QBusiness.plReNews.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Partnerzy Newsletter Reklama O nas
QBusiness.pl
FORD
Szukaj 

Zmieniaj biuro albo giń

wykres


  • Krakowski rynek biurowy stale rośnie i przekroczył poziom 1,1 miliona metrów kwadratowych powierzchni.
  • To wyzwanie dla mających tu siedzibę firm, gdyż sytuacja na rynku pracy oraz nowe pokolenia pracowników wymuszają na nich zmianę myślenia o roli i znaczeniu biura.
  • Czy pracownicy muszą siedzieć przy biurkach? Czy w biurze potrzebny jest papier? Czy pracownicy powinni codziennie przychodzić do pracy? Desk sharing, paperless office, telepraca, nowe technologie w aranżacji biura – zignorowanie tych trendów może przynieść firmom opłakane skutki.
  • W raporcie „Biuro 10.0 – 10 kroków do idealnego biura” eksperci analizują wyzwania stawiane przez współczesne biura i wyjaśniają, jak sobie z nimi poradzić.

Krakowskie biura magnesem dla pracowników

W Krakowie powstaje rekordowa ilość biur, które szybko znajdują odbiorców. Miasto jest najbardziej chłonnym regionalnym rynkiem biurowym w Polsce, a także niekwestionowanym krajowym liderem sektora usług dla biznesu. Rok 2017 rok był dla miasta rekordowy pod względem ilości oddanej powierzchni biurowej - oferta zwiększyła się o 193 tysięcy metrów kwadratowych, a ich całkowita liczba przekroczyła 1,1 miliona metrów kwadratowych. Czyni to Kraków największym rynkiem regionalnym w Polsce, który odpowiada za 30 proc. całkowitego wolumenu najmu na rynkach regionalnych.


To ważne, bo w myśleniu o biznesie biuro zajęło nowe miejsce. Wzrost jego znaczenia wynika bezpośrednio z globalnych i krajowych trendów, zarówno demograficznych, jak i tych obserwowanych na rynku pracy. Już w 2022 roku przedstawiciele pokolenia Millenialsów ze swoimi szczególnymi oczekiwaniami i wymaganiami wobec pracodawców będą stanowić 75 proc. osób aktywnych zawodowo na świecie. Dla polskich firm, działających w warunkach wyjątkowo niskiego bezrobocia, to jeszcze większe wyzwanie.


Siedziba firmy musi zacząć spełniać nowe funkcje, m.in. wizerunkową. Biuro staje się coraz ważniejszym narzędziem budowania marki firmy i employer brandingu, a sposób jego organizacji staje się jednym z kluczowych elementów konkurencji o nowe kadry (według danych Grupy Nowy Styl aż 75 proc. pracowników przy wyborze nowego miejsca pracy bierze pod uwagę jego atrakcyjność). Dobra aranżacja pomaga także w utrzymaniu dotychczasowych pracowników i zapewnia wydajność ich pracy. To generuje oszczędności przekładające się na wyniki przedsiębiorstwa. Pracodawcy, którzy są na bieżąco z trendami, poświęcają coraz więcej uwagi swojej przestrzeni biurowej – lokalizacji, aranżacji, jak i organizacji.


Wyzwania związane ze współczesnymi biurami oraz sposoby radzenia sobie z nimi opisuje nowy raport „Biuro 10.0 – 10 kroków do idealnego biura”, przygotowany przez zespół ekspertów z firm Walter Herz, Billennium, Grupy Nowy Styl, Reesco oraz CluePR. – Polscy przedsiębiorcy wyraźnie zmienili podejście do wyboru i adaptacji nowego miejsca dla swojej firmy. Kraków nie jest dla nich atrakcyjny tylko pod względem tańszych kosztów. Wyróżnia się przede wszystkim najwyższym w Polsce potencjałem edukacyjnym. Stolica Małopolski może pochwalić się największą liczbą wykwalifikowanych specjalistów w kraju – mówi Bartłomiej Zagrodnik, Prezes Zarządu firmy doradczej Walter Herz.


Zmierzch stanowiska pracy

Przykładem nowego trendu jest desk sharing – współdzielenie biurek. Badania pokazują, że wykorzystanie biurek w firmach wynosi średnio ok. 45 proc. To oznacza, że ponad połowa przedsiębiorców płaci za niewykorzystaną przestrzeń. To wynika m.in. z tego, że współczesne firmy coraz częściej wprowadzają elastyczne formy pracy, ale nie dostosowały jeszcze swoich siedzib do tej sytuacji.


Niemały wpływ mają również zmiany w stylu pracy w biurze. Idea desk sharingu zakłada, że biurko nie musi być najlepszym miejscem do wykonywania wszystkich zadań. Wręcz przeciwnie, spędzanie przy nim 8 godzin jest nienaturalne i nieefektywne, ludzie lubią bowiem zmieniać pozycję i otoczenie w zależności od tego, co robią. Niektóre zadania lepiej wykonuje się stojąc, a inne – zwłaszcza te wymagające czytania lub namysłu – w ciszy i wygodzie, np. na kanapie lub w fotelu. Nowoczesne koncepcje aranżacji biura wprowadzają taki „domowy” styl pracy także w siedzibie przedsiębiorstwa. Nad wprowadzeniem desk sharingu zastanawia się coraz więcej firm. Przemawiają za tym nie tylko argumenty ekonomiczne, ale także możliwość pozyskania powierzchni na inne cele.


– Dziś, w dobie trendu dzielenia się różnymi dobrami – samochodem, zakwaterowaniem czy usługami – korzystanie z jednego biurka przez różne osoby przestaje dziwić – mówi Sylwia Krasińska, Business Development Manager w Grupie Nowy Styl. Jednocześnie przyznaje, że desk sharing nadal wywołuje sporo wątpliwości i bywa utożsamiany ze stratą własnego stanowiska pracy. Ale to błędne skojarzenie.


