QBusiness.plReNews.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Partnerzy Newsletter Reklama O nas
QBusiness.pl
spotkania biznesowe
Szukaj 

Jak bawią się Polacy w centrach handlowych?

wykres


Prawie co dziesiąty Polak regularnie korzysta z rozrywki i rekreacji w centrach handlowych. W związku z tym na polskim rynku dynamicznie rozwijają się nowe koncepty rozrywkowo-rekreacyjne. Najwięcej atrakcji oferują klientom centra handlowe w Warszawie, konurbacji katowickiej, Trójmieście i Poznaniu – wynika z raportu Colliers International “Nadchodzi zmiana? Nowy wymiar rozrywki i rekreacji w centrach handlowych”, który powstał przy współpracy z firmą IQS. Publikacja zawiera obszerne komentarze ekspertów oraz inspirujące przykłady rozwiązań w centrach handlowych m.in. w Londynie i Dubaju, które w przyszłości mogą zawitać do Polski.


Preferencje Polaków

Tylko 7% badanych regularnie korzysta z rozrywki i rekreacji w obiektach handlowych, ale aż blisko 50% korzysta z takiej oferty okazjonalnie. Zdaniem respondentów, przyczyną sporadycznych wizyt jest brak atrakcyjnej oferty. W efekcie centra handlowe w Polsce wciąż są kojarzone głównie z zakupami.


— Ponad 60% respondentów korzysta z oferty rozrywkowo-rekreacyjnej centrów handlowych podczas weekendów, jednak blisko 40% odwiedza je w tym celu również w tygodniu. Klientów przyciąga przede wszystkim dogodny dojazd (68%), atrakcyjność oferty (40%) i znajomość centrum handlowego (31%). Co ciekawe, oferta rozrywkowo-rekreacyjna w centrach handlowych jest najpopularniejsza wśród osób wychowujących dzieci — mówi Agnieszka Kowalewska, menedżer projektów badawczych w IQS.


Główną atrakcją oferowaną przez centra handlowe są seanse filmowe w kinie. Klienci chętnie korzystają też z restauracji, kawiarni czy fast foodów. Znacząca grupa respondentów lubi też brać udział w wydarzeniach organizowanych specjalnie dla klientów.


— Centrum handlowe nie kojarzy się z rozrywką, tylko z zakupami. Aby nadać obiektowi nowy charakter, ważne jest stworzenie ciekawej oferty atrakcji i budowa wizerunku centrum handlowego jako ciekawego miejsca do spędzania czasu wolnego. Istotna jest również reorganizacja przestrzeni w sezonie wiosenno-letnim, gdy Polacy chętnie spędzają czas na powietrzu. Warto więc tworzyć przestrzenie rozrywkowe wewnątrz obiektu, ale również aktywizować tereny zielone w najbliższym otoczeniu — mówi Marta Machus- Burek, partner w Colliers International, dyrektor Działu Powierzchni Handlowych.


Najciekawiej w Łodzi i Warszawie

Według raportu, najbardziej zróżnicowane formy rozrywki i rekreacji znaleźć można w łódzkiej Manufakturze i w Blue City w Warszawie. Z kolei w mniejszych miastach najciekawsze sposoby na spędzenie wolnego czasu oferują Millenium Hall i Galeria Nowy Świat w Rzeszowie, a także Galeria Olimp w Lublinie i Galeria Sfera w Bielsku-Białej.


— Stworzenie interesującej oferty rozrywkowo-rekreacyjnej nie zależy od wielkości centrum handlowego, bowiem zapewniają ją zarówno obiekty o mniejszej powierzchni, np. 20 tys. mkw., jak i o większym metrażu, np. 130 tys. mkw. — mówi Dominika Jędrak, dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynku w Colliers International.


Najwięcej gastronomii w stolicy

Coraz popularniejszą formą rozrywki staje się gastronomia. Około 35% respondentów wychodzi do restauracji, kawiarni, fast foodów 2-3 razy w miesiącu, podczas gdy 23% ankietowanych umawia się na drinka czy piwo.


W centrach handlowych w osiemnastu największych polskich miastach działa blisko 2 100 obiektów gastronomicznych. Ponad połowa z nich to lokale w food courtach, a ok. 45% to restauracje i kawiarnie w pasażach. Najwięcej punktów gastronomicznych w galeriach handlowych funkcjonuje w aglomeracji warszawskiej (ok. 400), konurbacji katowickiej (ok. 240) i Poznaniu (ok. 210), a najmniej w Toruniu i Radomiu (po ok. 30) oraz w Częstochowie (ok. 25).


