QBusiness.plReNews.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Partnerzy Newsletter Reklama O nas
QBusiness.pl
FORD
Szukaj 

Znakomite wyniki inwestycyjne na rynku nieruchomości handlowych i pakiet nowych marek

wykres


Firma doradcza JLL podsumowała sytuację na rynku nieruchomości handlowych w Polsce na koniec III kw.


Rynek inwestycyjny nieruchomości handlowych – szansa na ponad 3 mld euro do końca 2018

- Od początku roku całkowita wartość transakcji inwestycyjnych na rynku handlowym przekroczyła 2,1 mld euro. To już teraz lepszy wynik niż ten zarejestrowany w całym 2017. Co więcej, biorąc pod uwagę dostępność produktu oferowanego na sprzedaż oraz liczbę i wartość transakcji czekających na finalizację, spodziewamy się, że 2018 r. na rynku handlowym zamknie się z rekordowym rezultatem inwestycyjnym - ponad 3 mld euro - komentuje Adam Kiernicki, Dyrektor w Dziale Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej, JLL.


Dotychczas największą transakcją sfinalizowaną w tym roku jest sprzedaż przez ARES/ AXA/ Apollo Rida portfela 28 nieruchomości handlowych za około miliard euro na rzecz Chariot Top Group. Z kolei do istotnych transakcji zrealizowanych w III kw. należy zaliczyć zakup centrum King Cross Marcelin w Poznaniu przez EPP za 91,1 mln euro, zakup wolnostojącej Castoramy, również w Poznaniu, przez Corum Asset Management za 20,3 mln euro czy przejęcie kolejnej poznańskiej nieruchomości - centrum handlowego Galeria Malta - przez Balmain European Retail Properties za nieujawnioną kwotę.


Oceniamy, że stopy kapitalizacji dla wiodących centrów handlowych w Polsce pozostają na poziomie 4,9%, a za najlepsze parki handlowe na poziomie ok. 7,0%.


Podaż – najlepsze przed nami

Po silnej pierwszej połowie roku, w III kwartale 2018 rynek wzbogacił się zaledwie o 31 500 mkw. w ramach dwóch obiektów wolnostojących oraz trzech rozbudów parków handlowych.


- Łącznie od początku roku w sektorze nieruchomości handlowych, w ramach wszystkich formatów, przybyło ok 211 500 mkw. powierzchni. W efekcie, całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce przekroczyła 14 mln mkw. W budowie pozostaje 223 000 mkw. powierzchni z terminem oddania przypadającym na końcówkę bieżącego roku. Nie powinno to dziwić - wielu deweloperów planuje otwarcia w ostatnim kwartale roku, aby wykorzystać okres świątecznych zakupów - tłumaczy Joanna Tomczyk, Analityk Rynku, JLL.


Największe planowane na IV kwartał 2018 r. otwarcia obejmą: centrum handlowe Libero w Katowicach (45 000 mkw.), centrum handlowe Nowa Stacja w Pruszkowie (ok. 27 000 mkw.) oraz rozbudowę Morskiego Parku Handlowego w Gdańsku (+16 500 mkw.).


- Tradycyjnie deweloperzy pozostają najbardziej aktywni w ramach formatu centrów handlowych –od początku roku rynek wzbogacił się o 130 000 mkw. Co więcej, na koniec III kw. około 367 000 mkw. powierzchni w centrach handlowych znajdowało się w budowie z terminem oddania na lata 2018 – 2019. Ponad połowa tego metrażu przypada na największe miasta”, dodaje Joanna Tomczyk.


Najemcy – rosnąca konkurencyjność polskiego rynku, fuzje i przejęcia na topie

W III kw. 2018 r. na polskim rynku zadebiutowało kilka zagranicznych marek: włoska marka odzieżowa Kocca (Galeria Północna w Warszawie), 1882 Street Coffee (koncept należący do włoskiej sieci Caffè Vergnano; przy Nowohuckim Centrum Kultury w Krakowie), niemiecka sieć Playmobil z szeroką ofertą zabawek (pierwszy sklep w Polsce w centrum handlowym Magnolia Park we Wrocławiu) oraz chińska sieć Ximi Vogue oferująca produkty z sektorów gier, zabawek oraz domu i wnętrza (w Galerii Wileńskiej w Warszawie). W rezultacie, od początku roku łącznie dwanaście nowych zagranicznych sieci zdecydowało się na otwarcie swoich pierwszych sklepów w Polsce.


- Nowym trendem w sektorze handlowym są fuzje i przejęcia, a także nowe formaty wchodzące na rynek. Dla przykładu, portugalska sieć Jerónimo Martins, właściciel sklepów Biedronka, kupiła ostatnio pięć sklepów sieci Piotr i Paweł. Z kolei francuski Carrefour ogłosił plany otwarcia nowych sklepów franczyzowych „Carrefour Bio”. Inni operatorzy spożywczy także ogłaszają nowe pomysły - sieć Auchan testuje nową aplikację Rapid Auchan, a sieć Żabka zaprezentowała niedawno swoją wizję sklepu przyszłości - komentuje Dagmara Filipiak, Dyrektor, Dział Wynajmu Powierzchni Handlowych i Reprezentacji Najemcy, JLL.


Fuzje i przejęcia dotyczą także innych sektorów rynku. Spółka MediaMarktSaturn Polska zakończyła połączenie obu swoich sieci handlowych MediaMarkt i Saturn pod wspólnym szyldem „MediaMarkt”. Z kolei dwie sieci obuwnicze, Gino Rossi i CCC, zawarły umowę o strategicznej współpracy.


Czynsze i pustostany

Czynsze “prime” są tradycyjnie najwyższe w Warszawie (do 130 euro/ mkw./ miesiąc). Na większości rynków lokalnych poziom czynszów „prime” wynosi od 42 do 60 euro za mkw. miesięcznie.


Średni poziom pustostanów w centrach handlowych w ośmiu głównych aglomeracjach w kraju wyniósł 3,4% według stanu na koniec I poł. 2018 r.


Źródło: JLL

16.10.2018


Tagi: rynek nieruchomości handlowych, transakcje, inwestycje


SPOTKANIA BIZNESOWE

WROCŁAWSKIE PARKI BIZNESU

foto

Z przyjemnością informujemy, że nasz najemca, firma Talex S.A. oraz zarządzający...

WROCŁAW - BIURA KLASY A NA SPRZEDAŻ

foto

Na sprzedaż nowoczesne biura klasy A w nowopowstającym biurowcu SQ Business Center...

PLATFORMA ZAKUPOWA - ZOBACZ I SKORZYSTAJ!

giełda

Łączymy sprzedających i kupujących na wspólnej...

KINNARPS - MEBLE

foto

Pod hasłem „OTWARCI NA ZMIANY” (OPEN FOR CHANGE) na tegorocznych targach Orgatec Kinnarps przedstawił...

WROCŁAWSKIE CENTRUM LOGISTYCZNE

Wrocławskie Centrum Logistyczne oferuje do wynajęcia powierzchnie magazynowe...


Wrocławskie Centrum Logistyczne wynajmie powierzchnię w biurowcu...

SPOTKANIA BIZNESOWE