– W rzeczywistości desk sharing wprowadza udogodnienia w przestrzeni biurowej. Zgodnie z tą koncepcją, efektywne i komfortowe wykonywanie pracy polega nie na posiadaniu własnego biurka, ale na dostępie do różnych miejsc, w których można zrealizować dane zadanie ¬– komentuje Krasińska. – Taka praca w różnych strefach biura umożliwia częstsze kontakty ze współpracownikami z innych działów, lepszą integrację wewnątrz organizacji oraz szybszy przepływ wiedzy i informacji.


Biuro bez papieru

Zmiany w biurze bądź przenosiny w nowe miejsce to dobry moment na przemyślenie idei paperless office, która zyskuje coraz większą popularność dzięki technologiom eliminującym papierowe dokumenty. Porzucenie papieru minimalizuje zapotrzebowanie na przestrzeń. Biurka mogą być mniejsze, znikają także szafy z dokumentami. W efekcie pojawia się wiele nowych możliwości aranżacji przestrzeni – bardziej estetycznych, ekologicznych i efektywniejszych. Wprowadzenie koncepcji biura bez papieru wymaga cyfryzacji działań firmy, m.in. ułożenia procesu skanowania dokumentów, odpowiednich narzędzi wspomagających obieg dokumentów (BMP), podpisów elektronicznych (podpisy biometryczne, click-to-sign czy wideoweryfikacja).


Jak podkreślają eksperci, efekty zmian mogą być imponujące. – Oprócz korzyści finansowych, brak papieru sprawia, że znikają szafy z segregatorami i dodatkowe wyposażenie z biurek. Pojawia się nowa przestrzeń, która podnosi komfort pracy i jakość wykonywanych zadań, zarazem pozytywnie wpływająca na środowisko naturalne – mówi Piotr Aftewicz, Członek Zarządu ds. Produktów w Billennium Paperless.


Najnowsze technologie pracy

Coraz większą popularnością cieszy się praca zdalna. Dużym wyzwaniem jest zapewnienie pracownikom możliwości wykonywania obowiązków z dowolnego miejsca przy zachowaniu efektywności i poczucia przynależności do organizacji. Z pomocą przychodzi technologia, m.in. w formie scentralizowanych archiwów dokumentów online czy wideokonferencji. Dzięki temu pracownicy wiedzą, że nic ważnego ich nie ominie i czują się częścią firmy.


Technologia pomaga rozwiązywać także codzienne problemy, np. w przypadku niewystarczającej liczby sal konferencyjnych. Wprawdzie w XXI wieku większość rozmów i prezentacji może się odbywać wirtualnie, ale przy spotkaniu „na żywo” pomaga automatyzacja procedury rezerwacyjnej i optymalizacja wykorzystania przestrzeni, m.in. z użyciem tabletów informujących o dostępności sali i systemu weryfikującego rzeczywiste wykorzystanie przestrzeni.


10 kroków do metamorfozy biura

Powyższe trendy to tylko przykłady – zmian jest o wiele więcej. Jak mówią eksperci, postrzeganie biura jedynie jako miejsca, w którym pracownicy wykonują swoje obowiązki, to anachronizm. Zmiana postrzegania wiąże się jednak z nowymi wyzwaniami. W jaki sposób ustalić, którego typu przestrzeni potrzebuje dana firma: open space, biura strefowego czy activity-based working? Jakie są główne błędy popełniane podczas aranżacji? Jak skutecznie zaangażować pracowników w cały proces? W jaki sposób komunikować się z personelem, aby uniknąć napięć i konfliktów?


Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w raporcie „Biuro 10.0. 10 kroków do idealnego biura”, szczegółowo pokazującym proces najmu i dostosowania powierzchni biurowej pod konkretne oczekiwania oraz wyzwania na poszczególnych etapach: od analizy potrzeb firmy i jej pracowników, poprzez przeprowadzenie rozeznania na rynku i negocjację warunków najmu, aż po aranżację i wsparcie poprocesowe. – Biorąc pod uwagę trendy rynkowe oraz nasze doświadczenie, wyodrębniliśmy 10 podstawowych kroków istotnych w procesie najmu biura – mówi Bartłomiej Zagrodnik, Prezes Zarządu Walter Herz.


Więcej informacji w raporcie: Biuro 10.0. 10 kroków do idealnego biura


Autorami Raportu są: Walter Herz, Billennium, Grupa Nowy Styl, Reesco oraz Clue PR.

Źródło: Clue PR

22.10.2018


Tagi: nowoczesne, biuro, raport


SPOTKANIA BIZNESOWE

WROCŁAWSKIE PARKI BIZNESU

foto

Z przyjemnością informujemy, że nasz najemca, firma Talex S.A. oraz zarządzający...

WROCŁAW - BIURA KLASY A NA SPRZEDAŻ

foto

Na sprzedaż nowoczesne biura klasy A w nowopowstającym biurowcu SQ Business Center...

PLATFORMA ZAKUPOWA - ZOBACZ I SKORZYSTAJ!

giełda

Łączymy sprzedających i kupujących na wspólnej...

KINNARPS - MEBLE

foto

Kinnarps Polska uruchamia wyprzedaż mebli biurowych poprzez sklep internetowy...

WROCŁAWSKIE CENTRUM LOGISTYCZNE

Od połowy lipca, WCL oferuje do wynajęcia obiekt magazynowy o pow. 1650 m2 z 12 bramami...


Wrocławskie Centrum Logistyczne wynajmie powierzchnię w biurowcu...