QBusiness.plReNews.plKontakt Spotkania biznesowe Polityka cookies Partnerzy Newsletter Reklama O nas
QBusiness.pl
spotkania biznesowe
Szukaj 

Rozwój małych firm w II połowie 2015: innowacyjność popłaca

Mali przedsiębiorcy wkroczyli w drugą połowę 2015 roku z bardzo umiarkowanym optymizmem. Nadal spodziewają się silnej presji na obniżenie cen produktów i usług, ale coraz rzadziej będą się jej poddawać. Szansę na rozwój widzą w konsekwentnym inwestowaniu w rozbudowę oferty, bardziej innowacyjne sposoby działania i coraz częściej w inwestowanie w nowych pracowników. To wnioski z badania Instytutu Badań i Analiz OSB oraz portalu Firmy.net.


Firmy.net zaprezentował wnioski z piątego badania polskich mikro- i małych firm w raporcie „Jak w Polsce prowadzi się własny biznes”. Oprócz prognoz na drugą połowę 2015 roku, zawiera on także m.in. ocenę minionego półrocza przez przedsiębiorców.


Z ostrożnym optymizmem na II połowę 2015 roku

Jako że minione półrocze było dużym rozczarowaniem dla przedsiębiorców, na obecne patrzą oni z jeszcze większą ostrożnością niż wcześniej. Dokładnie połowa z nich (50 proc.) przewiduje, że sytuacja ogólna ich firm pozostanie bez zmian, wśród pozostałych przedsiębiorców nieznacznie częściej oczekiwana jest poprawa sytuacji niż pogorszenie.


wykres


Najwięcej optymizmu mają firmy z sektorów przemysłu, handlu, usług i budownictwa. Firmy działające w sektorze rolnictwa (w tym leśnictwa, łowiectwa i rybactwa) nie spodziewają w trwającym półroczu zmian ani na lepsze, ani na gorsze.


Małe firmy wciąż z nadzieją wyczekują poprawy swojej sytuacji, pomimo tego, że prognozowany poziom sprzedaży w kraju wciąż jest niski, co nie daje również szans na poprawę sytuacji finansowej. Dodatkowo obawy o wzrost gospodarczy kraju, który według Polaków zależy głównie od decyzji rządowych, są spotęgowane zbliżającymi się wyborami parlamentarnymi. „Koncerty” obietnic wyborczych, zarówno partii rządzącej, jak i głównej partii opozycyjnej, są bardzo kontrowersyjne i tak naprawdę przedsiębiorcy nie bardzo wiedzą, czego mogą spodziewać się w najbliższym czasie. Stąd przede wszystkich wynika ich ostrożny optymizm – tłumaczy dr Dariusz Śledź z Instytutu Badań i Analiz, Grupa OSB.


Presja na obniżenie cen nadal silna

Ponad połowa przedsiębiorców (62,9 proc.) oczekuje, że w nadchodzącym półroczu utrzyma taki sam poziom cen. W grupie pozostałych przedsiębiorców częściej przewiduje się jednak ich obniżenie (22,4 proc.) niż wzrost (14,7 proc.). Firmy spodziewają się silnej presji na obniżenie cen przede wszystkim na rynku krajowym. Ci, którzy działają za granicą, w większości oczekują, że ceny ich produktów i usług się nie zmienią.


wykres


wykres


Rozwój przez innowacje…

Strategia walki ceną nie jest jednak dominującą wśród przedsiębiorców. Większość z nich uważa, że najlepiej poprawie ich pozycji konkurencyjnej przysłuży się postawienie na innowacyjność, co obejmuje wprowadzanie nowych usług/produktów do oferty lub udoskonalenie obecnych (27,3 proc.), wykorzystanie nowych form promocji i reklamy (19,6 proc.) oraz zakup nowych maszyn/sprzętu (13 proc.). Są to metody budowania konkurencyjności, na które większość małych firm postawiła już w minionym półroczu.


wykres


- Innowacyjność popłaca. W przypadku najmniejszych firm mówimy o poszerzaniu oferty czy nowych formach reklamy, które to działania przyniosły przedsiębiorcom najlepsze efekty oraz są nadzieją na przyszłość. Jak pokazują wyniki naszych badań, długookresowe wysiłki małych firm włożone w budowanie marki zaprocentowały wzrostem ich rozpoznawalności na rynku. Optymistyczne jest też to, że nie brakuje przedsiębiorców, którzy mimo niezadowalających przychodów oraz rosnących kosztów prowadzenia firmy wciąż inwestują w działania, które pomagają im zdobywać nowych klientów – opiniuje Michał Kurczycki z portalu Firmy.net.


...i (coraz częściej) wzrost zatrudnienia

Na uwagę zasługuje także coraz bardziej popularna strategia budowania pozycji konkurencyjnej przez wzrost zatrudnienia. Wprawdzie najliczniejsza grupa przedsiębiorców, bo aż 3/4 badanych, planuje utrzymać poziom zatrudnienia na obecnym poziomie, to jednak w grupie pozostałych częściej planowane jest zwiększenie liczby zatrudnionych (16,1 proc.) niż jej zmniejszenie (9,2 proc.). Dodatkowo aż 11,2 proc. przedsiębiorców zaczęło postrzegać zatrudnianie dobrych specjalistów, jako skuteczny sposób na zbudowanie swojej pozycji konkurencyjnej na rynku.


Sytuacja ogólna firm jednak bez szans na poprawę w II półroczu

Pomimo wyraźnej mobilizacji małych firm i ich planowanej aktywności w zakresie budowania swojej pozycji na rynku, nie spodziewają się one w II połowie 2015 roku przełomu, jeśli idzie o poprawę swojej sytuacji finansowej. Najliczniejsza grupa przedsiębiorców (47,9 proc.) oczekuje, że ich sytuacja finansowa pozostanie bez zmian, natomiast wśród pozostałych częściej przewiduje się jej pogorszenie (29,1%) niż poprawę (23%).


wykres


Źródło: NNV

29.09.2015


Tagi: małe firmy, mśp. innowacyjność, rozwój


DAWG

POZNAJ FAMILY OFFICE!

giełda

Sprawdź jakie wady posiada private banking i czy istnieje dla niego alternatywne rozwiązanie.

WYŻSZA SZKOŁA BANKOWA WE WROCŁAWIU

giełda

Weź udział w bezpłatnych zajęciach z amerykańskim wykładowcą Garrym McDanielem.

PLATFORMA ZAKUPOWA - ZOBACZ I SKORZYSTAJ!

giełda

Łączymy sprzedających i kupujących na wspólnej platformie elektronicznej...

SPOTKANIA BIZNESOWE

DO WYNAJĘCIA W ŚRÓDMIEŚCIU WROCŁAWIA

giełda

Do wynajęcia hala z przeznaczeniem na cele produkcyjno-magazynowe przy ul. Góralskiej we Wrocławiu...

KOWR WE WROCŁAWIU - NOWE OFERTY!

KOWR O/Wrocław prezentuje nieruchomości zabytkowe i grunty inwestycyjne, na które...

KINNARPS - MEBLE

foto

Kinnarps wprowadza na rynek dziewięć nowych tkanin wybranych we współpracy...

WROCŁAWSKIE CENTRUM LOGISTYCZNE

Od połowy lipca, WCL oferuje do wynajęcia obiekt magazynowy o pow. 1650 m2 z 12 bramami...


Wrocławskie Centrum Logistyczne wynajmie powierzchnię w biurowcu...