QBusiness.plReNews.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Partnerzy Newsletter Reklama O nas
QBusiness.pl
FORD
Szukaj 

Mocno rosną ceny paliw w polskich rafineriach

wykres


W wyniku zmian na rynkach światowych mocno rosną ceny paliw w polskich rafineriach. Co ważne: olej napędowy (podstawowe paliwo transportowe, a więc podstawa stabilności gospodarki) w hurcie polskich rafinerii jest już znacznie droższy od benzyny.


Ropa naftowa jest najdroższa od czterech lat. Od 2017 r. jej cena wzrosła prawie dwukrotnie (87% – z 44 USD/b 21 czerwca 2017 r. do 84,16 USD/b 5 października 2018 r.).


Referencyjny dla polskich rafinerii gatunek Brent (notowany na giełdzie w Londynie) 28 września 2018 r. przekroczył barierę 80 dolarów za baryłkę [USD/b]. Ostatnio powyżej 80 USD/b ropa Brent kosztowała w połowie listopada 2014 r. W czwartek, 3 października ropa Brent w Londynie notowana była po 86,29 USD/b. Przypomnijmy, że w sierpniu kosztowała niespełna 70 USD/b, a w początkach roku, w marcu, nawet 60 USD/b.


Światowe rynki rozgrzewa planowane od 4 listopada wprowadzenie amerykańskich sankcji na Iran. Co ważne, przyłączenie się do tych sankcji, po Japonii czy Korei, ogłosiły też Indie, dotychczas jeden z największych odbiorców surowca z tego regionu. Niektórzy prognozują, że w wyniku zatrzymania irańskiego eksportu cena baryłki ropy ma sięgnąć 100 USD/b. Czy jednak ropy irańskiej nie będą kupować Chiny? To pytanie na razie pozostaje bez odpowiedzi, ale fakt taki może znacząco wpłynąć na ceny ropy.


Mocno rosną zapasy ropy w USA. A Chiny w ramach retorsji wojny handlowej (celnej) z USA ogłosiły, że amerykańskiej ropy kupować nie będą w ogóle. Jaki więc kierunek przyjmą światowe ceny ropy, zobaczymy wkrótce, ale tak naprawdę wszystko może się wydarzyć i fakt, że realnie wciąż podaż przewyższa popyt nie ma tu większego znaczenia.


Obserwując dane o światowym wydobyciu ropy na tle popytu realizowanego w realnych transakcjach na światowych rynkach, jasno widzimy, że na kształtowania się ceny ropy znaczący wpływ mają dziś czynniki spekulacyjne, dla których pożywką są wszelkie wieści, pogłoski o perspektywach ograniczania światowego wydobycia.


Obecnie sytuację zakupową polskich rafinerii pogarsza też mocno osłabienie złotówki do dolara. W wyniku interwencji FED (amerykańskiego banku centralnego) w pierwszym tygodniu października dolar zdrożał do złotówki +1,77% (+7 groszy wg NBP). W piątek, 5 października w tabelach NBP notowany był już po 3,7518 zł. W kwietniu dolar kosztował średnio 3,42 zł (czyli ok. 33 groszy taniej), a baryłka ropy Brent 71,8 USD/zł (czyli 11,5 dolara na baryłce mniej niż dziś).


W sumie w skali miesiąca wzrost ceny ropy i dolara oznacza zwiększenie teoretycznych kosztów zakupu surowca do polskich rafinerii o 21 groszy na litrze surowca (ropy Brent). Średnia tych kosztów w okresie 05.09-06.10.2018 r. w porównaniu do średniej kwietnia 2018 r. zwiększyła się zaś o +34 gr/l. Jak na razie nic nie zapowiada, by w końcówce roku sytuacja ta uległa zmianie.


Rosną też tzw. ceny ARA, czyli ceny paliw importowanych na kontynent europejski, uśrednione z trzech największych europejskich portów przeładunkowych Amsterdam-Rotterdam-Antwerpia.