— Oferta gastronomiczna jest nieodłączną częścią rozrywki i rekreacji. Centra handlowe na świecie kreują rozbudowane, interaktywnie zarządzane moduły gastronomiczne, które stają się miejscami spotkań i zabaw. Moduły te mają swoją własną tożsamość i markę oraz kuratorów, dbających o atrakcyjność i różnorodność zmieniającej się oferty (stoiska pop-up, food trucks). Wieczorami przestrzeń ta zmienia się w kluby muzyczne i miejsca tętniące zróżnicowanymi działaniami artystycznymi, społecznymi i edukacyjnymi — zaznacza Marta Machus- Burek.


Inwestycje w rozrywkę

Spośród 50 analizowanych projektów rozbudowy dokonanych w latach 2013–2017 (I półrocze), aż 10 to inwestycje mające na celu poszerzenie oferty rozrywkowo-rekreacyjnej. To odpowiedź na zmieniające się nawyki konsumentów i rosnącą konkurencję na rynku centrów handlowych.


— Budowane obecnie największe centra handlowe w Polsce przeznaczają ok. 15-20% swojej powierzchni na rozrywkę, rekreację i gastronomię. Zadowolenie klientów przekłada się bowiem na pozytywne doświadczenie i większe przywiązanie klientów do obiektu oraz większą sprzedaż. To właśnie rozrywka motywuje klientów do wyjścia poza świat wirtualnych zakupów dokonywanych w domowym zaciszu. W efekcie rośnie wydajność centrum handlowego, a rozrywka i rekreacja stają się jego prawdziwą wartością dodaną — mówi Marta Machus- Burek.


Przykłady z Zachodu

Jednym z tradycyjnych elementów oferty rozrywkowej w centrach handlowych są atrakcje sportowe. W najlepszych centrach handlowych na świecie, nie ograniczają się one jedynie do klubu fitness czy ścianki wspinaczkowej. Klienci korzystać mogą z lodowisk, centrów sportów ekstremalnych, stoków narciarskich i aquaparków z falą dla surferów.


Coraz większą rolę w budowaniu atrakcyjnej oferty odgrywają także nowe technologie. W Mall of Dubaj niezapomnianych przeżyć dostarcza m.in. profesjonalny symulator lotu, tematyczne kabiny VR (wirtualna rzeczywistość) czy też areny gier laserowych i labirynty luster.


Więcej informacji w raporcie: Nadchodzi zmiana? Nowy wymiar rozrywki i rekreacji w centrach handlowych



Źródło: Colliers International

02.10.2017


Tagi: galerie handlowe, centra handlowo-rozrywkowe, badanie, IQS, rozrywka, gastronomia


SPOTKANIA BIZNESOWE

WROCŁAW - BIURA DO WYNAJĘCIA

foto

Zlokalizowany w rejonie wrocławskiego śródmieścia biurowiec Promenady ZITA oferuje do wynajęcia...

NOWOCZESNE POWIERZCHNIE PRZEMYSŁOWE

mieszkanie

CTPark Opole oferuje dla inwestorów nowoczesne powierzchnie przemysłowe na terenie strefy ekonomicznej...

PLATFORMA ZAKUPOWA - ZOBACZ I SKORZYSTAJ!

giełda

Łączymy sprzedających i kupujących na wspólnej platformie elektronicznej...

STUDIA PODYPLOMOWE

giełda

MWSLiT to istniejąca od 2001 r., specjalistyczna, niepubliczna...

DO WYNAJĘCIA W ŚRÓDMIEŚCIU WROCŁAWIA

giełda

Do wynajęcia hala z przeznaczeniem na cele produkcyjno-magazynowe przy ul. Góralskiej we Wrocławiu...

KOWR WE WROCŁAWIU - NOWE OFERTY!

KOWR O/Wrocław prezentuje nieruchomości zabytkowe i grunty inwestycyjne, na które...

KINNARPS - MEBLE

foto

Seria Space marki Kinnarps zaprojektowana przez Stefana Brodbecka (Brodbeck Design)...

WROCŁAWSKIE CENTRUM LOGISTYCZNE

Od połowy lipca, WCL oferuje do wynajęcia obiekt magazynowy o pow. 1650 m2 z 12 bramami...


Wrocławskie Centrum Logistyczne wynajmie powierzchnię w biurowcu...