QBusiness.plReNews.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Partnerzy Newsletter Reklama O nas
QBusiness.pl
FORD
Szukaj 

Zmiany zachowań zakupowych sklepach spożywczych i wielobranżowych

wykres


Wynikające z rozwoju technologicznego zmiany zachowań zakupowych w coraz większym stopniu dotyczą branży FMCG. W 2018 roku znaczenie dla asortymentu sklepów ogólnospożywczych i wielobranżowych będzie miała także rosnąca świadomość żywieniowa i lokalny patriotyzm konsumentów.


Początkowo przez Internet kupowano przede wszystkim książki, gry i multimedia. Następnie przyszedł czas na odzież i obuwie. Analitycy sektora FMCG przewidują na 2018 rok dynamiczny wzrost liczby osób zamawiających online także żywność. Wynikać to będzie – z jednej strony – z rozwoju sieci dystrybucyjnych i skracaniu czasu dostawy, a z drugiej – z potrzeby kompensowania wchodzącego w życie zakazu działania sklepów w niedzielę (kurierzy mogą przecież pracować przez 7 dni w tygodniu). Na to, co klienci będą kupować, wpływ ma mieć także coraz większa waga przywiązywana do pochodzenia produktu.


Spożywcze e-commerce

Według opracowanego przez Gemius raportu „E-commerce w Polsce 2017”, produkty spożywcze w sieci kupiło dotychczas 22 proc. osób robiących zakupy online. Zamiar zamawiania przez Internet artykułów żywieniowych w przyszłości deklaruje natomiast 27 proc. respondentów. Z komentarzy ekspertów wynika, że zakaz handlu w niedzielę może wpłynąć pozytywnie na wielkość i różnorodność zawartości koszyków konsumentów online. Analizy Instytutu Dystrybucji Produktów Żywieniowych (ang. The Institute of Grocery Distribution, IGD) mówią z kolei, jak sytuacja ta może wpłynąć na sklepy stacjonarne w 2018 roku. Przedstawiciele instytucji przewidują, że celem pozyskania klienta istniejące fizycznie placówki będą musiały zrobić więcej niż dotychczas. Jako przykładowe działania wymieniają oni płynne łączenie zakupów offline i online oraz innowacyjne metody ekspozycji produktów. – Sposób prezentacji towaru ma kluczowe znaczenie dla decyzji konsumenckich – szczególnie w przypadku żywności świeżej – mówi Filip Gabryelczyk, Menadżer Sprzedaży Segmentu Retail TRILUX Polska. – Zwiększanie wizualnej atrakcyjności produktów w placówkach handlowych przez odpowiednie oświetlenie, umiejscowienie towaru oraz aranżację jego bezpośredniego otoczenia będzie pozytywnie wpływać na sprzedaż - zarówno na miejscu, jak i za pośrednictwem komputera i platform mobilnych – opowiada.


Sklepy 4.0 oraz zaawansowane technologicznie wyposażenie

Potrzeba budowania pozytywnych doświadczeń zakupowych znajdzie odzwierciedlenie w popycie na produkty umożliwiające ich optymalizację. Po analizie programu zapowiadanych na koniec lutego Międzynarodowych Targów Technologii w Handlu w Düsseldorfie (EuroCIS 2018), można by spodziewać się, że wkrótce w sklepach zawitają roboty, cyfrowe POS-y, systemy analizy danych płynących ze smartfonów klientów oraz wirtualna i rozszerzona rzeczywistość. Jednak dążenie do zapewnienia konsumentom możliwie najlepszych przeżyć widoczne jest także w przypadku „normalnego” wyposażenia. – Wśród nowości na rynku oświetlenia wyodrębnić można kilka dominujących trendów – mówi Filip Gabryelczyk. – Zapowiadane premiery charakteryzują się możliwością indywidualnego dopasowania do potrzeb sklepu. Na jednej szynie można zamontować spójne wzorniczo oświetlenie ogólne i kierunkowe. Nowe oprawy LED charakteryzują się także niespotykaną dotychczas efektywnością energetyczną i kompatybilnością z systemami zarządzania oświetleniem. Kluczowymi hasłami są więc: indywidualizacja, energooszczędność i automatyczne sterowanie – podsumowuje Menadżer Sprzedaży Segmentu Retail TRILUX Polska.


Wieloaspektowa świadomość decyzji zakupowych

Wraz z poprawą sytuacji finansowej gospodarstw domowych wskutek globalnej hossy, rekordowo niskiego bezrobocia i programów socjalnych, w wielu przypadkach cena przestaje być głównym kryterium wyboru produktów żywieniowych. IGD przewiduje, że na tej fali dochodzić będzie do zwiększania jakości marek własnych oraz poszerzania ich asortymentu o produkty premium. Drugim związanym z rosnącymi wymaganiami konsumentów zjawiskiem będzie promowanie produktów lokalnych. Z jednej strony mają one przyciągnąć ekonomicznych patriotów, z drugiej – dzięki naturalnej sezonowości – kreować wrażanie ograniczonej dostępności i unikatowości towaru, powodujące większe zainteresowanie klientów. Szczególnie ciekawym w kontekście wzrostu popularności zakupów online przejawem świadomości konsumentów jest występowanie efektu ROPO (ang. Research Online, Purchase Offline). Zaangażowani klienci sprawdzają w sieci informacje o produktach przed ich zakupem w sklepie. Według badań Gemius robi to 32 proc. badanych.


Źródło: TRILUX Polska

18.01.2018


Tagi: konsumenci, FMCG, trendy zakupowe, sklepy


SPOTKANIA BIZNESOWE

WROCŁAW - BIURA KLASY A NA SPRZEDAŻ

foto

Na sprzedaż nowoczesne biura klasy A w nowopowstającym biurowcu SQ Business Center...

PLATFORMA ZAKUPOWA - ZOBACZ I SKORZYSTAJ!

giełda

Łączymy sprzedających i kupujących na wspólnej...

STUDIA PODYPLOMOWE

foto

MWSLiT istnieje od 18 lat. Misją uczelni jest kształcenie wysoko...

SPOTKANIA BIZNESOWE

KOWR WE WROCŁAWIU - NOWE OFERTY!

KOWR O/Wrocław prezentuje nieruchomości zabytkowe i grunty inwestycyjne, na które...

KINNARPS - MEBLE

foto

Zapraszamy do warszawskiego showroomu Kinnarps w nowej odsłonie. Zaktualizowana...

WROCŁAWSKIE CENTRUM LOGISTYCZNE

Od połowy lipca, WCL oferuje do wynajęcia obiekt magazynowy o pow. 1650 m2 z 12 bramami...


Wrocławskie Centrum Logistyczne wynajmie powierzchnię w biurowcu...