Wprawdzie jeśli porównamy średnią cenę Pb9b na ARA w kwietniu 2018 r. do średniej okresu 07.09-06.10.2018 r. okazuje się, że ceny benzyny nieznacznie spadły (-0,06%), ale już ceny oleju napędowego (diesla) wzrosły prawie 12% (11,85%). Jeżeli zaś porównamy sytuację obecną ze średnimi cenami ARA z lutego 2018 r. wzrosty wynoszą odpowiednio: Pb95 +33,42%, a ON +42,39%


W ostatnim tygodniu (1. tygodniu października) w hurcie polskich rafinerii Pb95 zdrożała średnio powyżej 60 złotych za metr sześcienny, a ON powyżej 150 zł/m3. Od 20 września polskich rafineriach Pb95 zdrożała średnio ok. 100 zł/m3, a ON ok. 230 zł/m3. To jest w ujęciu procentowym: Pb95 zdrożała +2,5%, a ON +5,5%: a w wartościach brutto: Pb95 zdrożała 12 gr/l, a ON 28 gr/l.


Trzeba też zwrócić uwagę na bardzo mocne wzrosty cen hurtowych oleju napędowego, niewspółmiernie większe od ceny benzyny. Hurtowe ceny diesla są dziś już 25 gr/l wyższe niż benzyny (tj. +200 zł/m3). Warto też zwrócić uwagę, że jeśli benzyna taniała równomiernie zarówno w Orlenie, jak i Lotosie (były dni, że pozycje te w obu cennikach były identyczne, zaś największe różnice między obu rafineriami nie przekroczyły 2 zł/m3), to już w przypadku ON notujemy wahania ok. 10 zł/m3.


W porównaniu ze średnimi kwietnia br. wzrost cen hurtowych w polskich rafineriach wynosi obecnie:

Pb95: +35 gr/l brutto (średnia kwietnia 3781 zł/m3 netto; średnia obecna 4066 zł/m3; [zaś w porównaniu ze średnią lutego (3568 zł/m3) zaś +61 gr/l (14%)];

ON: +48 gr/l brutto (średnia kwietnia 3757 zł/m3 netto; średnia obecna 4148 zł/m3; [zaś w porównaniu ze średnią lutego (3534 zł/m3) +76 gr/l (17%).


W porównaniu z 6 października 2017 r. dziś, 6 października 2018 r. benzyna w hurcie polskich rafinerii jest średnio droższa 535 zł/m3, tj. ok. 15% (66 gr/l brutto), a ON 756 zł/m3, tj. 21,25% (ok. 93 gr/l brutto).


Średnia marża polskiej stacji 5 października 2018 r. ukształtowała się na poziomie ujemnym, tj.: -11 gr/l, czyli -2,13 % ceny litra paliwa sprzedawanego przez stację.


Źródło: Polska Izba Paliw Płynnych

10.10.2018


Tagi: paliwa, ceny, ropa, notowania


SPOTKANIA BIZNESOWE

WROCŁAWSKIE PARKI BIZNESU

foto

Z przyjemnością informujemy, że nasz najemca, firma Talex S.A. oraz zarządzający...

WROCŁAW - BIURA KLASY A NA SPRZEDAŻ

foto

Na sprzedaż nowoczesne biura klasy A w nowopowstającym biurowcu SQ Business Center...

PLATFORMA ZAKUPOWA - ZOBACZ I SKORZYSTAJ!

giełda

Łączymy sprzedających i kupujących na wspólnej...

KINNARPS - MEBLE

foto

Pod hasłem „OTWARCI NA ZMIANY” (OPEN FOR CHANGE) na tegorocznych targach Orgatec Kinnarps przedstawił...

WROCŁAWSKIE CENTRUM LOGISTYCZNE

Od połowy lipca, WCL oferuje do wynajęcia obiekt magazynowy o pow. 1650 m2 z 12 bramami...


Wrocławskie Centrum Logistyczne wynajmie powierzchnię w biurowcu...