QBusiness.plReNews.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Partnerzy Newsletter Reklama O nas
QBusiness.pl
ford
Szukaj 

Niepewna przyszłość czy ciekawe czasy?

foto

Amerykańska branża retail nie może zaliczyć obecnego roku do udanych. Wraz ze spadkiem zainteresowania klientów detalicznych rośnie liczba zamykanych sklepów oraz firm ogłaszających upadłość. Ostatnio pojawił się kolejny, bardzo mocny głos w dyskusji nad kondycją całej branży. Warren Buffett nie pozostawia złudzeń – retail czeka niepewna przyszłość. Jednak czy w podobnych diagnozach nie można dostrzec szansy dla innowacyjności i kreatywności? Niepewna przyszłość znamionuje ciekawe czasy.



Jedno kliknięcie od katastrofy

Diagnozy Buffetta należy brać na poważnie. Wybitny inwestor już niejednokrotnie wykazał się niebywałą intuicją i umiejętnością kreślenia dalekosiężnych wizji – w pełni zasłużenie zapracował na swój przydomek. Obecnie Wyrocznia z Omaha wieszczy najpoważniejszy kryzys branży retail od czasu gwałtownej zapaści w 2008 roku. Jak donosi Business Insider Buffett rysuje wręcz apokaliptyczny obraz – już za 10 lat sprzedaż detaliczna będzie wyglądała zupełnie inaczej, retail, jakim go znamy, bezpowrotnie odejdzie do gospodarczego lamusa. Co zdaniem miliardera wypełni lukę powstałą po zapaści branży retail? Oczywiście sprzedaż online. W dziesięcioletniej perspektywie zarysowanej przez Buffetta stacjonarne sklepy zaczną spełniać rolę sentymentalnych reliktów poprzedniej, niecyfrowej epoki.


Nie taki retail straszny

Pesymizm Buffetta co do przyszłości omawianej branży odnajduje swoje potwierdzenia w diagnozach Cohen & Steers, inwestycyjnego giganta zza Atlantyku. Analitycy firmy prognozują w niedawno ogłoszonym raporcie , że branżę retail czeka kryzys na niespotykaną dotąd skalę. Pogłębiona lektura raportu pozwala jednak zachować nieco optymizmu. Wśród czterech głównych czynników decydujących o obecnej zapaści branży znalazły się bowiem także te mówiące o przeszacowaniu potrzeb rynku oraz wykształceniu się nowych potrzeb konsumenckich.


W najbliższych latach poradzą sobie zatem tylko ci, którzy wyjdą naprzeciw tym nowym potrzebom. Rozszerzenie oferty premium, tak aby stała się dostępna i atrakcyjna także dla tradycyjnie niezainteresowanych nią klientów, jest najlepszym dowodem na to, że konkretna marka ma świadomość stojących przed nią wyzwań. Dobre samopoczucie towarzyszące kupowaniu produktów „z wyższej półki” jest silnym magnezem przyciągającym do sklepu. Kolejną przewagą tradycyjnego kupowania jest możliwość bezpośredniego sprawdzenia produktów. Ogromna popularność telewizyjnych i internetowych programów konsumenckich obudziła w większości ludzi świadomego odbiorcę przekazów reklamowych i kompetentnego użytkownika i klienta, uśpionego przez wiele lat bezrefleksyjnym słuchaniem producenckich autorytetów.


Frontem do klienta

Zasadnicza zmiana w postawie konsumenckiej powinna być punktem wyjścia do opracowywania strategii dla branży retail. Przede wszystkim kluczem do sukcesu jest innowacyjność. Tylko szybka rotacja towarów może zapewnić odpowiedni poziom stymulacji nowością i podtrzymać zainteresowania marką.


