i regionie basenu Morza Bałtyckiego. Wierzę, że unikalne połączenie lokalnych i międzynarodowych kompetencji, a także operacyjna wiedza PSA pomogą w dalszym rozwoju DCT Gdańsk. Nowi właściciele będą wspierać w najbliższych latach ambitne plany ekspansji, w tym budowę nowego terminala, co umożliwi DCT skorzystanie na wzroście gospodarczym Polski i Europy Środkowo-Wschodniej.


Kyle Mangini IFM Investors Global Head of Infrastructure, powiedział: - Cieszymy się, że możemy wzmocnić naszą dotychczasową współpracę z PSA, światowym liderem w zakresie operacji portowych, a także rozpocząć współpracę z PFR, którego wiedza na temat polskiego rynku jest nieoceniona dla konsorcjum. Ta transakcja to dla IFM kolejna inwestycja w kluczową infrastrukturę w Polsce, rozszerzająca naszą wieloletnią obecność w kraju.


Martin Stanley, globalny szef Macquarie Asset Management reprezentujący strony sprzedające, powiedział: - Jesteśmy dumni z roli, jaką odegraliśmy w rozwoju rosnącego sektora morskiego i logistycznego w Polsce dzięki naszej inwestycji w DCT Gdańsk. Bliska współpraca pomiędzy Macquarie, MTAA Super, AustralianSuper, Statewide Super i zespołem zarządzającym portem pozwoliła DCT Gdańsk stać się ważnym pomostem między Polską, a resztą świata. Pozostawiamy firmę w dobrej kondycji, przygotowaną do zaspokojenia potrzeb dynamicznie rozwijającego się regionu. Życzymy także nowym akcjonariuszom sukcesów w dalszym rozwoju DCT Gdańsk.


DCT Gdańsk jest jedynym terminalem na Morzu Bałtyckim, który obsługuje największe na świecie statki kontenerowe – tzw. „ULCV” (Ultra Large Container Vessels, o pojemności do 23.000 TEU). DCT Gdańsk zapewnia liniom żeglugowym i klientom końcowym niezawodną i atrakcyjną finansowo alternatywę dla portów Europy Północnej, które obsługują bezpośrednie połączenia z Azją przez cały rok.


Biorąc pod uwagę ciągły wzrost i rozwój firmy, oczekuje się, że terminal osiągnie pełne wykorzystanie mocy obsługowych w najbliższych latach. Aby umożliwić dalszy rozwój portu, PSA, PFR i IFM Investors przeanalizują możliwości ekspansji i dalszego wzrostu mocy obsługowych DCT.


Źródło: PSA, PFR, IFM Investors, MIRA, MTAA, AustralianSuper i Statewide Super

19.03.2019


Tagi: DCT Gdańsk, Deepwater Container Terminal Gdańsk, terminal kontenerowy, fundusze transakcja