Kolejną istotną sprawą jest zjawisko od paru lat znane pod nazwą „smart shoppingu”. Poszukiwanie wyprzedaży i okazyjnych cen może być równie atrakcyjne w normalnych sklepach, jak w sieci. Jednak wybieranie najlepszych okazji wiąże się ze zmniejszeniem lojalności wobec konkretnych marek. Dlatego też w doborze asortymentu należy kierować się podobnymi wyznacznikami. Jeżeli chcemy zadowolić klienta „mądrze kupującego”, sami musimy przedstawić mu „mądrą ofertę”. Doskonałym przykładem są sklepy LIDL.


Ogólna tendencja powinna przywrócić właściwą równowagę w relacji sprzedający-konsument. Zdecydowanie bardziej naturalnie brzmi dewiza „klient nasz pan” niż „sprzedawca ma zawsze rację”.


Nowe technologie na ratunek branży retail

W sprostaniu współczesnym wyzwaniom stojącym przed branżą retail bardzo pomocne mogą okazać się nowe technologie. Widać to już dzisiaj na przykładzie Beaconów. Największym sukcesem tego rozwiązania jest możliwość połączenia dwóch przestrzeni, wirtualnej i rzeczywistej. Im więcej podobnych rozwiązań, tym bardziej osoby zainteresowane przede wszystkim funkcjonalnościami cyfrowymi będą czuły, że sklep jest znowu „ich miejscem”. W kierunku wytyczanym właśnie takim myśleniem poszedł potentat sprzedaży online, czyli Amazon, otwierając bezkasowy i samoobsługowy sklep, w którym płatność pobierana jest automatycznie poprzez aplikację mobilną zainstalowaną w urządzeniu przenośnym klienta. Doskonałe połączenie łatwości i funkcjonalności zakupów internetowych z kompletnością doświadczenia tradycyjnie rozumianego momentu prawdy.


Nowe technologie umożliwiają ponadto gromadzenie tak potrzebnych w walce o klienta informacji na temat zachowań i nawyków konsumenckich. Możliwość monitorowania trafficu i sprawnego przetwarzania historii transakcji klientów daje możliwość przygotowania bardziej spersonalizowanej lub przeznaczonej dla konkretnej grupy oferty handlowej. Systemy mikrolokalizacji umożliwiają sieciom sklepowym i centrom handlowym sprawniejszą komunikację z klientem. Natomiast zarządzane elektronicznie systemy lojalnościowe w bardzo dobry sposób mogą wypełnić lukę powstałą po utracie tradycyjnych form przywiązania do konkretnych marek i sklepów.


Najlepsze z dwóch światów

Domeną kreatywnego wykorzystania tego, co najlepsze z dwóch światów, tego offline i tego online, pozostanie zintegrowany marketing świadomy swoich technologicznych atutów. Ogromny sukces różnych form zakupów łączących dwie rzeczywistość – najbardziej znaną formułą jest „zamów on-line, odbierz na miejscu” – pokazuje, że nie jesteśmy gotowi na bezwarunkowy i całościowy skok w świat wirtualny. Tak bardzo, jak chcemy skrócić czas tego, co w naszym życiu nieprzyjemne (i dlatego używamy największego „ułatwiacza”, jakim jest Internet), tak bardzo pragniemy też wydłużyć rzeczywisty, fizyczny czas tego, co sprawia nam przyjemność i podnosi nasz poziom zadowolenia. Dlatego zawsze będziemy sięgać także po to, co namacalne… o ile będzie ono czymś atrakcyjnym.


Właśnie to jest powodem, dlaczego w nadchodzących latach retail czekają poważne zmiany. Przemyślane, kompleksowe strategie marketingowe pozwolą znowu uczynić zakupy w sklepie stacjonarnym „fajnymi”, i nie jest to kwestią wyboru, tylko nieusuwalnej konieczności. Dobrze zdają sobie z tego sprawę operatorzy niektórych centrów handlowych. Klienci np. Blue City wracają z wielogodzinnych zakupów nie tylko z pełnymi reklamówkami produktów, ale także z pełnymi głowami ciekawych pomysłów, przekonani, że doświadczyli rozrywki zdecydowanie przewyższającej to, co oferuje sama wirtualna rzeczywistość.


Siła innowacyjnych, czerpiących z technologicznego narzędziownika rozwiązań marketingowych już teraz jest tym niezbędnym podparciem, którego potrzeba tracącej równowagę branży retail. Możliwości są niemniejsze niż te, które oferuje świat online – a te wydają się być nieskończone. Łączenie form tradycyjnej komunikacji z nowoczesnymi technologiami, usługi i produkty przekraczające sztywne ramy wytyczone przez realność i wirtualność, nowatorskie formy płatności, mapowanie przestrzeni sklepów, tworzenie doświadczeń konsumenckich dostarczających wrażeń zarezerwowanych dotychczas dla gier… Granicą dla wszystkich zintegrowanych działań marketingowych jest jedynie doświadczenie, spójna wizja i kreatywność zespołów ekspertów agencji opracowujących kampanie.


Kreatywność w ciekawych czasach

I to właśnie kreatywność powinna być odpowiedzią na złowieszcze diagnozy przytoczone na wstępie. Na każdym szczeblu decyzyjnym i każdym poziomie planowania, w całościowej wizji i najdrobniejszym szczególe, w każdym wymiarze procesu sprzedaży – w pozyskiwaniu wiedzy na temat zachowań konsumenckich i budowaniu oferty, w szkoleniu pracowników oraz wdrażaniu nowatorskich rozwiązań i technologii, ale przede wszystkim w tworzeniu zintegrowanej strategii komunikacji marketingowej i precyzyjnym dotarciu do odbiorców – retail potrzebuje kreatywnych rozwiązań.


Dlatego też należy bacznie obserwować tę branżę, to właśnie tam może pojawić się coś prawdziwie inspirującego. Niepewna przyszłość znamionuje ciekawe czasy.



Artykuł jest efektem współpracy Elżbiety Wojtczak CEO Communication Unlimited - agencji komunikacji marketingowej oraz Włodzimierza Karandyszowskiego Director EY. CU i EY współpracują w zakresie doradztwa strategicznego w obszarze Consumer goods & retail.


Źródło: materiały prasowe

15.06.2017


Tagi: handel


DAWG

WROCŁAW - BIURA DO WYNAJĘCIA

foto

Zlokalizowany w rejonie wrocławskiego śródmieścia biurowiec Promenady ZITA oferuje do wynajęcia...

NOWOCZESNE POWIERZCHNIE PRZEMYSŁOWE

mieszkanie

CTPark Opole oferuje dla inwestorów nowoczesne powierzchnie przemysłowe na terenie strefy ekonomicznej...

PLATFORMA ZAKUPOWA - ZOBACZ I SKORZYSTAJ!

giełda

Łączymy sprzedających i kupujących na wspólnej platformie elektronicznej...

STUDIA PODYPLOMOWE

giełda

MWSLiT to istniejąca od 2001 r., specjalistyczna, niepubliczna...

KUP BIURO! WROCŁAW-KRZYKI

mieszkanie

Na sprzedaż biuro o pow. 136,76 mkw na II p. w nowoczesnym budynku biurowym przy ul. Wałbrzyskiej 6 we Wrocławiu...

SPOTKANIA BIZNESOWE

DO WYNAJĘCIA W ŚRÓDMIEŚCIU WROCŁAWIA

giełda

Do wynajęcia hala z przeznaczeniem na cele produkcyjno-magazynowe przy ul. Góralskiej we Wrocławiu...

KOWR WE WROCŁAWIU - NOWE OFERTY!

KOWR O/Wrocław prezentuje nieruchomości zabytkowe i grunty inwestycyjne, na które...

KINNARPS - MEBLE

foto

Seria Space marki Kinnarps zaprojektowana przez Stefana Brodbecka (Brodbeck Design)...

WROCŁAWSKIE CENTRUM LOGISTYCZNE

Od połowy lipca, WCL oferuje do wynajęcia obiekt magazynowy o pow. 1650 m2 z 12 bramami...


Wrocławskie Centrum Logistyczne wynajmie powierzchnię w biurowcu...